انسانِ آینده اصفهان

در تعریف بازه سنی نوجوان و جوان تعاریف متفاوتی ذکر شده است که اگر با ادغام آن‌ها، متولدین دهه هشتاد را مدنظر قرار دهیم، با اشخاصی مواجه هستیم که هویت اجتماعی آن‌ها در حال شکل‌گیری است و این جامعه‌پذیری به‌واسطه نهادهایی ازجمله خانواده، آموزش‌های رسمی در مدارس و دانشگاه‌ها و دین شکل می‌گیرد.

تاریخ انتشار: 21:47 - یکشنبه 1403/02/9
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
انسانِ آینده اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ در تعریف بازه سنی نوجوان و جوان تعاریف متفاوتی ذکر شده است که اگر با ادغام آن‌ها، متولدین دهه هشتاد را مدنظر قرار دهیم، با اشخاصی مواجه هستیم که هویت اجتماعی آن‌ها در حال شکل‌گیری است و این جامعه‌پذیری به‌واسطه نهادهایی ازجمله خانواده، آموزش‌های رسمی در مدارس و دانشگاه‌ها و دین شکل می‌گیرد.

نوجوانان و جوانانی که به‌مرور تحصیل خود در آموزش‌وپرورش را تکمیل کرده‌اند و پا به آموزش عالی می‌گذارند، علاوه بر این بر اساس نیازهای فطری‌بشری، به دنبال پاسخ سؤالات بنیادین هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی‌شان از جانب دین هستند. همچنین نیاز به بستری برای اوقات فراغت سالم را جست‌وجو می‌کنند و برای ایفای نقش‌های اجتماعی‌شان جریان‌های فرهنگی را دنبال می‌کنند.

موارد ذکرشده گزیده‌ای از مقولاتی است که نسل دهه هشتاد امروز با آن‌ها مواجه می‌شود. آموزش و تحصیل، سرگرمی و اوقات فراغتی که گاه توأم با نقش‌آفرینی اجتماعی در کانون‌های فرهنگی می‌شود و مواجهه‌ای نوآورانه با هویت دینی بر اساس بلوغ عقلی که در این سن شکل می‌گیرد. مواردی که با نگاهی ساختارگرایانه می‌تواند جهت‌دهنده فـعالیت‌های انسان باشد و ازاین‌رو تحلیل، واشکافی و آسیب‌شناسی آن، زمینه‌ساز رشد هرچه بیشتر افراد است.

به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا حوزه اوقات فراغت و مواجهه جوانان با دین در این برهه زمانی را از منظر فرهنگی نگاه کنیم. همچنین به جریان‌شناسی وضعیت فـرهنگی اصفهان از ابـتدای انقلاب تا‌کنون به‌عنوان عنصر تأثیرگذار بر جامعه‌پذیری مـتولدین این نسل بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

ده + 17 =