کانون کودکان گروه فرهنگی «فانوس»:

کودکان امروز، آیندگان فردا

هر گروه سنی بنا به شرایط خود، جایگاه مهمی برای توجه و آموزش دارد. اما در این بین، باید برای گروه سنی کودکان توجه خاصی قائل بود؛ زیرا کودکان در بهترین، مناسب‌ترین و آماده‌ترین زمان برای دریافت اطلاعات و مفاهیم هستند.

تاریخ انتشار: 15:16 - شنبه 1402/07/15
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
کودکان امروز، آیندگان فردا

به گزارش اصفهان زیبا؛ هر گروه سنی بنا به شرایط خود، جایگاه مهمی برای توجه و آموزش دارد. اما در این بین، باید برای گروه سنی کودکان توجه خاصی قائل بود؛ زیرا کودکان در بهترین، مناسب‌ترین و آماده‌ترین زمان برای دریافت اطلاعات و مفاهیم هستند و با کمترین مقاومتی آن‌ها را قبول می‌کنند؛ زیرا پیش‌زمینه‌ ذهنی دیگری در رابطه با مفهوم مدنظر ندارند که تناقض اطلاعات جدید با اطلاعات قدیم مانعی بر سر قبول آموزش‌های ما باشد.

تربیت کودکان به معنی تربیت نسل‌های آینده است. کودک امروز ما در آینده پدر یا مادری می‌شود که فرزندان خود را به‌تناسب چیزی که خود در کودکی دریافت کرده، آموزش می‌دهد و این یعنی نسل به نسل جلو رفتن تربیتی صحیح یا غلط، کامل یا ناقص.

بعد از شفاف‌شدن اهمیت کار فرهنگی برای کودکان آنچه مهم است، پوشاندن جامه عمل به دانسته‌هاست. همان‌طور که اگرچه محدود اما برخی اشخاص و گروه‌ها آستین بالا زده و مشغول به کار شده‌اند. همان‌طور که گروه فرهنگی «فانوس» به‌عنوان یکی از سابقه‌داران حوزه تربیتی با توجه به نیاز مخاطبان در این زمینه، مشغول به فعالیت شده است. به همین منظور با مریم روضه‌خوان، مسئول کانون کودکان گروه به گفت‌و‌گو نشستیم.

چطور شد که گروه فانوس اقدام به تشکیل کانونی منحصر به کودکان کرد؟

با توجه به تربیت صحیح فرزند در سن کودکی، کانون کودکان با رویکردهای تربیتی از سال ۱۳۹۵ شروع به کار کرد و گروه سنی مورد پذیرش خانه کودکان از ۴ سال تا ۱۰ سال است.

به‌مرورزمان با توجه به اینکه در کار فرهنگی و تربیتی باید خلاقیت کافی داشته باشیم، به فکر تأسیس خانه خورشید افتادیم، آنجا را با فعالیت‌های تربیتی‌ ترکیب و محتواها را در دو زمینه تئوری و عملی، آموزشی و تفریحی طراحی کردیم.

برای قسمت آموزش، کودکان سر کلاس بودند و بخش تفریحی آن در خانه خورشید برگزار می‌شد.

خانه‌ شادی خورشید با برگزاری جشنواره‌های مختلف مانند جشنواره برگ‌ها و میوه‌های پاییزی به مناسبت شروع فصل پاییز، جشنواره شیمیدان کوچک، برگزاری هیئت کودکان و کلاس‌های حضوری و مجازی تابستانه، دوره‌ تربیت مربی کودک، انتشار پست با محتوای فرزندپروری در صفحه‌ اینستاگرامی کانون کودکان و… به دنبال ایجاد فضای فکری‌فرهنگی شاد و سالم برای کودکان بود.

چه محور محتوایی را برای آموزش به کودکان در نظر گرفته‌اید؟

حضور قرآن و داستان‌های قرآنی منشأ اصلی آموزش‌های کودک در کانون کودکان است. تربیت قرآنی در ابعاد هیجانی، آموزشی و عاطفی شامل: كلاس‌های معرفتی، شناختی؛ كمپ آموزشی‌تفریحی شامل: بازی‌های فکری، بازی‌های سنتی، بازی‌های گروهی، اتفاقات پرهیجان و مدیریت بحران، آموزش مهارت‌های زندگی و … است.

اعضای این كانون در سه رده سنی ۴.۵ تا ۶ سال، ۷ تا ۹ سال، و ۹ تا ۱۱ سال تقسیم‌بندی شده و متناسب با رده سنی آن‌ها، مفاهیم تربیتی‌قرآنی در قالب‌های متنوع به همراه بازی و هیجان ارائه می‌شود.

مفاهیمی مانند: ادب شامل ادب گفتار، ادب رفتار، احترام به والدین، ادب آغاز كار، آداب میهمانی رفتن و…

مهربانی شامل مهربانی با بچه‌های دیگر، با خانواده، با حیوانات، مهربانی عمومی (خوش‌رویی، لبخند داشتن و…)

به‌علاوه جواب‌گویی به چراها و سوالاتی كه درگیری ذهنی کودکان در این رده سنی است و حتی ایجاد چراها و پاسخگویی به آن، از سرفصل‌هایی است كه در قالب‌های مختلف کودکان را فرا گرفته و ارزیابی‌می‌شوند.

برنامه‌های فعلی کانون برای کودکان چیست؟

کلاس‌های ما از مهرماه به‌صورت فصلی و سه‌ماهه برگزار می‌شود. قسمت خانه شادی که برای بچه‌ها در نظر گرفته بودیم با محتوای تقویت عواطف، دوست‌یابی، عزت‌نفس، مهارت‌های زندگی، کار گروهی و بعدازآن هیجان در قالب اردوها، کشف‌ها و برنامه‌های این چنینی و مهارت‌های شناختی‌معرفتی به‌صورت غیرمستقیم و با ابزار بازی‌ها انجام می‌شود.

در خانه خورشید تجربه ساحل شنی، بازی‌های فکری، هیجانی و سنتی را داریم و مهارت‌های زندگی را با روش‌های علمی و با اردوها و به‌صورت گردشی انجام می‌دهیم.

بازخورد خانواده‌ها به برنامه‌ها و فعالیت‌ کانون کودکان چطور بود؟

بازخورد خانواده‌ها الحمدالله آن‌قدر خوب بوده که ما در سال‌های کرونا که کلاس‌ها تعطیل شدند و فعالیتی نداشتیم، درخواست‌های زیادی برای انجام فعالیت داشتیم. به همین خاطر بعد از مدت‌ها مجددا کلاس‌ها را شروع کردیم.

به‌عنوان کلام پایانی، با افرادی که می‌خواهند وارد فضای کار فرهنگی برای کودکان شوند، چه صحبتی دارید؟

در طول این سال‌ها فانوس تحت حمایت ارگان خاصی نبوده و این یکی از مسائلی است که‌ می‌تواند مشکل‌آفرین باشد و چنین محدودیت‌هایی همیشه در کار با کودک وجود دارد؛ اما زمانی که شما دغدغه تربیت کودک را داشته باشید مسیری برای دور زدن این محدودیت‌ها پیدا خواهید کرد؛ رعایت اصل تکرار و تداوم، مسئله‌ای است که استاد داستان پور مکررا به ما گوشزد می‌کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 − 5 =