بررسی موضوع رزق و روزی در بیانات امام سجاد(ع)

صحیفه سجادیه، اثر گران‌مایه منسوب به حضرت سجاد (ع) و از خانواده قرآن و نهج‌البلاغه است؛ لذا به آن « أخت القرآن» نیز می‌گویند. شامل پنجاه‌وچهار دعاست و دربردارنده دقیق‌ترین مسائل توحیدی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.

تاریخ انتشار: 12:47 - یکشنبه 1402/09/12
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
بررسی موضوع رزق و روزی در بیانات امام سجاد(ع)

به گزارش اصفهان زیبا؛ صحیفه سجادیه، اثر گران‌مایه منسوب به حضرت سجاد (ع) و از خانواده قرآن و نهج‌البلاغه است؛ لذا به آن « أخت القرآن» نیز می‌گویند.

شامل پنجاه‌وچهار دعاست و دربردارنده دقیق‌ترین مسائل توحیدی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.

صحیفه، برجسته‌ترین کتاب در خصوص دعاست و هیچ کتابی هم‌پایه و همسنگ آن در قالب نیایش نیست.

با توجه به مسائل مبتلابه مردم در امور اقتصادی، موضوع رزق و روزی و کسب‌وکار در صحیفه سجادیه را برگزیدیم به این امید که بیانات حضرت، پاسخ‌گوی بخشی از سؤالات مردم و گره‌گشای برخی از گرفتاری‌های اقتصادی آنان در این راستا باشد.

قسمت یازدهم

نشاندارشدن به مدیریت خوب

حضرت سجاد(ع)در فراز بیست‌ودوم از دعای بیستم صحیفه سجادیه چنین می‌فرمایند: «وَ سُمْنِی حُسْنَ الْوِلاَیةِ؛ خداوندا! نشان مدیریت خوب را به من ارزانی دار.»

ولایت به معنای تدبیر امور است و حسن ولایت، مدیریت خوب، زیرمجموعه‌ای است که تحت ولایت و سرپرستی فرد هستند و اولین ولایت هرکس بر اموال و دارایی اوست: «الناسُ مُسَلَطونَ علَی اموالِهِم».

مدیریت اموال و منابع انسانی

مدیریت، هماهنگ‌کردن و هدایت‌کردن منابع مادی یا انسانی یا هردو است که تحت ولایت فرد هستند به سمت نتیجه مطلوب؛ بی‌آنکه به هدررفتن سرمایه یا استثمار و بهره‌کشی منجر شود.

چگونه میتوان از آفات مدیریت محفوظ ماند؟

مدیریت درصورتی ممکن است که عقل در مملکت وجود امیر و پادشاه باشد و بقیه قوا تحت سیطره عقل باشند؛ در غیر این صورت عقل به اسارت قوای دیگر و به خدمت آن‌ها درمی‌آید و تدبیر خردمندانه و عاقلانه بر اموال و مجموعه تحت سرپرستی صورت نمی‌گیرد.

آزمندی فرد کمیت‌گرا  که صرفا مقاصد مادی دارد، او را به بهره‌کشی و استثمار وامی‌دارد و با تنبلی و بیکاری و بیهودگی، سرمایه را به باد می‌دهد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نوزده − 12 =