پاسخ به این چالش و پرسشهای دیگر درباره سیاستگذاریهای سازمان سینمایی در دوران کرونا، عمده صحبتهای انتظامی در نشست خبری صفحه اینستاگرام سازمان سینمایی را شامل میشود.
نباید اعتبار تولید برای اکران خرج شود
یکی از پرسشهای مهم اهالی سینما در دوران کرونا نحوه برگزاری جشنوارههای سینمایی است و دراین بین، جشنوارههای کودک و نوجوان، فیلم کوتاه، سینما حقیقت و جشنواره ملی فجر از اهمیت بیشتری برخوردارند. رئیس سازمان سینمایی درباره برگزاری جشنوارههای سینمایی در سال جاری با توجه به ادامه داشتن همهگیری ویروس کرونا میگوید: «سناریوهای مختلفی برای برگزاری جشنوارههای سینمایی در جلسات با دبیران جشنوارهها مطرح شده است که یکی از آنها هم برگزاری آنلاین جشنوارههاست. درواقع پاسخ به این پرسش که تا چه میزان میتوانیم جشنوارهها را بهصورت آنلاین برگزار کنیم و تا چه میزان امکان برگزاری به شکل سنتی را داریم؟» او ادامه میدهد: «جشنوارهها از چند بخش تشکیل میشوند که یکی از بخشهای اصلی آن نمایش فیلم است. درزمینه نمایش فیلم بهصورت آنلاین برای جشنوارههای فیلم کوتاه و مستند میتوان راهکارهایی یافت، اما در مورد جشنواره ملی فجر به دلیل حساسیتهای تجاری فیلمهای سینمایی اگر نتوانیم به شکل مرسوم هرسال برگزار کنیم و یا پلتفرمهای امن نمایش آنلاین نداشته باشیم بههیچعنوان به سمت اکران آنلاین هم نخواهیم رفت.» انتظامی در پاسخ به این پرسش که سرنوشت بودجه سازمان سینمایی و جشنوارههای برگزار نشده در سال جاری چه میشود میگوید: «مطابق روال قانونی برای ردیفهای مختلف نهادها حق ندارند اعتبار تولید را برای اکران خرج کنند. این یک قاعده است و جابهجاکردن ردیفها تخلف است. در بسیاری مواقع مدیران به تشخیص خود اعتبارات را جابهجا میکنند و سوءاستفاده مالی در کار نیست. حتی اگر فرض بر این باشد که جشنوارههایی برگزار نشود، نمیتوانیم بودجه آن را جای دیگر خرج کنیم. مگر اینکه توافقی با دیوان محاسبات انجام پذیرد. در جشنوارههای سال گذشته بخش قابلتوجهی از بودجه از طریق حامیان مالی تأمین شد و این روال رو به افزایش است و سهم سازمان سینمایی قابلتوجه نیست، ولی امید داریم جشنوارهها را به خاطر کشف استعدادها و ایجاد نشاط در حوزه تولید برگزار کنیم.»
سامانههای vod در انتظار تعیین تکلیف
انتظامی در پاسخ به سؤالی درباره واگذاری صدور مجوز محتوای فضای مجازی از ارشاد به صداوسیما میگوید: «ما در فناوریهای نوپدید ازجمله vodها نیازمند تعریف جدیدی در حکمرانی فرهنگی در فضای مجازی هستیم که برداشتهای متفاوت دستگاههااصلاح شود. مراجع قانونگذاری همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی در این زمینه تصمیمگیر هستند و جمعبندی توسط آنها مبنای عمل همه دستگاهها خواهد بود.» او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اعطای امتیاز مجوز vod ها به سازمان صداوسیما و سکوت سازمان سینمایی در این زمینه اضافه میکند: «بازهم تأکید میکنیم که ما منتظر تعیین تکلیف مراجع بالادستی هستیم تا دستگاهی ازجمله وزارت ارشاد ، تکلیف را درزمینه سامانههای vod روشن کند.»
اولویت اصلی سلامت سینماگران است
انتظامی در پاسخ به وضعیت پروژههای سینمایی در حال تولید و رعایت پروتکلهای بهداشتی در آنها میگوید: «مسئله تولید برای ما حیاتی است، اما در شرایط کنونی سلامتی سینماگران در اولویت است. ستاد کرونا اوایل خرداد فازبندیهایی را برای تولید فیلم انجام داد که در مرحله اول اولویت با پروژههایی بود که فقط چند جلسه از فیلمبرداری آنها باقی مانده بود. برای مراحل بعدی پروتکلهایی تهیه و منتشر شد تا اعضای گروهها در جریان حقوق خود در دوران کرونا باشند تا اگر احیانا تخطی صورت گرفت، به سازمان سینمایی یا مراجع ذیربط اطلاع دهند. همچنین با تهیهکنندگان فیلمها در تعامل بودیم تا شرایط استانداردی برای تولید فیلم در نظر گرفته شود.»
پیگیری وضعیت معیشت سینماگران در دوران کرونا
انتظامی درباره نگرانیهایی که درخصوص وضعیت معیشت اهالی سینما وجود دارد، میگوید: «یکی از دلایلی که سینماداران اصرار بر بازبودن سینماها دارند به خاطر بخشی از نیروهای انسانی شاغل در سینماها است. استدلال دوستان بر این است که اگر اکران متوقف شود، بخش زیادی از کارکنان بخش عرضه و نمایش فیلم آسیب خواهند دید. باوجوداین بازگشایی سینماها داوطلبانه است، اما اکران آنلاین یک ظرفیت جایگزین است و سازمان سینمایی باید سیاستهایی درزمینه اکران آنلاین داشته باشد.» رئیس سازمان سینمایی درزمینه بحران سینماداران در دوران شیوع کرونا هم میگوید: «تعداد قابلتوجهی از سینماهای کشور در مالکیت حوزه هنری است. تصمیمات در ستاد کرونا گرفته شد و اعلام هم شده است. یکی بدهی قابلتوجه سینماها به مالکان فیلمها بود که مربوط به اکران سال گذشته است. در جریان هستید که اگر این پول به مالکان فیلم نرسد، در چرخه اکران به مشکل برخورد میکنیم. در هفته پیش، در جلسهای مطرح شد که 17 میلیارد بدهکاری وجود داشت و این البته به شکل وام 4درصدی در اختیار سینماها قرار میگیرد تا جبران شرایط ناشی از شیوع کرونا و کمبود مخاطب شود و درآمد فیلمها به سینماداران تعلق بگیرد و سهم مالکان فیلم را سازمان سینمایی جبران کند. همچنین تجهیز سینماها که یکی از سیاستهای موسسه سینماشهر است، برای ساخت سالن جدید در سینماهای قدیمی و چه برای تجهیزاتی که معمول است از طرف موسسه سینما شهر تأمین میشود که باز حوزه هنری جزء مشمولان ماست.»او همچنین درباره بخش خصوصی و بیکاری بخشی از شاغلان سینمایی میگوید: «دو سامانه برای اظهارنامه هنرمندان طراحی کردیم و بر اساس اظهارنامهها قرار بر این است که اعتباری در دو مرحله بهحساب افراد واریز شود. از این دو نوبت یک نوبت واریز شد و یک نوبت طی این روزها واریز خواهد شد.»انتظامی به پرسشی درباره بیمه اهالی سینما در دوران شیوع بیماری کرونا اینگونه پاسخ میدهد: «درباره بیمه اهالی سینما، بسیاری از آنها که عضو خانه سینما هستند، از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه هستند که صندوق برای آنها تدابیری اندیشیده است. برای دیگر هنرمندان، مخصوصا آنهایی که در شهرستانها حضور دارند سازمان سینمایی تدابیری اندیشیده است که بخشی از آنها اعلام شده است.»
سامانه «سمفا» علیه انحصار است
رئیس سازمان سینمایی درباره سامانه سمفا و شائبه شکلگیری ساختاری انحصاری در این سامانه میگوید: «کار اصلی سمفا هماهنگکردن فروشندههای بلیت آنلاین است که تا پیشازاین انتقادهایی درباره یک شرکت خاص که فقط این امکان را داشت مطرح میشد. ما در سازمان سینمایی معتقدیم هرچقدر تعداد سامانههای فروش آنلاین بیشتر شود، امکان رقابت هم بیشتر خواهد شد و این به نفع مخاطب است. باوجوداینکه الان دوره رونق نیست بین این سامانهها رقابتی است که این موضوع هدف ماست.» انتظامی ادامه میدهد: «در فرایند اکران چند ذینفع وجود دارد که سینماداران، شرکتهای پخش و صاحبان فیلمها ازایندست هستند. سمفا زبان اجرایی نظامنامه اکران است و مقررات بهعنوان الگوریتم به این ماشین داده شده است. قبلا شورای صنفی نمایش حواله صادر میکرد، اما حالا همهچیز ماشینی شده است و قرارهایی در این سامانه صورت میپذیرد. همچنین به لحاظ نرمافزاری عنوانی در سمفا طراحیشده که پول چگونه بین سینماداران و پخشکنندهها و تهیهکنندهها تقسیم شود که البته هـنوز این اتفاق عملیاتی نشده است.»
ورود سینما به بورس چگونه است؟
انتظامی در پاسخ به این سؤال که فیلمهای سینمایی چگونه در بورس عرضه میشوند، میگوید: «نفس اینکه محصولات فرهنگی وارد بورس شوند مورد استقبال همه قرار میگیرد، چون رقابت مثبت و سرمایه ایجاد میکند. اینها مربوط به فیلمهایی است که درخواست گواهی مالکیت داشتند و برای آنها صادر شده است؛ نه برای همه فیلمها یا سریالها. چون باید راستیآزمایی در سازمان سینمایی انجام شود.»او ادامه میدهد: «همکاران من اعلام کردند از این به بعد، مالکیت فیلمها دائمی است و دیگر نیاز نیست که هر دو سال مراجعه کنند. در تغییرات بعدی، رایتهای مختلف هر اثر در گواهی مالکیت دیده میشود. آنچه مجوزها و برنامهها و گواهی مالکیتهای جدید سازمان صادر میشود، رمزینه یا بارکد دارند که اطلاعات آن بهراحتی قابل راستیآزمایی است. آنجا گفته شده است برای کسانی است که در این لیست نیستند، چنانچه تهیهکننده یا یکی از مالکان درخواست گواهی کنند در سایت سازمان سینمایی مورد تأیید قرار میگیرند. وقتی کسی درخواست گواهی مالکیت دارد، اگر کسی در آن زمان اعتراض دارد میتواند به سازمان مراجعه کند. زمان یک ماه را در نظر گرفتهاند تا اگر کسی اعتراضی دارد، در آن زمان مراجعه کند.»
رقیب نشریات بخش خصوصی نیستیم
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سؤالی درباره دلیل توقف انتشار نشریات مکتوب سینمایی که زیرمجموعه سازمان منتشر میشدند میگوید: «من وجه رسانهای هم دارم. بنابراین میتوانم ادعا کنم رسانه را نسبتا میفهمم. مسیری که برای مجلات طی شد، یکی این است که دولت و تمام دستگاههای دولتی نباید رقیب بخش خصوصی شود. مثلا اگر در بخش خصوصی مجلات خوبی منتشر میشوند، دولت نباید با انتشار مجله ارزان رقیب آنها شود. از طرف دیگر، از همه همکارانم میخواهم با اطلاعات دقیقتر صحبت کنیم. ما اطلاعات بودجه سال 98 و امسال را منتشر کردیم. یعنی وقتی من میگویم از تولید فیلم حمایت میکنیم، شما باید ردیف اعتبارات ما را در برنامه ببینید. نکته دیگر این است که من از سازمانها خواستم خودشان کتاب منتشر نکنند. اگر هدف ما این است که آموزش ایجاد کنیم، مثلا میخواهیم مقالهای درباره انیمیشن بنویسیم. نیاز است که آن را سفارش دهیم یا بنویسیم و روی سایت به شکل رایگان منتشر کنند. ما قرار نیست رقابت ایجاد کنیم.»














