طرح‌های اشتغال‌زایی برای افراد کم‌توان کدام‌اند؟

مددجویان غیرقابل‌بازتوان شاغل می‌شوند!

آنچه در اشتغال و راه‌اندازی کسب‌وکار معلولان اهمیت دارد، این است که تنها خود معلول نیست که دچار تغییر وضعیت می‌شود، بلکه خانواده، اطرافیان و جامعه هم از این اتفاق بهره می‌برند؛ بنابراین ایجاد اشتغال می‌تواند یکی از مهم‌ترین راهکارها جهت اشتغال این بخش از جامعه باشد.

تاریخ انتشار: 08:41 - چهارشنبه 1402/09/29
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
مددجویان غیرقابل‌بازتوان شاغل می‌شوند!

به گزارش اصفهان زیبا؛ آنچه در اشتغال و راه‌اندازی کسب‌وکار معلولان اهمیت دارد، این است که تنها خود معلول نیست که دچار تغییر وضعیت می‌شود، بلکه خانواده، اطرافیان و جامعه هم از این اتفاق بهره می‌برند؛ بنابراین ایجاد اشتغال می‌تواند یکی از مهم‌ترین راهکارها جهت اشتغال این بخش از جامعه باشد.

مشاغل زیادی وجود دارند که افراد معلول و یا ناتوان جسمی می‌توانند به عنوان حرفه مناسب انجام دهند. این مشاغل باتوجه به توانایی‌های ذهنی و جسمی افراد می‌تواند متفاوت باشد. کار در کارگاه‌ها، کسب‌وکارهای خانگی، خوداشتغالی و فعالیت‌های حمایتی از جمله این مشاغل هستند.

سازمان بهزیستی طرح‌های اشتغالزایی را برای مددجویان توانمند و مددجویان غیرقابل بازتوان تعریف کرده که از طریق این طرح‌ها مددجویان صاحب شغل می‌شوند.

اشتغال همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد مختلف جامعه بوده است که افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هم از این قاعده مستثنا نیستند.

در کمال تأسف با توجه به تصویب قانون حمایت از معلولان و اینکه باید 3درصد استخدامی دستگاه‌های اجرایی به افراد معلول اختصاص داده شود؛ اما این قانون هنوز به شکل کامل و جامع اجرایی نشده است و همچنین اجرایی‌شدن آن تنها درصد کمی از مشکل جامعه هدف را رفع می‌کند.

در این بین کارشناسان عقیده دارند که ایجاد اشتغال‌های خُرد، خوداشتغالی و یا حمایت کارآفرینان از معلولان، گامی برای ایجاد اشتغال این قشر است.

معلولان توانمند ارتقای شغلی ندارند!

باتوجه به شرایط اقتصادی کنونی از چالش‌های مهم برای معلولان و مددجویان زیرپوشش بهزیستی موضوع ناتوانی در تأمین مسکن و اشتغال است.

با توجه به رشد بی‌سابقه مبلغ رهن و اجاره مسکن هرروز وضعیت این قشر تأسف‌انگیزتر نیز می‌شود و این در حالی است که مددجویان زیرپوشش بهزیستی جزو دهک‌های پایین جامعه به لحاظ وضعیت درآمدی هستند.

از طرف دیگر اقشار معلول و کم‌توان جامعه امنیت شغلی لازم را هم ندارند و یا شرایط شغلی نامناسبی را تجربه و تحمل می‌کنند؛ محیط‌هایی که مناسب‌سازی‌شده نیستند و رفتارهای کاری با آن‌ها نامناسب است.

بسیاری از افراد معلول با وجود توانمندی‌های بسیار و سوابق کاری ارزشمند، فاقد ارتقای شغلی هستند و حق شغلی‌شان ادا نشده است.

اشتغال‌زایی باید اولویت نخست خدمت‌رسانی به مددجویان باشد؛ چون باید بستری ایجاد شود که آن‌ها صاحب درآمد شوند و به استقلال معیشتی برسند؛ از این رو با مسئول واحد اشتغال اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت‌وگو داشتیم تا درباره طرح‌های اشتغال‌زایی اداره کل بهزیستی استان اصفهان برای مددجویان توضیح دهند.

وام 300 میلیون تومانی پرداخت می‌کنیم

زهره ملایی به «اصفهان زیبا» اینطور می‌گوید: در دفتر اشتغال بهزیستی به تمامی مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی، از معلولان تا زنان سرپرست خانواده، معتادان بهبودیافته و تمام افرادی که به هر شکلی دچار آسیب اجتماعی شدند و در بهزیستی پرونده و کد رهگیری داشته باشند، تسهیلات ارائه می‌دهیم.

او تصریح می‌کند: این تسهیلات به سه شکل پرداخت می‌شود؛ در حالت اول تسهیلات 4درصد با بازپرداخت هفت‌ساله تخصیص می‌دهیم. این تسهیلات از 100میلیون تومان تا ۳۰۰میلیون تومان پرداخت می‌شود.

علاوه براین، پرداخت حق بیمه را نیز در دستور کار قرار دادیم. به مددجویانی که خودشان را بیمه بکنند یا به کارفرمایانی که مددجویان را بیمه کنند، 20درصد حق بیمه پرداخت می‌شود.

پرداخت تسهیلات به کارفرما در ازای جذب مددجو

مسئول واحد اشتغال اداره کل بهزیستی استان اصفهان ادامه می‌دهد: پرداخت جبران کارآیی برای آن دسته از معلولان که معلولیت شدید دارند نیز یکی دیگر از طرح‌های اشتغال‌زایی مابه‌شمار می‌رود. ما به مدت پنج سال بخشی از حقوق مددجویان را به کارفرمایان پرداخت می‌کنیم.

کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و  کارفرمایانی که نیاز به نیروی کار دارند شناسایی می‌شوند و ما به آن‌ها پیشنهاد می‌دهیم که از مجموعه تحت پوشش بهزیستی نیرو استخدام کنند و در ازای به‌کارگیری این نیروها تسهیلاتی به این کارفرمایان اختصاص می‌دهیم.

او می‌افزاید: این تسهیلات ممکن است وام، پرداخت حق بیمه و یا پرداخت جبران کارایی باشد؛ البته ممکن است به برخی کارفرمایان هر سه خدمت را در قالب بسته تشویقی ارائه دهیم.

مسئول واحد اشتغال اداره کل بهزیستی استان اصفهان عنوان می‌کند: در مواقعی هم که مددجویان تصمیم داشته باشند خودشان کسب و کاری راه‌اندازی کنند؛ یعنی درحوزه مشاغل خانگی فعالیت کنند یا اینکه در حوزه کارفرمایی در بنگاه‌های کوچک و بنگاه‌های بزرگ مشغول فعالیت شوند، تسهیلاتی به آن‌ها اختصاص می‌دهیم تا مشغول فعالیت شوند.

ملایی بیان می‌کند: ما به کارگاه‌های کارفرمایان سرکشی می‌کنیم. کارفرمایان باید طبق قانون کار به نیروهایی که استخدام کردند حقوق پرداخت بکنند. اگر کارفرمایی از این قانون سرباز زند تسهیلاتی که پرداخت شده را به بهزیستی بازمی‌گردانیم.

به گفته او، یافتن کار برای نیروها توسط یک سری مراکز تخصصی انجام می‌شود. این مراکز بازار کار را برای مددجویان شناسایی می‌کنند و سپس به کارفرمایی که نیرو از ما می‌خواهد مشاوره ارائه می‌دهند.

اشتغال‌زایی برای شش‌هزار و 200 نفر در سال جاری

مسئول واحد اشتغال اداره کل بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: هرساله توسط استانداری و بهزیستی کشور برای ما تعهد اشتغال تعیین می‌شود. در سال 1401 حدود شش‌هزار و 48 نفر تعهد کار ایجاد شده بود که ما روی این تعداد ۱۵۸درصد شغل ایجاد کردیم. از ۱۵۸درصد ۸۰درصدش معلولان بودند. امسال نیز به‌طور مجدد برای حدود شش‌هزار و 200 نفر تعهد شغلی ایجاد کردند که تا الان ۴۴درصدش محقق شده است.

ملایی عنوان می‌کند: سال گذشته برای سه‌هزار و 275 نفر بیمه پرداخت کردیم؛ همچنین برای ۲۲۱ نفر هم جبران کارایی در استان پرداخت شد. فارغ از این مباحث، به مددجویانی که غیرقابل‌بازتوان‌اند و منبع درآمدی ندارند، به دو روش کمک می‌کنیم.

پرداخت وام به خانواده مددجویان غیرقابل‌بازتوان

مسئول واحد اشتغال اداره کل بهزیستی استان اصفهان ادامه می‌دهد: درواقع به یکی از افراد اصلی خانواده مددجویان غیرقابل‌بازتوان، یعنی به پدر، مادر، خواهر، برادر و همسر تسهیلات اشتغال پرداخت می‌کنیم تا این افراد بتوانند کسب وکاری راه‌اندازی کنند؛ البته به شرطی که تعهد محضری بدهند که تا هفت سال تمام مخارج به عهده این خانواده باشد.

ملایی می‌افزاید: روش دوم هم به این صورت است که پنل خورشیدی در منزل این مددجو که طبق نظر فنی اداره برق شرایط نصب پنل خورشیدی را دارد، نصب می‌شود و اداره برق طبق قراردادی که با مددجو می‌بندد، تسهیلات پرداخت می‌کند.

او می‌گوید: با تمامی کارفرمایانی که اقدام به استخدام نیروی مددجو بکنند، مکاتبه کردیم تا به این افراد تسهیلات ارائه دهیم، هم اینکه بیمه مددجو را پرداخت می‌کنیم و جبران کارآیی را نیز اختصاص می‌دهیم.

مقاومت دستگاه‌ها برای اختصاص 3درصد سهمیه استخدام معلولان

ملایی بیان می‌کند: ارگان‌های دولتی باید 3درصد از سهمیه‌شان را به استخدام افراد معلول اختصاص دهند؛ ولی دستگاه‌ها زیر بار این کار نمی‌روند. بسیاری از مددجویانی که تحصیل کرده‌اند و متخصص هستند، باید در دستگاه‌های دولتی استخدام شوند و هر دستگاه دولتی طبق قانون موظف است 3درصد از سهم اشتغال را از مددجویان دریافت کند.

او می‌افزاید: غیر از آموزش و پرورش و معاونت درمان علوم پزشکی هیچ دستگاهی این قانون را رعایت نکرده است؛ این در حالی است که اگر تمامی دستگاه‌ها این مهم را رعایت کنند، به اشتغال‌زایی مددجویان کمک می‌شود؛ ضمن اینکه بهزیستی نیز اگر استخدام داشته باشد، به‌طورحتم 3درصد از سهمیه‌اش را باید به معلولان اختصاص ‌دهد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × پنج =