به بهانه روز جهانی کوهنوردی

توصیه‌های ایمنی برای کوهنوردی

کوهنوردی، ورزش بسیار مفید و مفرحی است، اما بدین منظور باید احتیاط کرد و توجه به توصیه‌های ایمنی داشت چراکه ممکن است حوادث زیادی در مسیر اتفاق بیافتد.

تاریخ انتشار: 10:58 - سه شنبه 1402/09/21
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
توصیه‌های ایمنی برای کوهنوردی

به گزارش اصفهان زیبا؛ کوهنوردی، ورزش بسیار مفید و مفرحی است، اما بدین منظور باید احتیاط کرد و توجه به توصیه‌های ایمنی داشت چراکه ممکن است حوادث زیادی در مسیر اتفاق بیافتد.

در این زمینه سر آتشیار امید باقری، رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان توضیح می‌دهد:

اتفاقاتِ رخ داده

در یک هفته گذشته منتهی به هفدهم آذرماه 1402، تعداد 10570 مورد تماس با تلفن 125 برقرار شده است(در مجموع 238 مورد عملیات امداد و نجات توسط سازمان آتش‌نشانی صورت گرفته است که شامل 103 مورد آتش‌سوزی و 135 مورد حادثه و خدمات ایمنی است.)

خوشبختانه آتش‌نشانان در اجرای این مأموریت‌ها موفق شدند جان 102 نفر از شهروندان گرفتار در حوادث و آتش‌سوزی‌ها را نجات دهند.

همچنین به منظور افزایش سرعت امدادرسانی و جلوگیری از خسارات جانی و مالی شهروندان، در هفته گذشته 37 مورد استقرار اطفائیه در نقاط حساس و پرتردد شهر و نیز 86 مورد گشت ایمنی جهت شناسایی نقاط مخاطره‌آمیز سطح شهر توسط آتش‌نشانان انجام شده است.

در جمعه مورخ 17 آذر 1402 صرفاً در یک روز 3 مورد حادثه محبوس شدن در کوه صفه به سازمان آتش‌نشانی گزارش شده است که با اقدام سریع و مؤثر اکیپ تخصصی نجات در کوهستان، جان 4 نفر شهروند‌(سه نفر مرد و یک نفر زن) نجات داده شد.

لزوم رعایت بیش از پیش نکات‌ایمنی توسط شهروندان

آتش‌نشانان در هشت ماهه سال 1402، جان 96 نفر از شهروندان گرفتار در کوه را نجات داده‌اند که در مقایسه با آمارهای مدت مشابه سال گذشته، افزایش 36 درصدی را نشان می‌دهد و این نشان‌دهنده لزوم رعایت بیش از پیش نکات ایمنی توسط شهروندان است.

اقدامات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و کاهش حوادث

با اقدامات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در افزایش تعداد استقرار تیم‌های تخصصی امداد و نجات کوهستان در منطقه کوه صفه و بهره‌مندی از تجهیزات به روز و استاندارد در سطح بین‌المللی و همچنین بهره‌برداری از نرم‌افزار سه‌بعدی کوه صفه، خوشبختانه شاهد کاهش 50 درصدی آمار فوتی‌های مربوط به حوادث کوه در 8 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 1401 بوده‌ایم.

توصیه‌

به‌خاطر داشته باشید کوهنوردی با پیاده‌روی و تپه‌نوردی تفاوت داشته و صرفاً یک تفریح نیست، بلکه یک ورزش کاملاً جدی و تکنیکی ولی توام با تفریح است. بنابراین توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

♦ وسایل و تجهیزات و البسه مناسب و استاندارد که متکی به سال‌ها تجربه عملی طراحی شده‌اند، تهیه کنید و کاربرد صحیح و فنی آنها را فرا گیرید.

♦ هیچ‌گاه تنها اقدام به انجام این ورزش نکنید و همیشه به‌طور گروهی اقدام به کوهنوردی کنید، کمتر کسی است که در زمان کوهنوردی به نحوی احتیاج به کمک پیدا نکند.

♦ اصول کوهنوردی را از پایه فراگیرید و همیشه با راهنمایی و ارشاد یک مربی یا کوهنورد اقدام کنید.

♦ غفلت در مورد کسب اطلاعات هواشناسی از مراجع صلاحیت‌دار و یا متکی به تجارب شخصی عواقب بدی به بار آورده است.

♦ با توجه به مسیر فاصله، مدت و نوع کوهنوردی، آذوقه، آب و پوشش کافی، وسایل کمک‌های اولیه و ابزار متناسب به همراه خود داشته باشید.

♦ در کوهنوردی هیچ‌گاه در مقام مسابقه و قهرمان‌بازی و کارهای نمایشی بر نیایید.

♦ در فصل زمستان احتیاط بیشتری کرده و متناسب با فصل، البسه، تجهیزات و امکانات تدافعی همراه داشته باشید.

♦ یکنواخت و با ریتم حرکت کنید.

♦ از همراه داشتن وسایل کمک‌های اولیه به‌خصوص در مورد شکستگی استخوان، گزیدگی جانوران، زخم و پارگی پوست، مسکن‌ها و یک کتاب کمک‌های اولیه غفلت نکنید.

♦ مراقب ریزش کوه، لغزندگی راه‌ها و سقوط سنگ به‌خصوص در فصول بارندگی باشید

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هشت − هشت =