گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام احمد سالک درباره آمریکایی‌های مقیم شاهین‌شهر:

نخستین لانه جاسوسی آمریکا در اصفهان کشف شد

قبل از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تعدادی از آمریکایی‌ها در شاهین‌شهر اصفهان مشغول جمع‌آوری اطلاعات بودند که توسط نیروهای انقلابی اصفهان شناسایی و به سفارتخانه منتقل شدند.

تاریخ انتشار: 09:16 - پنجشنبه 1402/08/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
نخستین لانه جاسوسی آمریکا در اصفهان کشف شد

به گزارش اصفهان زیبا؛ قبل از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تعدادی از آمریکایی‌ها در شاهین‌شهر اصفهان مشغول جمع‌آوری اطلاعات بودند که توسط نیروهای انقلابی اصفهان شناسایی و به سفارتخانه منتقل شدند.

در 13 آبان سال ۵۷ مسئولیت فرماندهی سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان به عهده حجت‌الاسلام احمد سالک بود که برای شناخت آن دوره و شرایطی که آمریکایی‌ها در اصفهان داشتند، گفت‌وگویی با او انجام دادیم.

به گفته سالک، آمریکایی‌ها در شاهین‌شهر اصفهان هم مشغول جمع‌آوری اطلاعات و هم انتقال اطلاعات بودند و به‌نوعی در آن منطقه شاهین‌شهر حاکمیت داشتند.

آمریکاییها در اصفهان قبل از تسخیر لانه جاسوسی چه شرایطی داشتند؟

آمریکایی‌ها با حکم وزیر کشور دولت موقت، دستور داشتند کلیه وسایل خود را با چهار فروند هواپیما به کشور ثالثی منتقل کنند. در دفترم بودم که آقای موحدیان، مسئول برج مراقبت فرودگاه اصفهان، خبر داد که حدود 14 تریلی ابزار و یک اتوبوس مملو از آدم به همراه چهار فروند هواپیما آمده‌اند.

احساس خطر می‌کرد؛ ازاین‌رو بلافاصله نیروها را بسیج و در اتاق فرمان برج مراقبت شرایط را بررسی کردیم که آمریکایی‌ها شاهین‌شهر را خالی و همه امکانات خود را جمع‌آوری کرده‌اند؛ به‌خصوص اینکه درخواست بررسی قطعات مهم هلی‌کوپتر و اینکه کلیه تجهیزات برگردانده شده است، هم دادیم.

طبق یکسری گزارشهای موجود برخی از آمریکایی های حاضر در اصفهان پیش از تسخیر لانه جاسوسی به جاسوسی مشغول بودند؛ درست است؟

بله؛ پیش از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، تعدادی از آمریکایی‌ها در شاهین‌شهر اصفهان در قالب نظامی به جمع‌آوری و انتقال اطلاعات به سفارت خود در تهران مشغول بودند که خوشبختانه توسط نیروهای انقلابی اصفهان شناسایی و به سفارتخانه منتقل شدند.

برادر شهیدم، آقامهدی، مسئولیت مراقبت از آمریکایی‌ها را برعهده داشت. درحقیقت پیش از واقعه 13 آبان حدود دوماهی آمریکایی‌ها مهمان ما بودند؛ تا اینکه شهید بهشتی و بیت امام خمینی(ره) از این موضوع مطلع شدند و دستور دادند که آن‌ها را به لانه جاسوسی آمریکا بفرستیم.

درواقع کشف اولین لانه جاسوسی توسط اصفهان رقم خورد و ما آمریکایی‌ها را به تهران فرستادیم و پس‌ازآن انقلاب دوم با تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان راه ولایت شکل گرفت.

محل قرارگیری آمریکاییها در اصفهان کجا بود و چه اقداماتی انجام میدادند؟

شاهین‌شهر محل استعماری آمریکایی‌ها و به‌نوعی، اتاق سازمان سیا و وزارت کشورشان بود. در همان مکان هم مشغول جمع‌آوری و انتقال اطلاعات بودند و با هلی‌کوپترهای خود استان را مدیریت می‌کردند و به‌نوعی در آن منطقه شاهین‌شهر حاکمیت داشتند.

به عقیده شما تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان چه ثمراتی برای نظام جمهوری اسلامی ایران بههمراه داشت؟

در طول پیروزی انقلاب اسلامی هرچه داشتیم، پیروزی بود.

در زمان پهلوی آمریکا در رگ‌های ایران نفوذ داشت؛ ازاین‌رو برخورد با این عناصر آمریکایی یکی از رسالت‌های اصلی ما به‌شمار می‌رفت؛ چراکه همه بدبختی‌ها زیر سر آمریکا بود؛ به همین خاطر هم تسخیر سفارت این کشور به‌عنوان لانه جاسوسی از اهمیت بالایی ازلحاظ قطع نفوذ آمریکا در کشور برخوردار است.

البته همانطور که شاهد بودیم، پسازآن واقعه آمریکا بازهم دستبردار نبود و در بسیاری از جنایتها علیه ایران نقش داشت…

 بله؛ پس ‌از رویداد 13 آبان آمریکایی‌ها بازهم دست‌بردار نبودند و اتفاق‌ها و حوادث تلخی را برای کشورمان رقم زدند. جنگ تحمیلی و جنایت‌هایی که طی آن سال‌ها انجام دادند یا انهدام هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج‌فارس توسط ناو وینسس ازجمله این جنایت‌هاست.

در حال حاضر هم شاهد هستیم صهیونیست‌ها را علیه فلسطینی‌ها هدایت می‌کنند؛ فضایی که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها درحالی‌که خود را متمدن و مدافع حقوق بشر می‌دانند، خود اما افرادی غیرمتمدن هستند.

شبههای مطرح است که میگویند ازنظر شرعی تسخیر سفارتخانه آمریکا ایراد داشته است. شما آن را چگونه پاسخ میدهید؟

این شبهه‌ها بعد از تسخیر لانه جاسوسی توسط برخی جریان‌های سیاسی داخل کشور مطرح‌ شده است؛ درحالی‌که باید گفت محور شرع در دنیای اسلام و کشورهای مسلمان چه کسی است.

امام خمینی(ره) به‌عنوان یک مرجع تقلید خودمحور در انجام مسائل شرعی بودند و می‌فهمیدند که شرع کدام است. این نوع شبهه‌انداختن مقابله با رهبری امام بود و محکوم است.

از رویدادهایی چون تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در 13 آبان 58 چه نکتههایی را باید مدنظر قرار داد؟

دشمن‌شناسی نکته مهمی است؛ اینکه اگر دشمن در کنار شماست، باید آن را از محدوده خود بیرون کنید؛ بنابراین عملیات لانه جاسوسی مقابله بسیار سنگین با استکبار جهانی بود و این خود به‌عنوان رسالت شرعی به‌شمار می‌رود. شرع مقدس می‌گوید که دشمن اگر در خانه شماست، آن را بیرون کنید.

از طرف دیگر، آمریکا خود سفارتخانه را غصب کرده و اموال و منفعت ملت ایران را به غارت برده بود؛ به همین خاطر باید در آن سفارتخانه بسته می‌شد.

باید دانست که آمریکایی‌ها جنایت‌های بسیاری را پیش از انقلاب علیه مرم ایران انجام دادند؛ از کودتا تا پرکردن زندان‌های شاه و درنهایت به‌راه‌انداختن سازمان سیا در سفارتخانه که درواقع نوعی حرکت انحرافی بود.

13 آبان روز مبارزه با استکبار است و چنین روزی در تقویم کشور توسط مجلس تصویب شد تا به یاد آن روز هرسال در این ماه مردم به یاد شهدا گردهم جمع ‌شوند؛ علت آن‌هم این است که امام خمینی(ره) فرمودند هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بزنید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نه − شش =