مشکلات مالی و معیشتی منجر به بی‌انگیزگی و خروج از این حرفه شده است

تخت‌های بدون پرستار!

مشکلات اقتصادی و نبود امنیت شغلی برای پرستاران باعث شده است این قشر به مشاغل دیگری به‌جز پرستاری و مهاجرت روی بیاورند؛ بنابراین توجه به مطالبات پرستاران و ارائه تسهیلات مالی و معیشتی می‌تواند باعث کاهش مهاجرت و افزایش انگیزه برای ارائه خدمات بهتر توسط پرستاران باشد.

تاریخ انتشار: 09:36 - یکشنبه 1403/03/6
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
تخت‌های بدون پرستار!

به گزارش اصفهان زیبا؛ مشکلات اقتصادی و نبود امنیت شغلی برای پرستاران باعث شده است این قشر به مشاغل دیگری به‌جز پرستاری و مهاجرت روی بیاورند؛ بنابراین توجه به مطالبات پرستاران و ارائه تسهیلات مالی و معیشتی می‌تواند باعث کاهش مهاجرت و افزایش انگیزه برای ارائه خدمات بهتر توسط پرستاران باشد.

پرستاران در شرایط سخت جسمی و روحی قرار دارند؛ اما متناسب با این سختی‌ها از مزایای کافی برخوردار نیستند. پرستاری که دغدغه معیشتی داشته باشد، نمی‌تواند با تمرکز کافی به مراقبت از بیمار بپردازد. یکی از مشکلات مهم آن‌ها حقوق و مزایای کم در برابر حجم زیادی از کار است. این موضوع باعث شده تا پرستاران ما رضایت کافی از شغل و حرفه خود نداشته باشند.

حقوق ناچیز درمقابل حجم کاری زیاد

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری اصفهان به «اصفهان زیبا» می‌گوید: اگر تاکنون بخش پرستاری در حوزه سلامت توانسته سرپا بایستد، فقط به‌خاطر مجاهدت‌های این عزیزان بوده است. مباحث معیشتی پرستاران کشورمان اصلا قابل‌مقایسه با پرستاران خارج از کشور نیست و حجم کاری که این عزیزان دارند اصلا قابل قیاس با مبلغی که دریافت می‌کنند نبوده و نیست.

علیرضا فرقدانی ادامه می‌دهد: پرستاران به‌رغم شیفت و حجم کار زیاد و استرس شغلی ازلحاظ مالی به‌خوبی تأمین نمی‌شوند. بسیاری از پرستاران خانم سرپرست خانوار هستند و حقوقی که دریافت می‌کنند کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد. از سوی دیگر بسیاری از پرستاران مرد با حقوقی که دریافت می‌کنند حتی قادر به پرداخت اقساط اولیه وام خودشان هم نیستند و در تأمین معاش زندگی‌شان با مشکل مواجه شده‌اند. تمامی این مشکلات در حالی است که قوانینی وجود دارد که اعلام می‌کنند آقایان نباید در دوشغل فعالیت داشته باشند.

فوق‌العاده خاص پرستاری با ضریب نیم!

فرقدانی بیان می‌کند: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و پیگیری دولت بعد از گذشت چندسال، قرار بر این بود ضریب پیشنهادی برای فوق‌العاده خاص اجرا شود. پیشنهاد ما برای ضریب فوق‌العاده خاص برای بخش سلامت و کادر سلامت، 3 بود؛ ولی متأسفانه با وجود تلاش‌های ما به‌تازگی قانون فوق‌العاده خاص با ضریب نیم چه برای حوزه بالینی و چه برای بخش غیربالینی و اداری تصویب شده است.

او ادامه می‌دهد: قرار بود این فوق‌العاده خاص صرفا ویژه پرستاران و کادر سلامت باشد؛ منظور از (حوزه پرستاری) پرستاران، هوش‌بری‌ها و اتاق عملی‌ها، مامایی‌ها و حتی دوستان فوریت‌های پزشکی هستند؛ ولی قرار نبود فعالان حوزه غیربالینی و اداری از این فوق‌العاده خاص بهره‌مند نشوند. بااین‌حال این فوق‌العاده خاص به تمامی قشر حوزه سلامت تعمیم داده شده است.

تعرفه پایین خدمات پرستاری!

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری اصفهان خاطرنشان می‌کند: مسئله دیگر، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است. در قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سبد مالی هر بیمارستان ملاک است. یک پرستار مجموعه اقدامات حوزه پرستاری را برای بیماران انجام می‌دهد که حق‌الزحمه‌ای برای این اقدامات در نظر گرفته نمی‌شود.

او می‌افزاید: برای تعرفه خدمات پرستاری (فشارگرفتن و…) قرار بود رقم مناسبی در نظر گرفته شود؛ ولی با توجه به حمایت‌های ضعیف مالی این رقم چشمگیر نبوده است. الان متوسط عددی که پرستاران برای خدمات پرستاری دریافت می‌کنند حدود 3 میلیون تا 4.5میلیون تومان است.

اضافه‌کاری اجباری برای پرستاران!

فرقدانی اذعان می‌کند: طبق‌نظر دیوان عدالت کشور، اضافه‌کاری اجباری برای پرسنل ممنوع است؛ ولی متأسفانه در اکثر بیمارستان‌های دولتی و بیمارستان‌های تأمین اجتماعی اضافه‌کاری اجباری برای پرسنل لحاظ می‌شود؛ این در حالی است که پرستاران به لحاظ روحی و جسمی نمی‌توانند این میزان حجم کار را انجام دهند.درواقع به‌خاطر کمبود نیرو سازمان مجبور است برای پرستاران اضافه‌کاری اجباری لحاظ کند و مبلغی که برای این اضافه‌کاری اجباری پرداخت می‌شود بسیار ناچیز است.

او می‌افزاید: مبلغ اضافه‌کار اجباری حدود 20 تا 30 هزار تومان بوده است؛ ولی براساس مکاتبات ما قانون جدیدی وضع کردند تا مبلغ اضافه‌کاری افزایش یابد. مطالبه ما تصویب این قانون است تا پرستاران به حقشان برسند. متأسفانه فراموش کردیم در ایام کرونا چه افرادی بودند که حوزه سلامت را پشتیبانی کردند و از جان و مال و ناموس و فرزند خودشان زدند.

او اذعان می‌کند: مسلم است اگر اوضاع معیشتی، حقوق و مزایا و اضافه‌کاری پرستاران بهبود پیدا کند، صددرصد روی کیفیت کار پرستاران تأثیرگذار است. الان متأسفانه روح پرستاران خسته است و میزان مهاجرت پرستاران رقم بالایی است.

روح پرستاران خسته است

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری اصفهان اظهار می‌کند: نیروهای مقید و متعهد پرستاری تربیت می‌شوند؛ ولی وقتی در دوران دانشجویی و در روند تحصیل و هنگام شروع به کار حقایقی را مشاهده می‌کنند که پیش‌تر با آن مواجه نبودند؛ بنابراین تصمیم به مهاجرت می‌گیرند.

او ادامه می‌دهد: پرستاران آمال و آرزوهایی را قبل از ورود به رشته تحصیلی‌شان در ذهنشان تصور می‌کردند که با ورود به رشته و شروع کارشان تمامی این آمال و آرزوها را از دست می‌دهند.

فرقدانی عنوان می‌کند: مسلما یک آقا که قرار است تشکیل زندگی بدهد با این حقوق نمی‌تواند تأمین معاش زندگی‌اش را انجام بدهد و رو به مشاغل و حرفه‌های دیگر می‌آورد. همه مشاغل مقدس و ارزشمندند؛ ولی برخی از مشاغل برای یک پرستار جایگاهی مناسب ندارد.

رفاهیات پرستاران نزدیک به صفر است!

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری اصفهان می‌گوید: مادر حوزه رفاهیات پرستاری در کشور ضعیف هستیم. الان سایر وزارتخانه‌ها مانند وزارت نفت و… رفاهیات مناسبی برای پرسنلشان فراهم می‌کنند؛ ولی متأسفانه در سازمان نظام پرستاری و در حوزه سلامت میزان رفاهیات تقریبا صفر است. در این شرایط انگیزه پرستاران کاهش می‌یابد و این یک زنگ خطر جدی برای جامعه پرستاری است!

او ادامه می‌دهد: وزارت رفاه، وزارت بهداشت و ستاد نیروهای مسلح باید برای بیمارستان‌های زیرمجموعه خودشان رفاهیات خوبی را فراهم کنند.

فرقدانی می‌افزاید: در شرایط تورمی که قیمت مسکن سرسام‌آور است و اجاره‌خانه‌ها افزایش یافته، حقوقی که پرستاران دریافت می‌کنند کفاف این هزینه‌ها را نمی‌دهد. در سایر کشورها مزایای زیادی برای پرستاران در نظر گرفته شده است؛ به گونه‌ای که پرستارانی که به سایر کشورها مهاجرت می‌کنند دوهفته ابتدایی اقامتشان را صرف آشنایی با مسیر رفت‌وآمد محل کار و منزل می کنند؛ ضمن اینکه سوئیت رایگان نیز به مدت یک سال به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

پرستاران امنیت شغلی ندارند

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری اصفهان عنوان می‌کند: امنیت شغلی یکی دیگر از چالش‌هایی است که پرستاران با آن مواجه هستند. شرکت‌های پرستاری باید حذف شوند و خواسته ما تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به پیمانی است. دولت طی چندسال گذشته قول داده بود نیروها تبدیل وضعیت شوند؛ ولی این مهم عملیاتی نشد.

او می‌افزاید: پرستاران ما در یک محدوده سنی به شرکت‌های پرستاری ورود می‌کنند. ممکن هم است که 10 سال در این شرکت‌ها قرارداد داشته باشند و پایان سال دهم این شرکت‌ها با آن‌ها به دلایل مختلف قرارداد منعقد نکنند. در این شرایط سن پرستاران به رنجی رسیده که در موقعیت‌های شغلی دیگر نیز نمی‌توانند استخدام شوند.

زنگ خطر برای واردات پرستار!

فرقدانی ادامه می‌دهد: در آزمون جاری از تعداد ۹هزار و ۱۹۶ نفر ظرفیتی که برای استخدام در حوزه سلامت داشتیم فقط ۵۱درصد ظرفیت پر شده و نصف ظرفیت خالی است. تمامی این موارد زنگ خطر بزرگی برای جامعه پرستاری است. امیدواریم روزی فرانرسد که پرستار یا پزشک از کشورهای خارجی وارد کنیم!

او تأکید می‌کند: ضریب اشتغال تخت بیمارستان در کشورهای دنیا 1.8 است؛ ولی در کشور ما 1.2است؛ یعنی ما با سایر کشورها حدود 0.6 اختلاف داریم.

پرستاری جزو مشاغل سخت نیست!

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری اصفهان تصریح می‌کند: در حال حاضر مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مطالبه پرستاری اجرای قانون مشاغل سخت است. به‌طورجدی دنبال اجرای قانون مشاغل هستیم. این رشته رسما از طرف مجلس شورای اسلامی و دولت عزیز به‌عنوان قانون مشاغل سخت تصویب نشده است.

او می‌افزاید: نیروی پرستار ما، چه خانم و چه آقا، با ۲۰ یا ۲۵سال سابقه از سیستم باید خارج می‌شده؛ ولی تا 30 سال به اجبار داخل سیستم نگه داشته می‌شود؛ چون پرستاری جزو مشاغل سخت قرار نگرفته است. در نتیجه این نیروها باید مدت‌زمان بیشتری کار کنند تا بازنشسته شوند.

فرقدانی عنوان می‌کند: کار در حوزه سلامت، آن هم در بخش پرستاری با همه مشکلاتی که دارد دشوار است؛ بنابراین نیروها باید حتما به دیوان عدالت اداری شکایت کنند تا بتوانند از سیستم با ۲۵ سال سابقه خارج بشوند؛ ولی ما نمی‌خواهیم با شکایت این کار انجام بشود، بلکه خواهان این هستیم که روند اداری و نرمال و استاندارد خودش را داشته باشد؛ همچنین مطالبه ما این است که پرستاران خانم با بیست‌سال کار بازنشسته شوند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 − 11 =