«اصفهان زیبا» در گفت‌وگو با قشر دانشگاهی اصفهان، خیزش دانشجویی آمریکا علیه صهیونیست‌ها را بررسی کرد

عدالت‌خواهی، محور مشترک دانشجویان جهان

در پی اعتراضات دانشجویان دانشگاه کلمبیا در آمریکا علیه اقدامات نظامی صهیونیست‌ها در غزه با هدف آتش‌بس فوری، قطع همکاری آمریکا با اسرائیل و عدم‌حمایت نظامی از سیاست‌های این رژیم اشغالگر، هزاران دانشجو از 30 دانشگاه دیگر به این خیزش پیوستند و خواستار قطع ارتباط دانشگاه‌های خود با صهیونیست‌ها شدند.

تاریخ انتشار: 08:47 - دوشنبه 1403/02/10
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
عدالت‌خواهی، محور مشترک دانشجویان جهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ در پی اعتراضات دانشجویان دانشگاه کلمبیا در آمریکا علیه اقدامات نظامی صهیونیست‌ها در غزه با هدف آتش‌بس فوری، قطع همکاری آمریکا با اسرائیل و عدم‌حمایت نظامی از سیاست‌های این رژیم اشغالگر، هزاران دانشجو از 30 دانشگاه دیگر به این خیزش پیوستند و خواستار قطع ارتباط دانشگاه‌های خود با صهیونیست‌ها شدند.

این اعتراضات در هفته دوم خود به سر می‌برد و با دستگیری دانشجویان، برخی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و حضور نیروی پلیس در فضای دانشگاهی برای سرکوب دانشجویان معترض ادامه دارد؛ فضایی که بازتاب گسترده و جهانی داشت و نشان داد قشر دانشجوی غربی با وجود مواضع دولت‌های خود در حمایت از صهیونیست، اما فریاد مخالفت با سیاست‌های غرب و حمایت از مردم مظلوم غزه را سر می‌دهد و خواستار اجرای عدالت برای فلسطین است.

نقش پررنگ دانشجو در بیداری ملت‌ها

مجید یزدانی، استاد دانشگاه آزاد خوراسگان معتقد است در فضایی که سکوت جهانی در مقابل حملات رژیم اشغالگر اسرائیل علیه مردم مظلوم غزه حکم‌فرماست، قشر دانشجو و فرهیخته اما در برابر ظلم ساکت ننشسته و صدای مردم بی‌دفاع غزه شده است؛ دانشجویانی که همیشه حرف اول را در برابر ظلم می‌زنند و هرکجا ظلم باشد، اولین قشر حاضر در صحنه هستند.

او به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «دانشجو عدالت‌خواه و در مسیر عدالت است. درحال حاضر نیز عدالت در اکثر دانشگاه‌های جهان بیدار و باعث شده است دانشجویان به صحنه بیایند و علیه نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه اعتراض کنند. دانشجو می‌خواهد فریاد مردم مظلوم غزه را به گوش جهان برساند؛ اینکه جهان باید در مقابل اسرائیل بایستد و سکوت نکند.»

به گفته یزدانی دانشجویان از دانشگاه‌های مختلف آمریکا یکی پس از دیگری به این خیزش پیوستند و این جریان روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود. او می‌افزاید: «ما قشر دانشگاهی در ایران نیز به حمایت از دانشجویان سراسر جهان، اعلام می‌کنیم که پشت آن‌ها خواهیم بود.»

دانشجو در مبارزه با استکبار نقش به سزایی دارد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پیوستن دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه، استرالیا و … به اعتراضات دانشجویی در آمریکا باعث بیدار شدن مردم سراسر دنیا شده است، می‌گوید: «دانشجو در بیداری ملت‌ها نقش بسزایی دارد؛ آن‌طور که دانشجویان پیرو خط امام (ره) در ایران به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا دست زدند و پیش از انقلاب نیز نقش مؤثر خود را در پیروزی انقلاب به ثبت رساندند. قشری که تا به امروز در همه صحنه‌ها به میدان آمده‌ و در بقای انقلاب و تحقق آرمان‌های امام (ره) سهم بسزایی داشته‌ است.»

به گفته یزدانی همین سیاستمداران آمریکایی و اسرائیلی از دانشگاه‌هایی فارغ‌التحصیل شدند که هم‌اکنون مرکز اعتراض علیه آن‌ها هستند؛ 15 دانشگاهی که هم‌اکنون رأس خبر سراسر دنیا هستند و زمانی شاهد تحصیل این مقامات بوده‌اند.»

او عنوان می‌کند: «دانشجویان غربی به همه قوانین و مسائل سیاسی آگاه هستند و معتقدند سیاستمداران آمریکایی و اسـرائیلی برای تحقق اهـداف خـود از این قـوانـیـن سوءاستفاده می‌کنند.»

این استاد دانشگاه به بیداری دانشجو از مسائل سیاسی جامعه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «شاید مردم به بسیاری از مسائل سیاسی کشور خود و دیگر کشورها آگاه نباشند، اما قشر دانشجو به همه امور واقف است و با آگاهی کامل به چالش‌ها و مشکلات واکنش نشان می‌دهد. دانشجویان می‌دانند که سیاستمداران آمریکایی و اسرائیلی چه سوءاستفاده‌ای از قوانین می‌کنند؛ به همین خاطر هم فریادشان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین بلند است.»

دانشجو می‌گوید زمان نظامی‌گری به پایان رسیده است

فرید اخوان، دانشجوی دکتری اقتصاد نیز در خصوص خیزش دانشجویی در آمریکا علیه اسرائیل معتقد است که در احتمال وقوع جنگ جهانی سوم، همه نگاه‌ها به روشن شدن فتیله آن در غزه است.

این عضو بسیج اساتید استان اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «از همه رسانه‌ها بارها شنیده‌اید که زمانی که فتیله جنگ جهانی سوم روشن شود، دنـیا نابود خواهد شد. فـتیله‌ای که هـم‌اکـنون در جنگ اسرائیل و فلسطین قرار دارد.»

او در ادامه با اشاره به مظلومیت مردم فلسطین می‌افزاید: «مردم فلسطین سال‌هاست مظلوم واقع شده‌اند و درحالی‌که جزیره‌ای با جمعیت ناچیز از سوی سازمان ملل به‌عنوان کشور شناخته می‌شود، فلسطین را با جمعیت نزدیک به 7 میلیون نفر به رسمیت نمی‌شناسند. این کشور هم‌اکنون تحت حملات صهیونیست‌ها در غزه رو به نابودی است و اگر این حملات و جنگ غزه گسترش یابد با آتش آن، دنیا نابود خواهد شد.»

اخوان با بیان اینکه باید مانع از ادامه جنگ در غزه شد، می‌گوید: «طی روزهای گذشته چند فیلسوف آمریکایی به دلیل ادعای نابودی دنیا دستگیر شدند؛ آن‌ها معتقدند باید جنگ غزه پایان یابد، تا دنیا به نابودی کشیده نشود؛ چراکه هر چقدر سطح خشونت بالا رود، به نابودی در جهان نزدیک‌تر خواهیم شد.»

او می‌افزاید: «اگر فتیله جنگ جهانی روشن شود، ابتدا یک جنگ تمام‌عیار در منطقه غرب آسیا را خواهیم داشت و پس‌ازآن جنگ اوکراین گسترده‌تر می‌شود و در ادامه تهدیدات چین، روسیه و کره جنوبی در شرق آسیا بر شدت این جنگ می‌افزاید.»

اخوان مظلومیت مردم فلسطین را در مقایسه با مظلومیت مردم افغانستان، یمن و لبنان بسیار عمیق‌تر عنوان می‌کند و می‌گوید: «اوج مظلومیت از آن مردم غزه است؛ مردمی که طی چند ماه اخیر بدترین شرایط را به خود دیده‌اند و جامعه جهانی به‌خوبی شاهد آن است. مردم می‌بینند که صهیونیست‌ها در آخرین اقدامات برای تحقق اهداف خود غزه را نشانه رفته‌اند و زندگی مردم این منطقه را به نابودی کشیده‌اند و در حال حاضر دانشجویان آمریکایی نیز با درک این موضوع و اینکه ادامه آتش اقدامات اسرائیل نه‌فقط در غزه بلکه ممکن است به همه دنیا کشیده شود، به حمایت از مردم غزه و مقابله با اسرائیل به پا خاستند.»

این عضو بسیج اساتید استان اصفهان ادامه می‌دهد: «هم‌اکنون در ادامه اعتراضات دانشجویی در سراسر دنیا، مردم عادی نیز با ترس از نابودی دنیا همراه قشر فرهیخته و مخالفان جنگ غزه قرار گرفته‌اند؛ شرایطی که اسلام و مسلمانان در به وجود آمدن آن نقش بسیاری دارند؛ اسلامی که مظلومیت فلسطین را به هر صورتی به مردم جهان نشان داده و فطرت‌های بیدار را با خود علیه صهیونیست همراه کرده است.»

اخوان اما در پاسخ به این پرسش که خیزش دانشجویی سراسری بر علیه اسرائیل تا چه اندازه می‌تواند به نفع مردم غزه رقم بخورد، می‌گوید: «ما یکسری حکومت داریم که با قدرت نظامی در پی تحقق اهداف خود هستند، در حالی‌که دنیای امروز دنیای میلیتاریسم و نظامی‌گری نیست. آن‌ها با استفاده از قدرت نظامی عده‌ای را مجبور به کاری می‌کنند. در حالی‌که هم‌اکنون شاهد هستیم چین اهداف خود را با رویکرد اقتصادی محقق می‌سازد و آمریکا و صهیونیست اما قصد این را دارد که بر حق بودن خود را با قدرت نظامی به دنیا ثابت کند. دنیای امروز ضد نظامی‌گری است و این سیاست را محکوم می‌کند.»

به گفته این دانشجوی دکتری، زبان دانشجویان زبان دموکراسی است و بر طبق آن خواهان پایان جنگ در غزه هستند. مقامات آمریکا اما این عقیده را ندارند و معتقدند قدرت نظامی حاکم است و این قدرت پشت صهیونیست‌هاست و صهیونیست هم این میلیتاریسم را با قدرت نظامی غرب در فلسطین مدیریت و کنترل می‌کند.»

فریاد حق‌خواهی دانشجویی پرده از دروغ‌های غرب برداشته است

به گفته آرین فتحیان‌پور، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، حقیقت هیچ‌گاه پشت ابر نمی‌ماند؛ واقعیتی که این روزها برای همه جهان نمایان شده است.

او به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «در ابتدای جنگ غزه جنبش‌های مددخواهی و مدنی گسترده در کشورهای اسلامی شکل گرفت و در مقابل رسانه‌های اسلامی همچون صداوسیمای ایران، الجزیره قطر و اسکای نیوز عربستان نیز بیشتر به حقیقت در این باره پرداختند تا پروپاگاندای غربی. جنبش‌های مدنی در کشورهای اسلامی سریع‌تر متوجه اصل داستان غزه شدند و به‌نوعی پشت حق ایستادند.»

فتــحیان‌پـور می‌افزاید: «داستان این روزهای حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم غزه در کشورهای غربی هم به امپراتوری بزرگ حاکم در غرب و لابی‌های گسترده سران و ثروتمندان قدیمی یهودی در واشنگتن برمی‌گردد که سعی دارند نوعی جریان رسانه‌ای و افکار تزریقی را کنترل کنند. فضایی که باعث شده است این حقیقت غزه و فلسطین تا اندازه‌ای پنهان بماند و سوالاتی را در ذهن دانشجویان ایجاد کند که چه کسی مظلوم است و چه کسی ظالم؟ چی کسی نسل‌کشی می‌کند و کدام طرف را خطر مرگ تهدید می‌کند؟»

حرکت نویدبخش خیزش دانشجویی در غرب

فتحیان‌پور در ادامه می‌افزاید: «حالا پس از گذشت چندین ماه که از جنایت اسرائیل در غزه گذشته است، واقعیت از طریق انتشار عکس و فیلم‌های دلخراش از غزه درز پیدا کرده است و مردم جهان هم تازه به خود آمده‌اند و حقیقت را دریافتند. این حقیقت باعث خیزش دانشجویی در آمریکا شد؛ حرکتی نویدبخشی که امید و انسانیت را در بخشی از جوامع غرب و شرق زنده کرده و نشان می‌دهد در بدترین و گمراه‌کننده‌ترین فضا باز هم حقانیت خود را بازگو می‌کند. این فضای رو به رشد که کنش‌های متعددی را در سراسر جهان ایجاد کرده است، اقدامی شایسته است که همدردی با ملت ماه‌ها تحت بمباران شدید اسرائیل را به رخ کشیده می‌کشد.»

به اعتقاد این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، جریان‌‌های دانشجویی معترض علیه رژیم ســـلطه‌گر اســـرائیل، شاید در ظاهر به تغییر شرایط کلی مردم فلسطین کمک نکند اما تا اندازه ای افکار عمومی را بر علیه صهیونیست می‌شوراند.

او می‌گوید: «صهیونیست نشان داده است در طول دهه‌ها به‌شدت تجاوزگر و وحشی است و در طول تاریخ صد ساله خود به هر همسایه‌ای که داشته تجاوز کرده است. رویه‌ای که مرتب تکرار شده و اگر ضربات مؤثری به آن‌ها همچون انتقام ایران در قالب عملیات وعده صادق به آن‌ها وارد نشود، به این اقدامات خود مطمئنا ادامه خواهد داد.»

فتــحیان‌پـور ادامه می‌دهد: «فشارهای جهانی هم‌اکنون بر روی صهیونیست‌ها وجود دارد و این فشارها روزبه‌روز بیشتر و بیشتر خواهد شد.»

او می‌گوید: «دولت فعلی رژیم صهیونیستی به‌عنوان راست‌ترین و افراطی‌ترین دولت‌ها در تاریخ اسرائیل، بیشتر از هر چیز از فشار قدرت‌های پشت خود می‌ترسد و از آن‌ها پیروی می‌کند. فشار افکار عمومی باید ابتدا بر روی دولت‌های حامی اسرائیل اعمال شود، تا بر اثر فشار متحدانش، از این اقدامات اسرائیل در فلسطین کاسته شود.»

به گفته فتحیان‌پور آمریکا هم برای اقناع افکار عمومی و به‌نوعی ساکت کردن مردم خود طرح‌های دروغین و خیالی را در حمایت از مردم فلسطین رسانه‌ای کرده که امید است این جو دانشگاهی جدید بتواند پرده از دروغ‌ها و نمایش‌های آمریکا بردارد و باعث تحولات مثبت به نفع مردم غزه شود.

او خاطرنشان می‌کند: «امیدواریم با افزایش فشار داخلی و گسترش فریاد حق‌خواهی این تأثیر مدنی در بسیاری از دولت‌های غربی نمایان شود و آن‌ها از حمایت کورکورانه خود از اسرائیل دست بردارند؛ چراکه همه می‌دانند غربی‌ها از اصلی‌ترین عوامل بحران غزه هستند و صهیونیست بدون کمک غرب توان چندانی ندارد.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × یک =