بارگذاری بن-بروجن بر زاینده‌رود قطعی است:

حرکت به‌سمت 60میلیون مترمکعب!

چون سقف برداشت آب تا 60میلیون مترمکعب کشش دارد، زمانی که شروع به برداشت آب با عنوان شرب می‌کنند، ابتدا 15میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود و پس از آن برداشت 15میلیون مترمکعب آب به دوبرابر افزایش می‌یابد تا به مراکز صنعتی و دهکده گردشگری هم آب‌رسانی شود.

تاریخ انتشار: 09:25 - چهارشنبه 1402/09/1
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
حرکت به‌سمت 60میلیون مترمکعب!

به گزارش اصفهان زیبا؛ وزیر نیرو در سفر نیمروزه خود به اصفهان در جمع مدیران و مسئولان شهری و نمایندگان استان در مجلس با عنوان بررسی مشکلات آبی استان اصفهان حضور یافت.

علی‌اکبر محرابیان در این نشست از جلسات هفتگی برای حل بحران زاینده‌رود گفت؛ از اینکه اگر روی منابع آب مدیریت نکنیم، امکان مدیریت دریاها هم وجود ندارد. از اینکه عدالت حکم می‌کند که برداشت در هر نقطه‌ای از حوضه نه متناسب با فاصله، بلکه متناسب با تخصیص و براساس عدالت انجام شود.

از اینکه هزاران برداشت در هزاران نقطه حوضه آبریز زاینده‌رود انجام می‌شود؛ اما با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های شناخته‌شده و کنتور هوشمند، سهم هر کشاورز و حقابه‌بر متناسب با موجودی آب و نه متناسب با خیالات، مشخص شده است.

از این گفت که کشاورزانی که برای سهم آب خود اعتراض دارند، سهم بیشتری می‌خواهند، در حالی که متناسب با سهم کشاورزان آب در زمان مشخص تحویل داده شد. وزیر نیرو در بیانات خود به این موضوع هم اشاره داشت که باید انتظاراتمان را با منابع تنظیم کنیم.

محرابیان از سد کوهرنگ3 هم گفت؛ اینکه از فصل بارشی امسال، حقوق حوضه زاینده‌رود از این ایستگاه به‌طورکامل انجام می‌شود و قرار است اعتبارات اهالی آنجا تأمین شود. اینکه ساختگاه سد کوهرنگ3 هیچ اشکالی ندارد و عملیات اجرایی این سد هرچه سریع‌تر شروع خواهد شد.

او همچنین از مطالعاتی گفت که برای نجات زاینده‌رود انجام شده است. اینکه در مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که با وضعیت منابع آبی مناسب بتوانند کسری آب را تأمین کنند.

از پروژه بهشت‌آباد که ردیف بودجه دارد و دولت تلاش کرده این بودجه در بودجه ۱۴۰۳ نیز حفظ شود. از پروژه انتقال آب از دریا گفت. اینکه با بهره‌برداری از این پروژه، صنعت کشور می‌تواند کاملا خودکفا و بدون‌دغدغه به آب دست یابد و دست‌اندازی به شرب و کشاورزی نداشته باشد.

وزیر نیرو از همه این‌ها که گذشت، به پروژه پرچالش بن-بروجن رسید. اینکه بن-بروجن فقط آب جزئی برمی‌دارد و ارتباطی با جدول منابع و مصارف ندارد. اینکه در چهارمحال‌وبختیاری در فاصله هفت‌کیلومتری محلی که آب برداشت می‌شود، تصفیه‌خانه با بالاترین درجه استاندارد ایجاد شده است، مصرف آب شرب در غیرشرب جرم است، اینکه شهرکرد مصرف شرب چندانی ندارد و تاکنون هم آب مصرف می‌کرده است.

محرابیان تک‌تک این موارد را عنوان کرد و وعده‌هایی هم داد که به عقیده او با تحقق آن‌ها وضعیت آب بهتر خواهد شد؛ اظهارات و وعده‌هایی که شاید مردم اصفهان را به انتظار برای تحققشان نشانده؛ اما برخی از این وعده‌ها با منطق کارشناسان سازگار نیست و متخصصان را به سخن واداشته است.

برای مثال اینکه گفته می‌شود پروژه بن-بروجن بار جدیدی را به زاینده‌رود تحمیل نمی‌کند و هیچ آب اضافه‌ای از طریق این پروژه برداشت نمی‌شود. در صورتی که مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، معتقد است، مسئله بارگذاری بن-بروجن بر زاینده‌رود قطعی است و شکی در آن نیست.

طغیانی در توضیح کامل این موضوع با «اصفهان زیبا» گفت‌وگو کرد که در ادامه اظهارات کامل این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس را می‌خوانید.

کل آبی که تا به حال برای شهرکرد در مسیر 80 تا 90 کیلومتری تا چشمه کوهرنگ برداشت می‌شده، هفت میلیون متر مکعب آب در سال بوده است که در جدول سالیانه منابع مصارف زاینده‌رود بین پنج تا هشت برداشت آب داشتند.

این در حالی است که در پروژه بن-بروجن، شهرهایی که جزو این طرح نبوده‌اند را هم اضافه کرده‌اند؛ شهرهایی همچون بروجن، فرادنبه، فرخشهر و… که اصلا آب از چشمه کوهرنگ نمی‌گرفتند. پس با این شرایط حجم آب برداشتی تا 15میلیون مترمکعب آب هم اضافه می‌شود.

در این میان به یک سری مراکز صنعتی و دهکده گردشگری در طول مسیر هم قول تأمین آب داده شده است که حجم آب برداشتی را به 30میلیون مترمکعب می‌رساند؛ به این معنا که اگر تا به امروز هشت میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شد، از این به بعد قرار است 30میلیون مترمکعب آب برداشت شود.

از طرفی چون سقف برداشت آب هم تا 60میلیون مترمکعب کشش دارد، زمانی که شروع به برداشت آب با عنوان شرب می‌کنند، ابتدا 15میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود و پس از آن برداشت 15میلیون مترمکعب آب به دوبرابر افزایش می‌یابد تا به مراکز صنعتی و دهکده گردشگری هم آب‌رسانی شود.

این روند در حالی ادامه خواهد داشت که آب‌ها از آسیاب بیفتد و کسی سراغ این موضوع را نگیرد. در این موقعیت 30میلیون مترمکعب برداشت آب را به 60میلیون مترمکعب آب افزایش می‌دهند؛ چون سقف برداشت آن‌ها تا 60میلیون مترمکعب است.

در این شرایط که 60میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود، پایین دست دوونیم برابر آب کم می‌آورد؛ دوونیم برابر آبی که بازچرخانی می‌شود؛ برای مثال زمانی که در فلاورجان یا لنجانات آب به زمین می‌دهند، این آب دوباره به شکل زه‌کش به زاینده‌رود بازمی‌گردد.

به این معنا که آب در زمین فرومی‌رود و دوباره به زاینده‌رود برمی‌گردد و دوونیم برابر در این محیط می‌چرخد؛ بنابراین در شرایطی که آب در بالادست کم می‌شود، این چرخش آب هم وجود نخواهد داشت؛ لذا به نظر می‌آید به جای برداشت 60میلیون مترمکعب آب از بالادست، 140 تا 150میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود.

مشکلات ما درخصوص بن-بروجن این شرایط است؛ فضایی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. از طرفی مهم‌ترین موضوع ما امنیتی‌شدن مسئله است.

اصفهان دچار مشکل است و در هر گامی که ما برای حل این مشکل برمی‌داریم، به این متهم می‌شویم که شما امنیت شهر را برهم می‌ریزید و با این اقدامات خود مردم را تحریک می‌کنید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده − سه =