ارزش ورزش در کنترل وزن

متاسفانه ما در مورد بدن خود اغلب کوتاهی می‌کنیم. بسیاری از ما روز را در پشت میز کار یا مطالعه سپری می‌کنیم و یا شب را در جلوی تلویزیون یا در مجالس دید و بازدید به سر می‌بریم و برای رفت و برگشت از وسیله نقلیه شخصی یا عمومی استفاده می‌کنیم.

تاریخ انتشار: 13:45 - پنجشنبه 1402/09/16
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
ارزش ورزش در کنترل وزن

به گزارش اصفهان زیبا؛ کار بدنی، کلید سالم‌ماندن و داشتن شرایط جسمی خوب است. در این زمینه دکتر رسول حیدری، مدرس و محقق تغذیه سالم چنین می‌گوید: متاسفانه ما در مورد بدن خود اغلب کوتاهی می‌کنیم. بسیاری از ما روز را در پشت میز کار یا مطالعه سپری می‌کنیم و یا شب را در جلوی تلویزیون یا در مجالس دید و بازدید به سر می‌بریم و برای رفت و برگشت از وسیله نقلیه شخصی یا عمومی استفاده می‌کنیم.

با این اوصاف آیا بدن شما هرگز شکایت نمی‌کند که چرا مرا هیچ کجا نمی‌بری؟ وقتی ما هر دو جوان بودیم، مرا در همه شهر می‌چرخاندی و خسته و کوفته می‌کردی اما اکنون هیچ کاری انجام نمی‌دهی!

اگر شما و جسمتان هر دو از این وضع خسته شده‌اید، اکنون زمان دگرگونی فرا رسیده است. زمانی که باید دوباره یکدیگر را بشناسید.

تمام فعالیت‌های بدنی که هنگام جوانی سبب به گردش درآوردن سریع جریان خون ما می‌شد، در حال حاضر به کنار گذاشته شده است و دستاورد آن این است که به جای عوامل سوزاننده کالری‌ها، عنصرهای زیان‌آوری در گوشه و کنار رگ‌ها و بافت‌های بدن ما گرد آمده‌اند. پس بیاییم اندکی به ارزش ورزش و نقش آن در کنترل وزن بیاندیشیم.

فواید ورزش

♦فعالیت‌های بدنی همگی کالری می‌سوزاند و هر‌چه فعالیت بدن بیشتر باشد، میزان سوختن این کالری نیز افزایش می‌یابد.

♦هنگامی که از نظر بدنی پر‌کار باشیم، بدن سوخت و ساز خود را خیلی سریع برای سوزاندن کالری تنظیم می‌کند و این اثر تا مدتی پس از ورزش یا تحرک نیز دنبال می‌شود.

♦چنانچه همیشه فعال باشیم، ماهیچه‌ها نیرومند می‌شوند، برعکس در بی‌جنبشی ماهیچه‌ها شل می‌شوند.(ماهیچه‌ها بیشترین میزان کالری بدن را می‌سوزانند.)

بافت‌های ماهیچه‌ای سوخت و ساز سریع‌تری دارند و خیلی بهتر از بافت‌های چربی، کالری‌های دریافتی بدن را می‌سوزانند.

♦کارهای بدنی، احساس گرسنگی ما را کنترل می‌کنند. پس از یک ساعت ورزش پرشتاب، مانند تنیس و بدمینتون با وجود اینکه کالری زیادی سوزانده‌ایم، احتمال تمایل به پرخوری ما کمتر است و این به لاغر ماندن پس از کاهش وزن کمک می‌کند، اما متا سفانه در افراد چاق احساس گرسنگی ممکن است تحت تاثیر کار بدنی نباشد.

♦افرادی که فعالیت ‌بدنی دارند، بهتر آرامش می‌یابند و احتمال خوابی آسوده و خوب در آنها بیشتر است و این خود دارای اهمیت فراوانی است. زیرا هنگامی که خسته‌ و یا نگران هستیم، احتمال خوردن غذاهای ناسالم و یا پرخوری ما بیشتر می‌شود.

نتیجه

بدین ترتیب همانگونه که نوع غذا اندام ما را متناسب نگه می‌‌دارد، فعالیت‌بدنی نیز چنین کارایی را دارد. پر‌ارزشترین نکته کار بدنی، لذت‌بخش بودن آن است. چون اگر کار بدنی خوشایند نباشد، آن را ادامه نخواهیم داد.

در ضمن نیازی نیست فعالیت بدنی زیاد یا سخت باشد. می‌توان مانند ماشین بنزین موجود در مسابقه جنون‌آمیز سرعت و یا در رانندگی آرام و لذتبخشی مصرف کرد. همین امر در چگونگی مصرف چربی اندوخته بدن نیز درست است.

پیش از آن که فعالیت‌بدنی شدید داشته باشید، سعی کنید سوخت‌و‌ساز بدن خود را به رژیم‌غذایی ‌سالم عادت داده و برنامه‌غذایی خود را هماهنگ با آن دگرگون سازید. زیرا گر‌چه فعالیت‌بدنی میزان سوخت‌و‌ساز بدن را افزایش می‌دهد، ممکن است در عمل در افرادی که تحت رژیم‌غذایی بوده‌اند، اثری معکوس داشته باشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × دو =