چه گروه‌هایی از اشغال سفارت آمریکا در ایران حمایت کردند؟

در چند سال اخیر این‌گونه القا شده که اشغال سفارت آمریکا در 13 آبان 1358 موردحمایت نیروهای مذهبی و نیروهای چپ مارکسیست بوده است و گویا سایر فعالان سیاسی با این اقدام مخالف بوده‌اند.

تاریخ انتشار: 13:02 - پنجشنبه 1402/08/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
چه گروه‌هایی از اشغال سفارت آمریکا در ایران حمایت کردند؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از مهم‌ترین وقایع پس از انقلاب اسلامی اشغال سفارت آمریکا در 13 آبان 1358 است. در چند سال اخیر این‌گونه القا شده که این اقدام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام موردحمایت نیروهای مذهبی و نیروهای چپ مارکسیست بوده است و گویا سایر فعالان سیاسی با این اقدام مخالف بوده‌اند.

از سوی دیگر گفته می‌شود که دولت مهندس بازرگان در اعتراض به این عمل استعفا داده است. درصورتی‌که مهندس بازرگان در کتاب «انقلاب ایران در دو حرکت» اظهار داشته که استعفای دولت موقت در 12 آبان به تصویب رسیده بود.

همچنین در 9 آبان 75 مهندس صباغیان در مناظره‌ای با ابراهیم اصغرزاده، اصرار داشت که استعفای دولت موقت ربطی به اشغال سفارت آمریکا نداشته است. در حال حاضر نیز فضا تغییر یافته و تحلیل‌های متفاوتی در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

در ادامه اطلاعیه گروه‌های مختلف سیاسی پس از اشغال سفارت آمریکا را می‌آوریم تا بخشی از تاریخ معاصر تبیین شود:

جنبش مسلمانان مبارز

جنبش مسلمانان مبارز اولین گروهی بود که با صدور اطلاعیه‌ای خطاب به دانشجویان خط امام از اقدام آنان حمایت کرد:

«اشغال مقرّ امپریالیسم خون‌خوار آمریکا به دست ‌پرتوان شما، نشانه اعتراض و نفرت عمیق ملت ایران از اعمال جنایت‌کارانه امپریالیسم آمریکاست. این آمریکا حامی شاه جنایتکار است که باعث شکنجه و کشتار عزیزترین فرزندان انقلابی است. شما با اشغال لانه جاسوسی سیا و مقرّ طرح نقشه‌های شوم ضدانقلابی و ضد مردمی، بار دیگر پیام شهدای به‌خون‌خفته خلق مسلمان ایران را به گوش جهانیان می‌رسانید که تا نابودی کامل امپریالیسم جهانی به سرکردگی آمریکا نهضت انقلابی ما ادامه دارد. شما با این حرکت انقلابی خود چهره لیبرالیست‌های سازش‌کار و ارتجاع حامی امپریالیسم را افشا کردید و آنان را در تنگنا قرار داده‌اید. آمریکای جنایتکار باید شاه فراری را به دادگاه‌های انقلابی ایران تحویل دهد تا خلق ما این بزرگ‌ترین جنایتکار تاریخ را به محاکمه بکشد. آمریکا باید بداند که توطئه‌هایش علیه انقلاب ایران و همراهش با صهیونیسم اسرائیل و کشتار خلق محروم جنوب لبنان و فلسطین را ما با تداوم و حرکت انقلابی خود نابود خواهیم کرد. این اسلحه‌های امپریالیسم آمریکا بود که به سوی فرزندان خلق ایران نشانه رفت و اینک باید خرید تمام این سلاح‌ها ممنوع و تمامی قراردادهای ضد مردمی با آمریکا لغو شود. خواهران و برادران مبارز! شما با این حرکت انقلابی خود بار دیگر گفته امام را که «روابط با آمریکا را ما می‌خواهیم چه کنیم؟» مستحکم‌تر اعلام نموده‌اید و گفته‌اید که خلق مسلمان ایران خواهان قطع کامل روابط با امپریالیسم آمریکاست. درود بر شما فرزندان مسلمان که ماهیت ضد امپریالیستی اسلام را در مبارزه با امپریالیسم آمریکا عیان ساختید.»

مرگ بر امپریالیسم آمریکا

(اطلاعات، ۱۴ آبان ۵۸ ص ۱۲)

جنبش انقلابی مردم مسلمان ایران «جاما»

جنبش انقلابی مردم مسلمان ایران «جاما» در اطلاعیه‌ای در رابطه با اشغال انقلابی سفارت آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بیان داشت:

«انقلاب ایران علیه استعمار جهانی و امپریالیسم آمریکا وارد مرحله جدیدی می‌شود. تظاهرات ضد امپریالیستی مردم ایران در روز عید قربان با عمل انقلابی اشغال سفارت آمریکا جهت‌گیری جنبش ضد استعماری مردم مسلمان ایران را به اوج خود رساند و همان‌طور که در روز ۱۳ آبان در سال گذشته با شهادت جوانان جانباز ما در دانشگاه نقطه حرکت قطعی به‌سوی پیروزی انقلاب انقلابی دانشجویان جنبش پیروزمند ما را به فصل جدیدی از مبارزه ضد استعماری وارد کرد. به این امید که ۱۳ آبان سال بعد را به روز پیروزی جنبش علیه سرمایه‌داری و استعمار بدل کنیم. جاما از حرکت انقلابی دانشجویان علیه تجاوزها و مداخلات امپریالیسم آمریکا طرفداری می‌کند و همراه همه نیروهای انقلابی مسلمان رهنمودهای آگاهانه رهبر عالی‌قدر انقلاب را پذیرا خواهد بود.»

(اطلاعات، ۱۴ آبان ۵۸ ص ۱۲)

حزب توده ایران

حزب توده ایران که خود را از پیشگامان مبارزه بر ضد امپریالیسم قلمداد می‌کرد بیان داشت:

«مردم ایران با شنیدن خبر اشغال لانه جاسوسان و توطئه‌گران آمریکا درست همانند روزی که شاه خائن فرار کرد، در خیابان‌ها به شادی پرداختند و گل و نقل پخش کردند. همه نیروهای انقلابی نیز پشتیبانی خود را از این عمل به‌جا و شجاعانه ابراز کردند. حزب توده ایران که خود از مبارزان اصلی بر ضد امپریالیسم آمریکاست، این آگاهی و دلیری مردم ایران، این عزم راسخ و اراده را تحسین می‌کند و تهنیت می‌گوید. مردم ایران امپریالیسم آمریکا را نه‌فقط به‌عنوان دشمنی که ددمنشی چون رژیم پهلوی را به آن‌ها تحمیل کرده بود، می‌شناسد، بلکه دست جنایتکار و خون‌آلود این دشمن را در تمام توطئه‌های نه‌ماهه پس از انقلاب ایران افروختن جنگ برادرکشی در کردستان و خوزستان و ترور شخصیت‌های سیاسی و مذهبی و انقلابی، خرابکاری در اقتصاد کشور و به رهبری هدایت‌الله متین‌دفتری در اطلاعیه‌ای تند ضمن حمله به مجلس خبرگان قانون اساسی از اشغال سفارت آمریکا حمایت کرد. بخش‌های قابل‌انتشار این بیانیه بدین شرح است: «مبارزان ضد امپریالیسم ایران! اینک بار دیگر به برکت خیزش و خروش توده‌های مردم، مبارزه ضد امپریالیستی در میهن ما اوج گرفته است. بکوشیم تا این مشعل نجات‌بخش را پایدار نگه بداریم. بکوشیم از هرگونه انحرافی که می‌خواهند به آن تحمیل کنند جلوگیری کنیم. بکوشیم برای پیروزی این مبارزه، آزادی و دموکراسی، یعنی حق مردم در تعیین سرنوشت خویش را که اینک لگدمال “خبرگان” شده است، احیا کنیم و بکوشیم تا امپریالیسم را با پایگاه همیشگی‌اش ارتجاع، یکجا به زباله‌دان تاریخ بفرستیم. باز‌پس‌گرفتن شاه خائن لازم است، اما کافی نیست. مصادره سرمایه‌های امپریالیستی در ایران، افشای نام تمام عمال امپریالیسم و انتشار اسناد و مدارک و قراردادهای امپریالیستی، گسترش مبارزه برای قطع نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی امپریالیسم از میهن ما خواست امروز همه مبارزان ضد امپریالیست است.»

جبهه دموکراتیک ملی ایران 58/8/15

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

16 + شش =