به گزارش اصفهان زیبا؛ روز ۱۳ آبان بهعنوان روز دانشآموز، ما را به یاد خاطرههایی از دوران مدرسه و صبحگاههایی توأم با سخنرانی مختصر مدیر و معاون پیرامون روز ملی استکبارستیزی میاندازد، صبحگاههایی که حتی اگر با سکوت کامل هم به سخنان آنان گوش میدادیم، بازهم خیلی متوجه اصل ماجرا نمیشدیم؛ درنهایت نیز این مراسم با اهدای جوایز کوچکی مانند مداد یا پاککن به دانشآموزان به اتمام میرسید.
اما پرسش اینجاست که آیا این مناسبتها و توضیحهای مختصر کافی بود؟ در نسل ما، حتی اگر توضیحهای کافی و قانعکننده نبود، دیگر فضای مجازیای نبود تا شبههای پیرامون اینگونه مناسبات ایجاد و ذهن ما را درگیر کند؛ چهبسا نسل ما روز دانشآموز را مصادف با روز شهادت حسین فهمیده میدانست و حسین فهمیده را بهعنوان دانشآموز فداکار میشناخت و به این فداکاری باور داشت.
اما نسل امروز به دلیل دسترسی بیشتر به اطلاعات و رویارویی با فضای مجازی با دنیایی از پرسشها روبهروست که در هر مسئلهای نیاز به توضیحهای عمیقتر و جزئیتر دارد؛ برای مثال، داستان حسین فهمیده و عملکرد او در زیر تانک دشمن نیاز به شرح دقیقتری دارد. اینکه چرا او نارنجک را پرتاب نکرد و به زیر تانک رفت، پرسشهایی است که باید به آنها پاسخ داد تا دانشآموزان امروز متوجه اهمیت و دلیل این فداکاری شوند.
به همین دلیل، باید رویدادها را با زبانی سادهتر و ملموستر برای نسل امروز بیان کنیم؛ مثلا، توضیح دهیم چرا حسین فهمیده تصمیم گرفت زیر تانک برود و چگونه این تصمیم به توقف دشمن کمک کرد. این روش، هم مفهومیتر است و هم از بروز شکوشبهه جلوگیری میکند.