چربی خون تهدیدی برای قلب است

برای کاهش چربی‌خون چه بخوریم؟

چربی خون که با نام کلسترول بالا نیز به‌کار می‌رود، بیماری ناخوشایندی است که باعث ایجاد اختلال‌های زیادی در بدن می‌شود و چربی موجود در خون را افزایش می‌دهد. کلسترول در بدن ما به‌وسیله کبد تولید می‌شود که برای ایجاد غشای سلولی سالم، عملکرد بهتر مغز، تولید هورمون‌ها و البته ایجاد ویتامین‌ها کاملا ضروری است؛ حال اگر تولید آن در بدن زیاد شود، چربی خون موجود در خون به دیواره رگ‌ها می‌چسبد و مسیر حرکتی رگ‌ها بسته می‌شود.

تاریخ انتشار: 09:38 - شنبه 1402/10/23
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای کاهش چربی‌خون چه بخوریم؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ چربی خون که با نام کلسترول بالا نیز به‌کار می‌رود، بیماری ناخوشایندی است که باعث ایجاد اختلال‌های زیادی در بدن می‌شود و چربی موجود در خون را افزایش می‌دهد. کلسترول در بدن ما به‌وسیله کبد تولید می‌شود که برای ایجاد غشای سلولی سالم، عملکرد بهتر مغز، تولید هورمون‌ها و البته ایجاد ویتامین‌ها کاملا ضروری است؛ حال اگر تولید آن در بدن زیاد شود، چربی خون موجود در خون به دیواره رگ‌ها می‌چسبد و مسیر حرکتی رگ‌ها بسته می‌شود.

همین بسته‌شدن عروق موجب ایجاد بیماری‌هایی مانند امراض قلبی و سکته خواهد شد؛ به همین دلیل کنترل چربی خون و داشتن یک رژیم غذایی مناسب، بهترین راه کنترل آن است. در این زمینه توضیح دکتر مرضیه کافشانی، دارای دکتری تخصصی تغذیه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، راهنمای خوبی برای شماست.

خوردن برخی غذاها می‌تواند به بهبود وضعیت کلسترول خون و سلامت قلب کمک کند. اولین‌گام برای داشتن رژیم غذایی سالم این است که از انواع مختلف مواد غذایی گیاهی استفاده کنید. با خوردن غذاهای گیاهی بسیاری از مواد مغذی، چربی‌های سالم و فیبرها را دریافت می‌کنید. تمامی این مواد به سلامت قلب شما کمک می‌کنند. برخی از این مواد عبارت‌اند از:

جو دوسر

خوردن غلات کامل، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد؛ جو دوسر نیز ازاین‌حیث بسیار خاص است و با داشتن نوعی فیبر محلول به نام «بتاگلوکان» به کاهش کلسترول بد خون  یا همان LDL  کمک می‌کند.

نکته: محصولات جو دوسر طعم‌دار اغلب حاوی نمک یا شکر اضافه هستند.  محصولاتی را انتخاب کنید که 100درصد خالص بوده و طبیعی‌تر هستند.

 سبزی‌ها و میوه‌ها

خوردن روزانه انواع سبزی‌ و میوه‌های رنگارنگ می‌تواند شما را در برابر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها محافظت کند. این مواد سرشار از فیبر محلول هستند و به کاهش جذب کلسترول و کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کنند.

نکته: پوست سبزی‌هایی مانند کدوتنبل، سیب‌زمینی شیرین و هویج را دور نریزید تا میزان فیبر دریافتی خود را به حداکثر برسانید؛ از پوست پرتقال و لیمو نیز می‌توانید در سس‌ها استفاده کنید.

مواد غذایی حاوی چربی‌های سالم

خوردن غذاهایی که دارای چربی‌های غیراشباع هستند، سطح کلسترول خوب را در خون شما بالا می‌برند. این مواد غذایی مفید برای سلامت قلب شما عبارت‌اند از: ماهی‌های دریایی، آجیل‌ها و مغزها، زیتون و روغن‌های گیاهی.

حبوبات

حبوباتی مانند نخود و عدس منابع غنی از فیبر محلول و پروتئین گیاهی هستند. خوردن حبوبات و لوبیا به ‌جای گوشت (پروتئین حیوانی) می‌تواند به کاهش LDL بدن کمک کند.

آجیل

آجیل حاوی چربی‌ها و فیبرهای مفید برای قلب است و می‌تواند به کنترل کلسترول کمک کند. خوردن منظم آجیل با کاهش سطح کلسترول بد و تری‌گلیسرید ارتباط دارد. بهتر است انواع مختلف آجیل را مصرف کنید؛ چراکه هرکدام حاوی سطوح متفاوتی از چربی‌های سالم هستند. آجیل‌هایی را انتخاب کنید که طبیعی‌تر بوده و حاوی مواد مغذی بیشتری هستند؛ همچنین آجیل‌هایی بهتر هستند که دارای پوست باشند و شور و بوداده نباشند.

سویا و مشتقات آن

محصولات سویا شامل توفو، شیرسویا، لوبیای سویا و… است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد خوردن منظم محصولات سویا می‌تواند به کاهش LDL و تری‌گلیسرید کمک کند؛ البته سعی کنید از محصولات سویای طبیعی‌تر مانند لوبیای سویا، شیر سویای شیرین‌نشده و توفوی غیرطعم‌دار استفاده کنید.

استرول‌های گیاهی

غلظت کمی از استرول‌های گیاهی در میوه‌ها، سبزی‌ها، آجیل‌ها و غلات وجود دارند؛ بااین‌حال برخی از غذاها غنی‌شده با استرول‌های گیاهی هستند. خوردن غذاهای حاوی استرول‌های گیاهی به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل می‌تواند کلسترول بد را کاهش دهد. دلیل این امر این است که استرول‌ها جذب کلسترول را کاهش می‌دهند.

نکته: مواد غذایی غنی‌شده با استرول‌های گیاهی تنها در صورتی مؤثر هستند که به‌طور منظم مصرف شوند.

در پایان لازم است بدانید که هیچ غذای منفردی وجود ندارد که بتواند کلسترول خون شما را کاهش دهد. آنچه مهم است، کیفیت رژیم غذایی کلی شماست. رژیمی که غنی از مواد غذایی گیاهی مانند سبزی‌ها، میوه‌ها، حبوبات، غلات کامل، آجیل‌ها و مغزها باشد، می‌تواند کلسترول خون را کنترل کند و ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

15 − 1 =