نیم‌نگاهی به جدول فروش فیلم‌های سینمایی در فروردین ماه

بهار کمدی‌ها

در نوروز ۱۴۰۳ سینماهای اصفهان به پیشواز فیلم‌های چهل و دومین جشنواره فجر رفتند. از اواسط اسفندماه فیلم‌های «تمساح خونی»، «بی‌بدن»، «آپاراتچی»، «آسمان غرب»، «پرویزخان» و «نوروز» روی پرده سینماهای اصفهان به نمایش گذاشته شدند.

تاریخ انتشار: 09:27 - دوشنبه 1403/02/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بهار کمدی‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ در نوروز ۱۴۰۳ سینماهای اصفهان به پیشواز فیلم‌های چهل و دومین جشنواره فجر رفتند. از اواسط اسفندماه فیلم‌های «تمساح خونی»، «بی‌بدن»، «آپاراتچی»، «آسمان غرب»، «پرویزخان» و «نوروز» روی پرده سینماهای اصفهان به نمایش گذاشته شدند.

در کنار فیلم‌‌های جشنواره‌ فجر، دو فیلم «سال گربه» و فیلم کودک «ایلیا جست‌وجوی قهرمان» به اکران عمومی در سینماهای اصفهان درآمدند و مجموعه‌ای از فیلم‌ها در ژانرهای مختلف از جمله طنز، اجتماعی، درام ورزشی، رئالیسم جادویی، مستند و کودک و نوجوان برای مردم اصفهان به نمایش گذاشته شد.

از میان این فیلم‌ها، بر اساس آخرین آمار فروش بلیت‌های اینترنتی، پرفروش‌ترین و پربیننده‌ترین فیلم از منظر مخاطبان اصفهانی به فیلم «تمساح خونی»، ساخته جواد عزتی اختصاص داده شده است. این فیلم از اسفندماه تا به امروز در بیش از ۵۰ سالن و حدود سه‌هزار سانس به نمایش درآمده است. «تمساح خونی» اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی است و یکی از فیلم‌اولی‌های موفق در سینمای کشور است.

از دیرباز مردم اصفهان به طنزپردازی و طنزدوستی معروف هستند و حتی در این موضوع بسیار سخت‌پسند، نکته‌سنج و نازک‌اندیش‌اند. این میراث به آیندگان نیز رسیده و همچنان خلق‌وخوی طنزپردازی و شوخ‌‌طبعی در مردم اصفهان وجود دارد. حالا سلیقه و طبع آن‌ها به سینماها نیز کشیده است. آنچه جدول فروش بلیت‌ها نشان می‌دهد، فیلم «تمساح خونی» در ژانر کمدی‌اکشن بر مزاج اصفهانی‌ها خوش آمده است.

بازار کساد سینمای اجتماعی در گیشه

دومین فیلم در جدول فروش سینماهای اصفهان، فیلم «بی‌بدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده است که در ژانر اجتماعی و بر اساس داستانی واقعی ساخته شده؛ اما اختلاف میان بلیت‌های فروش‌رفته این دو فیلم آنقدر زیاد است که می‌توان گفت «تمساح خونی» با اختلاف، توجه بیشتری را جلب کرده است.

در ۳۰ روز اخیر، فیلم سینمایی «سال گربه» نیز در ژانر طنز توانسته ترتیب جدول فروش را بر هم بزند و در این مدت کوتاه که روی پرده سینما آمده، توجه مخاطبان رو به خود جلب کرده است؛ اما متأسفانه به فیلم‌هایی مانند «آسمان غرب»، «آپاراتچی» و «پرویزخان» که از جمله‌ فیلم‌های موفق چهل و دومین جشنواره فجر هستند، توجه چندانی نشده و در انتهای جدول فروش قرار گرفته‌اند.

به‌طور کلی مخاطبان سینمای ایران، فیلم‌های کمدی را به فیلم‌های اجتماعی ترجیح می‌دهند و معمولا فیلم‌های کمدی در سینمای ایران، شانس بیشتری برای دیده‌شدن دارند. درست است که در همه جای دنیا فیلم‌های کمدی طرفداران زیادی دارند و بیشتر از دیگر آثار مورد توجه قرار می‌گیرند؛ اما اختلافی که بین سینمای کمدی و اجتماعی ما در میزان مخاطب وجود دارد، بسیار زیاد است و این اختلاف هر سال بیشتر از سال‌های گذشته به چشم می‌آید.

در حال حاضر شاهدیم که فیلم‌های اجتماعی اکران می‌شوند و پس از مدتی کوتاه به دلیل استقبال‌نشدن از پرده سینما برداشته می‌شوند. در این شرایط باید سیاست‌های تولید فیلم‌ها را بازنگری کرد که چرا هر سال بیشتر شاهد رکود فیلم‌های اجتماعی در گیشه سینماها هستیم.

یکی از دلایل این اختلاف را می‌توان سلیقه دانست. اساسا سینما در همه‌جای دنیا مکانی برای تفریح و فیلم‌دیدن به منظور لذت‌بردن است. مردم ما نیز در سینما به دنبال فیلمی هستند که بتوانند از آن لذت ببرند و لحظاتی از زندگی واقعی جدا و غرق در دنیای فیلم شوند. به نظر می‌رسد در سینمای ایران، فیلم‌های کمدی این لذت را بیشتر به مخاطب انتقال می‌دهد و از این جهت سلیقه و ترجیح مخاطب به سمت فیلم‌های کمدی بیشتر است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده + هجده =