فوتبال پایگاهی برای برادری و برابری است

رسانه؛ ستون ثابت جام ملت‌ها

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به چشم می‌آید توجه بسیار زیاد afc به بحث رسانه‌هاست و به همین خاطر همه خبرنگاران و عکاسانی که برای پوشش خبری این مسابقات در قطر حاضر شده‌اند، با شرایطی بسیار خاص و حرفه‌ای مشغول انجام وظایف خودشان هستند.

تاریخ انتشار: 10:38 - چهارشنبه 1402/11/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
رسانه؛ ستون ثابت جام ملت‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به چشم می‌آید توجه بسیار زیاد afc به بحث رسانه‌هاست و به همین خاطر همه خبرنگاران و عکاسانی که برای پوشش خبری این مسابقات در قطر حاضر شده‌اند، با شرایطی بسیار خاص و حرفه‌ای مشغول انجام وظایف خودشان هستند.

صدور آی دی کارت‌هایی یک شکل که از دو ماه قبل مقدمات آن فراهم شده و طراحی مدیا سنترهایی که در همه استادیوم‌ها وجود دارد، باعث شده تا خبرنگاران برای تردد و حضور در استادیوم‌ها کار آن‌چنان سختی پیش رو نداشته باشند.

مرکز اصلی رسانه‌ها در خیابان مشیرب دوحه قرار دارد که دسترسی با مترو به این مرکز به‌سادگی امکان‌پذیر است و برای هر بازی خبرنگارانی که مجوزهای لازم را داشته باشند با اتوبوس‌هایی که در نظر گرفته‌شده در ساعاتی مشخص راهی استادیوم می‌شوند.

البته ازلحاظ سخت‌افزاری هم استادیوم‌های کشور قطر امکانات لازم را برای رسانه‌ها فراهم کرده‌اند و نزدیک به پانصد صندلی به همراه اینترنت و تجهیزات لازم در بهترین نقطه مکانی استادیوم برای خبرنگاران طراحی شده است و حتی در شلوغ‌ترین روزها هم مسیرهایی جداگانه برای تردد اصحاب رسانه در نظر گرفته شده تا آن‌ها با کمترین مشکل وظیفه خودشان را انجام دهند.

این موضوع نشان می‌دهد که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برگزاری مسابقات فوتبال به نقش رسانه‌ها توجه دارد. تقریبا در تمامی مسابقات در مسیر ورود به استادیوم می‌توان هوادارانی از کشورهای مختلف را دید که برای پیدا کردن بلیت به هر تماشاگری التماس می‌کنند؛ اما جالب اینجاست که برخلاف استادیوم‌های ایران حتی یک بلیت هم در مقابل استادیوم‌های قطر خریدوفروش نمی‌شود.

مأموران مستقر در استادیوم به‌محض اینکه مطلع شوند کسی قصد فروش بلیت دارد، وارد عمل می‌شوند و برخوردهای لازم را انجام می‌دهند و به همین خاطر هر هواداری مجبور به خرید بلیت اینترنتی از روزهای قبل است تا بتواند خودش را به استادیوم برساند.

جام ملت‌های قطر با نماد خانواده

یکی دیگر از سوژه‌های جذاب برای هوادارانی که به استادیوم می‌روند عکاسی از عروسک‌های حیواناتی است که به‌عنوان نماد فوتبال جام ملت‌های آسیا در کشور قطر معرفی شده‌اند.

این اتوبوس دوطبقه و بدون سقف در محوطه داخلی استادیوم‌ها وجود دارد و عروسک‌های انسانی میزبان هواداران و به‌خصوص کودکان هستند و با رویی باز با همه عکس می‌گیرند. سمبل بازی‌ها یک خانواده پنج‌نفره از گونه‌ای موش صحرایی است و این پنج شخصیت از محیط طبیعی و اکوسیستم کشور قطر الهام گرفته شده است.

در این نماد پنج شخصیتی، «سبوق» ورزشکار و پسر ارشد این خانواده، به رنگ آبی است که وفاداری، اعتماد و صداقت را نشان می‌دهد. «زکریت» پدر خانواده، با رنگ سبز یادآور منطقه زکریت در غرب قطر است.

مادر خانواده «ترانا» نام دارد، رنگ او ارغوانی و معرف منطقه ترانا در جنوب غربی قطر است. فرزند بزرگ خانواده دختری صورتی‌رنگ به نام «فریحه» است، او معرف منطقه‌ای به همین نام در شمال قطر است و بالاخره، فرزند آخر این خانواده «تمبکی» نامیده شده که با رنگ زردش معرف منطقه تمبک در شرق قطر است.

انتخاب موش‌ها به‌عنوان سمبل مسابقات به خاطر «باهوش و سریع» بودن این حیوان بود، که از صفات یک فوتبالیست خوب به شمار می‌رود. پنج شخصیت فرصتی برای به نمایش گذاشتن جغرافیا، فرهنگ و میراث قطری‌ها برای تمامی هواداران فوتبال در جهان است. نکته قابل‌توجه آن است که قطری‌ها به‌جای استفاده یک شخصیت مستقل از یک جمع خانوادگی به‌عنوان نماد این رقابت‌ها استفاده کرده‌اند. تأکید بر نقش محوری خانواده می‌تواند «وحدتی قدرت‌بخش» را یادآوری کند؛ چیزی که برای رشد در ورزش کلید موفقیت است.

خبرنگاران پیگیر اخبار سپاهان

خیلی از خبرنگارانی که برای پوشش خبری رقابت‌های جام ملت‌ها راهی کشور قطر شدند، با شنیدن خبر حضور احتمالی سپاهانی‌ها در کشور قطر و برگزاری اردو در این کشور از طریق خبرنگاران اصفهانی حاضر در قطر پیگیر هستند تا بتوانند به هنگام برگزاری این اردو در کنار سپاهانی‌ها باشند و از بازی‌های دوستانه سپاهان هم گزارش تهیه کنند که البته با توجه به اتفاقاتی که در نیم‌فصل اول برای این تیم افتاد، بعید به نظر می‌رسد که سپاهانی‌ها به این راحتی اجازه حضور رسانه‌ها در تمرینات اختصاصی خودشان را بدهند.

استیماچ همچنان علاقه‌مند به ایران

یکی از مربیان حاضر در این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ایگور استیماچ سرمربی تیم ملی هند است که روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی خودش با خبرنگاران ایرانی روبه‌رو شد و در پاسخ به سؤال خبرنگار «اصفهان‌زیبا» در ارتباط با پیگیری اخبار فوتبال ایران سؤال کرد که وضعیت سپاهان در جدول رده‌بندی لیگ برتر چگونه است و تأکید کرد که سلام من را به‌صورت ویژه به ایرانی‌ها و مردم اصفهان برسانید.

هرچند استیماچ در زمان حضورش در سپاهان عملکرد آنچنان درخشانی را در کارنامه خودش به‌جا نگذاشت ، به‌هرحال حضورش در اصفهان تجربه‌ای بود که به نظر می‌رسد همچنان برای او جذاب و به‌یادماندنی بوده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × پنج =