سکوی پرواز برای تقویت مغز

مواد‌غذایی‌ که دارای اسید‌چرب امگا‌۳، منیزیم، ویتامین‌ب‌۱۲، کولین و یا کربوهیدرات‌های پیچیده هستند می‌توانند برای تقویت مغز و حافظه به‌کار آیند.

تاریخ انتشار: 03:01 - دوشنبه 1401/12/1
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
سکوی پرواز برای تقویت مغز

مغز فرمانده بدن است. از این رو توجه به آن اهمیت زیادی دارد و باید برای تقویت آن اقدام کنید. به تعدادی از این کمک‌کننده‌ها دکتر احمد لسانی، مدیر شبکه و لیلا غلامی، کارشناس آموزش سلامت شبکه بهداشت و درمان شهرستان خمام (گیلان‬) اشاره می‌کنند.

مواد‌غذایی تقویت کننده‌ مغز

مواد‌غذایی‌ که دارای اسید‌چرب امگا‌۳، منیزیم، ویتامین‌ب‌۱۲، کولین و یا کربوهیدرات‌های پیچیده هستند می‌توانند برای تقویت مغز و تقویت حافظه به‌کار آیند. از‌جمله مهم‌ترین و مفیدترین این مواد می‌توان از موارد زیر نام برد.

قهوه: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه و همچنین کافئین موجود در آن می‌تواند برای تقویت مغز و تقویت حافظه مفید باشد؛ ضمنا گفته می‌شود قهوه می‌تواند در افزایش تولید سروتونین و هورمون احساس خوب مفید باشد.

بروکلی: یکی از بهترین و مفیدترین مواد‌غذایی موجود در طبیعت برای انسان، بروکلی است. این نوع سبزی برای پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها و تقویت بسیاری از اعضای بدن از جمله مغز فواید بسیاری دارد.

بروکلی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین K است. ویتامین K عنصری ضروری برای تشکیل اسفنگولیپیدهاست و از این طریق به تقویت مغز کمک می‌کند.

ماهی‌های چرب: ماهی‌های چرب، از جمله ساردین و سالمون، سرشار از امگا ۳ هستند و به همین دلیل است که همیشه در فهرست غذاهای مفید برای افزایش قدرت مغز نام آن‌ها وجود دارد.

چای سبز: چای سبز از طریق کافئینی که دارد می‌تواند موجب بهبود وضعیت مغز شود؛ اما جز کافئین، ال‌تئانین موجود در چای سبز نیز از طریق افزایش بسامد امواج آلفا می‌تواند به مغز کمک کند.

جز کافئین و ال‌تئانین، چای سبز سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها نیز هست؛ بنابراین در کل یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت مغز و تقویت حافظه است.

آب‌کافی: یکی از فواید آب این است که به بهبود وضعیت مغز شما کمک می‌کند. حدود ۸۰ درصد مغز آب است و اگر به میزان کافی در بدن وجود نداشته باشد، در عملکرد مغز اختلال ایجاد خواهد شد.

سایر

خواب‌کافی: یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین کارها برای تقویت مغز این است که به اندازه‌ کافی بخوابید. کسانی که خواب کافی ندارند، تمرکز، حافظه، قدرت تفکر و خلاقیتشان کم می‌شود.

سعی کنید ۶ تا ۸ ساعت بخوابید و البته جز کمیت خواب به کیفیت آن نیز توجه کنید. داشتن خواب بدون استرس، بدون دغدغه‌ زودبیدارشدن و مواردی از این قبیل، در افزایش انرژی مغز نقش مهمی دارد.

انجام ورزش: ‌افزایش فعالیت بدنی به شکل منظم و اصولی، مانند ورزش، می‌تواند در افزایش اکسیژن‌رسانی به مغز و طبعا برای تقویت عملکرد مغز مفید باشد. افزون بر این، ورزش می‌تواند موجب ترشح مواد شیمیایی در راستای بهبود خلق‌ و‌خوی شما و همچنین محافظت از سلول‌های مغزی شود.

مدیتیشن: این برای همگان بدیهی است که افزایش فشارهای روزمره و درگیربودن فکر به موارد مختلف می‌تواند تأثیری منفی روی مغز داشته باشد و به همین دلیل است که بارها در چنین شرایطی از این و آن شنیده‌ایم که می‌گویند آن‌قدر درگیری ذهنی دارم و فکرم جاهای مختلف مشغول است که دیگر مغزم کار نمی‌کند.

دورشدن احساسات و افکار منفی، کم‌شدن استرس و فارغ‌شدن از دغدغه‌های سطحی و روزمره می‌تواند تأثیر بسیاری بر عملکرد مغز داشته باشد و آن را آرام‌تر کند. استرستان را کنترل کنید.

استرس دشمن سلامتی بدن و ذهن است. متأسفانه بسیاری از اعضای بدن از استرس تأثیر می‌پذیرند و دچار اختلال می‌شوند و مغز نیز جزو این اعضاست. استرس می‌تواند حتی موجب نابودی سلول‌های مغزی شود. بنابراین برای داشتن مغزی قدرتمند باید استرس را کنترل کنید.

یادگرفتن چیزهای جدید: سعی کنید از مغزتان استفاده کنید. درگیرکردن مغز با فعالیت‌های مغزی‌(‌از جمله یاد گرفتن چیزهای جدید) می‌تواند کمک بسیاری به تقویت آن کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo محمد گفته :

    👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

  2. Avatar photo محمد گفته :

    👏🏻

  3. Avatar photo جلیل گفته :

    بسیار عالی بود 👏👏👏

  4. Avatar photo مهدی گفته :

    عالی 🌱 👏👏👏

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 − 17 =