مردم را فریب ندهید!

برخی می‌گویند، قرار است آب عمان به اصفهان منتقل و مشکلات کم‌آبی این استان حل شود؛ اما به صراحت می گویم، این طرح به غیر از صنعت به هیچ درد دیگری نمی‌خورد و نمی‌تواند مشکل کمبود آب اصفهان را حل کند. نباید مردم را این‌گونه فریب داد!

تاریخ انتشار: 12:30 - یکشنبه 1402/08/28
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
مردم را فریب ندهید!

به گزارش اصفهان زیبا؛ آب جزو انفال است و همه موجودات عالم حق استفاده از آن را دارند؛ به ویژه انسان‌ها. همه شهروندان اصفهانی و یزدی و چهارمحال و بختیاری نیز در این باره یکسان هستند و فرقی ندارند؛ چرا که همه آن‌ها برای گذران امورات خود نیاز به آب دارند؛ اما مسئله اساسی و مهم این است که این نعمت، باید به صورت عادلانه و متناسب با جمعیت استان‌ها و رشد آن‌ها توزیع شود.

کسی هم حق سوءاستفاده یا اعمال تعصبات استانی ندارد. با افتتاح پروژه بن-بروجن، 41 میلیون متر مکعب آب از زاینده‌رود برداشت خواهد شد که گفته می‌شود، این آب به منظور تأمین آب شرب است.

مسئول تأمین آب شرب و کشاورزی و… وزارت نیرو است. در این میان اگر وزارت نیرو در تأمین آب، ضعیف عمل می‌کند و توانایی لازم را ندارد، مردم نباید تاوان آن را پس بدهند. مصوبه 9 ماده‌ای شورای عالی آب، هر گونه بارگذاری جدید بر زاینده رود را غیرقانونی دانسته است.

مسئولان نیز باید بدانند که مبنای تصمیم‌گیری آن‌ها باید این مصوبه باشد و بر اجرای آن بکوشند.

ما شهروندان اصفهانی، مخالف برداشت آب شرب از زاینده‌رود برای استان چهارمحال و بختیاری نیستیم؛ اما سؤال این است که چرا این آب از سهمیه خود این استان تأمین نمی‌شود و از سهم اصفهان برداشت انجام می‌شود؟ اشکال کار همین جاست! مدیریت منابع آبی باید طوری باشد که حقی ضایع نشود.

41 میلیون مترمکعب آب از زاینده‌رود به چهارمحال و بختیاری اختصاص داده می‌شود و 90 میلیون متر مکعب نیز به یزد منتقل می‌شود؛ درحالی‌که وضعیت رودخانه زاینده رود اصلا خوب نیست و خشک شده است.

این موضوع باعث نگرانی اصفهانی‌ها شده است؛ چرا که زندگی‌شان به خاطر عدم مدیریت منابع آبی بر هم خورده است. کشاورزها آبی برای کشاورزی ندارند.

پروژه بهشت آباد، سال‌هاست که در بلاتکلیفی به سر می‌برد و آن را سیاسی و اعمال نظرهای قومی و قبیله‌ای را در آن دخیل می‌کنند؛ درحالی‌که توزیع آب باید عادلانه باشد. اصفهان، اکنون به دلیل خشکی زاینده‌رود، دچار فرونشست زمین و سطح افت آب‌های زیرزمینی شده است.

کشاورزان سال‌هاست با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند. انتقال آب بن- بروجن، خلاف عدالت و قانون است. وزارت نیرو اگر توان اجرای مصوبات 9 ماده‌ای را ندارد، باید پاسخ‌گو باشد.

برخی می‌گویند، قرار است آب عمان به اصفهان منتقل و مشکلات کم‌آبی این استان حل شود؛ اما به صراحت می گویم، این طرح به غیر از صنعت به هیچ درد دیگری نمی‌خورد و نمی‌تواند مشکل کمبود آب اصفهان را حل کند. نباید مردم را این‌گونه فریب داد!

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شانزده + سه =