لنزهای خون‌آلود!

فلسطینی‌ها طی دهه‌ها مبارزه برای بازپس‌گیری سرزمین مادری‌شان از چنگال صهیونیست‌ها، مردان و زنان بسیاری را از دست داده‌اند.

تاریخ انتشار: 12:26 - چهارشنبه 1402/08/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
لنزهای خون‌آلود!

به گزارش اصفهان زیبا؛ فلسطینی‌ها طی دهه‌ها مبارزه برای بازپس‌گیری سرزمین مادری‌شان از چنگال صهیونیست‌ها، مردان و زنان بسیاری را از دست داده‌اند.

در این بین، نام هنرمندان شهیدی به چشم می‌خورد که هرکدام خالق آثار چشم‌نوازی بوده‌اند. شهدای عکاس جبهه مقاومت فلسطین نیز ازجمله این شهدای مظلوم‌اند.

درحالی‌که چندین روز از آغاز حملات بی‌رحمانه صهیونیست‌ها به نوار غزه می‌گذرد، هرروز بر تعداد شهدای این جنایت عظیم افزوده می‌شود. چند روز پیش بود که انجمن روزنامه‌نگاران فلسطین با انتشار بیانیه‌ای، شهادت یازده تن عکاس و خبرنگار را به اطلاع جهانیان رساند.

طبق این گزارش «صوت الأسری»، «محمد الصالحی» عکاس خبرگزاری «السلطة الرابعه»، «محمد فایز ابومطر» عکاس خبری آزاد، «هشام النواجحه» عکاس خبرگزاری «خبر»، «ابراهیم لافی» عکاس خبرگزاری «عین»، «محمد ابو رزق» عکاس خبرگزاری خبر، عکاس‌هایی هستند که در چند روز گذشته به شهادت رسیده‌اند.

همچنین «نضال الوحیدی» عکاس مستند شبکه ماهواره‌ای النجاح و «هیثم عبد الواحد» خبرنگار خبرگزاری «عین» نیز مفقود هستند.

به‌طورکلی، عکاسی جنگ، یکی از تأثیرگذارترین و شاخص‌ترین شاخه‌های عکاسی است که اعتبار ویژه‌ای به اخبار و حقایق نبردها می‌دهد. عکاسان شهید دفاع مقدس ما نیز ازجمله شهدایی بودند که چشم مردمان جهان را به جادوی تصاویر خود خیره می‌کردند.  شهدایی مانند جان‌بزرگی، حسن باقری، امیر حلم‌زاده، قاسم بوذری و … ازجمله کسانی اند که حماسه‌های هشت سال دفاع مقدس را از دریچه دوربین‌هایشان به آیندگان رساندند.

حالا با گذشت چهل‌سال از دفاع مقدس، همچنان عکاسان جبهه‌های مقاومت در حال عمل به رسالت بزرگ خویش هستند.

آن‌ها فریم به فریم جنایات هولناک رژیم صهیونیستی را ثبت می‌کنند تا صدای مظلومیت مردم، کودکان و مادران فلسطینی را به گوش جهان برسانند؛ برای مثال «آلفرد یعقوب‌زاده» از جمله عکاسانی است که سال‌ها در فلسطین به عکاسی پرداخت.

او توانست در مدت 28 سال حضور در سرزمین‌های اشغالی، به عکاسی از مقاومت مردم فلسطین پرداخته و قاب‌های ماندگاری را خلق کند. همچنین «مصطفی حسن» عکاس فلسطینی که مبارزات محور مقاومت با رژیم صهیونیستی را ثبت کرده بود، در هفدهمین دوره جایزه IPA به‌عنوان «عکاس سال» انتخاب شد.

تأثیر هنر عکاسی بر تبیین حقایق

هنر عکاسان از یک‌سو و کارهای گرافیکی هنرمندان برای دفاع از انسانیت و حق مردم فلسطین از سویی دیگر، عرصه مقبولیت جهانی را بر صهیونیست‌ها تنگ‌تر کرده است.

اهمیت هنر در تبیین حقایق وقتی روشن می‌شود که دولت جعلی اسرائیل هنرمندانی که علیه آنان فعالیت می‌کند را با ضرب گلوله ترور می‌کند! برای مثال «یاسر مرتجی» عکاس ۳۱ساله خبرگزاری «عین میدیا» که در غزه مستقر بود، در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۱۸ توسط نظامیان رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

نکته قابل‌توجه این بود که «یاسر مرتجی» در حالی مورد اصابت گلوله قرار گرفت که جلیقه مخصوص خبرنگاران را بر تن داشت.

با شدت‌گرفتن حملات اسرائیل به فلسطین، رسالت عکاسان و هنرمندان حاضر در نوار غزه، انعکاس این حقایق از طریق عکاسی و نشر تصاویر دردناک دوربین‌های خود بوده است. در این میان، رژیم صهیونیستی همواره دفاتر رسانه‌ای و خبرگزاری‌های مستقر در غزه را موردحمله قرار می‌دهد.

پیش‌ازاین، «مؤمن قریقع» عکاس فلسطینی که پاهای خود را در تجاوزهای قبلی رژیم صهیونیستی به غزه ازدست‌داده، گفته بود: « اشغالگران تصاویری را که از نوار غزه خارج می‌شود، نمی‌پسندند و برای همین دفاتر رسانه‌ای را هدف قرار می‌دهند.»

هنرمند باید اهل درد باشد

مرتضی آوینی ، یکی از مشهورترین شهدای هنرمند ایرانی، درباره رسالت هنرمندان می‌گوید: «هنرمند باید اهل درد باشد و این درد نه‌تنها سرچشمه زیبایی و صفای هنری، بلکه معیار انسانیت است. آدم بی‌درد هنرمند نیست که هیچ، اصلا انسان نیست.»

شهید فائز الحسنی، از هنرمندان فلسطینی نیز صاحب این جمله مشهور است که می‌گوید: «هنر به‌عنوان یک جبهه مبارزاتی برای حمایت از حقوق ملت فلسطین، در کنار دیگر اَشکال مقاومت است.»

با وجود تهدیدهای مکرر دشمن اسرائیلی، عکاسان حاضر در نوار غزه همچنان در حال تلاش برای افشای جنایات این رژیم هستند. آن‌ها درحالی با دوربین‌های خود به دنبال حقایق مدفون زیر دود و آوار می‌گردند، که هرلحظه امکان دارد جان خود را از دست بدهند. آن‌ها از فداکارترین، هنرمندترین و شریف‌ترین انسان‌ها هستند؛ چراکه هنرشان حیاتی است و درعین‌حال فاصله‌ای تا مرگ سرخ ندارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 + دو =