دانستنی روز

هاضوم، هضم‌کننده‌ موثری در هضم غذاست

تا به حال از هاضوم چیزی شنیده‌اید؟ بعضی از شما ممکن است با خوردن بعضی از غذاها دچار نفخ یا دل درد و یا هضم ناقص شوید. در این صورت پیشنهاد می‌شود ضمن آهسته جویدن غذا، قبل از صرف آن از کمی هاضوم استفاده کنید.

تاریخ انتشار: 14:25 - شنبه 1402/08/20
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
هاضوم، هضم‌کننده‌ موثری در هضم غذاست

به گزارش اصفهان زیبا؛ تا به حال از هاضوم چیزی شنیده‌اید؟ بعضی از شما ممکن است با خوردن بعضی از غذاها دچار نفخ یا دل درد و یا هضم ناقص شوید. در این صورت پیشنهاد می‌شود ضمن آهسته جویدن غذا، قبل از صرف آن از کمی هاضوم استفاده کنید.

درباره خواص آن جواد کاردانپور، مشاور تغذیه سالم و محقق طب‌سنتی توضیح می‌دهد:

طبق روایات، هاضوم ترکیب سه‌گانه از آویشن، زنیان و سیاه‌دانه به نسبت مساوی است که آسیاب شده و مخلوط می‌شوند و قبل از غذا با نمک طبیعی خورده می‌شود و البته بعد از غذا هم می‌توان مصرف کرد.

-روایت پیامبر در مورد هاضوم: پیامبر‌(ص) فرمودند اگر هاضوم مصرف کنم، نگاه به غذا نمی‌کنم که آیا ضرر دارد یا نه.

همچنین می‌فرمودند: هاضوم معده را تقویت و بلغم را قطع می‌کند.

مختصری از خواص ترکیبات هاضوم

خواص سیاه‌دانه: پیامبر اکرم‌(ص) سیاه‌دانه را درمان هر دردی به جز مرگ دانسته‌اند.

همانا در سیاه‌دانه، شفای همه بیماری‌ها است، پس من از آن استفاده می‌کنم برای تب و میگرن و درد و التهاب چشم و شکم درد و برای کل دردهایی که بر من عارض می‌شود پس خداوند مرا با آن شفا می‌دهد.

سیاه‌دانه حاوی مقدار زیادی پتاسیم، آهن، امگا‌۳، ویتامین‌های ب ۱، ب ۲، ب ۳ و چربی‌های مفید است. منبع خوبی از کلسیم، آهن، روی، مس، تیامین، نیاسین، فسفر، اسیدفولیک، خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی دارد که از بدن در برابر آسیب سلولی و بیماری‌های مزمن محافظت می‌کند. ضد‌انگل، ضد‌باکتری و مسهل است، تنظیم فشار‌خون و قاعده‌آور و مفید برای معده، ریه و سرماخوردگی است.

خواص آویشن: این گیاه دارای کالری، پروتئین، چربی‌های مفید، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین آ و سی، فیبر، آهن و منگنز است. خاصیت ضد‌عفونی‌کننده و ضد‌باکتریایی دارد.

در درمان سرماخوردگی به‌کار می‌رود و برای ریه و سرفه‌های خلط‌دار و نیز معده خیلی مفید است.

خواص زنیان: این گیاه، برای غلبه بلغم بسیار مفید است و دارای پروتئین، چربی‌های مفید، مواد معدنی، فیبر، کربوهیدرات است. همچنین دارای کلسیم، تیامین، ریبوفلاوین، فسفر، آهن و نیاسین است. ضد‌ التهاب و ضد‌باکتری و خواص آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده زیادی نیز دارد. ضد‌نفخ قوی است و برای دستگاه گوارش و معده و هضم غذا، رحم، ریه و کلیه‌ها مفید است.

خواص کلی هاضوم

برای درمان تمام ناراحتی‌های عمومی گوارشی چون ضعف معده، نفخ، سوزش، سنگینی و رفلاکس معده، تقویت و رشد پرزهای معده، رودل، درد شکم، افزایش اشتها، دفع بلغم مناسب است.

استفاده از این ترکیب به‌طور معمول و روزمره و در موقع سلامتی هم قابل استفاده است، برخلاف تصور عموم هیچگونه ضرری ندارد و به عنوان دارو نیست که مصرف روزمره آن باعث وابستگی یا ایجاد عوارض بر روی بدن شود.

طریقه و میزان مصرف: یک قاشق چایخوری تا یک قاشق مرباخوری با کمی نمک قبل از غذا بدون آب و بعد از غذا به همراه کمی آب میل شود.(افراد دو تا هفت سال نصف این میزان و افراد زیر دو سال یک چهارم بزرگسالان میل کنند.)

مصرف هاضوم به صورت خشک توصیه شده و طبق روایت ترکیبی از سه ماده غذایی است که عنوان شد. ضمنا هاضوم را به همراه نمک قبل از هر میوه و خوراکی که خورده می‌شود، نیز می‌توان استفاده کرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

7 + 20 =