با یوگا با بدنتان ارتباط صمیمانه بگیرید!

شاید بسیاری از افراد یوگا را به‌عنوان یک رشته ورزشی نشناسند و اطلاعی نداشته باشند این رشته زیرمجموعه فدراسیون آمادگی جسمانی است. مهرداد صادقی، یکی از مربیان یوگای استان است که سال‌هاست در این رشته فعالیت دارد و در این گفت‌وگو از یوگا برایمان می‌گوید.

تاریخ انتشار: 11:47 - پنجشنبه 1403/04/14
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
با یوگا با بدنتان  ارتباط صمیمانه بگیرید!

به گزارش اصفهان زیبا؛ شاید بسیاری از افراد یوگا را به‌عنوان یک رشته ورزشی نشناسند و اطلاعی نداشته باشند این رشته زیرمجموعه فدراسیون آمادگی جسمانی است. مهرداد صادقی، یکی از مربیان یوگای استان است که سال‌هاست در این رشته فعالیت دارد و در این گفت‌وگو از یوگا برایمان می‌گوید.

به نظر من امروز صحبت درباره یوگا به جهت کسب اطلاعات عمومی یا صرفا برای سرگرمی سپری شده است. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که روزمرگی چنان ما را غافلگیر هیجانات سرسام‌آور و فشارهای کمرشکن مکانیسمی تحمیل‌شده کرده است که حقیقتا نیاز به مجالی داریم تا خودمان را دوباره پیدا کنیم. تفاوت شاخص یوگا در همین نفس پیدا کردن دوباره خود است.

بدون شک ورزشکاران سایر رشته‌های ورزشی هم گزارش‌هایی از این قبیل خواهند داشت؛ اما خب فکر می‌کنم غالب این گفته‌ها هنر فردی آن ورزشکاران است. وقتی شما پا به دنیای یوگا می‌گذارید، متوجه می‌شوید که کل ساختار آموزشی و تمرینی آن بر مبنای بازگشت به خویشتن، بر مبنای شناخت دوباره جسم و ذهن و پیوند دوباره با خود است. به‌عنوان یک کلیدواژه می‌توانم به نام خود «یوگا» ارجاع دهم. در متون متعدد معنای تحت‌اللفظی یوگا را هم‌ریشه با یوغ می‌دانند که به مفهوم کنترل کردن پهلو می‌زند. گاهی هم‌معنای انتزاعی اتحاد یافتن را برای آن تعریف می‌کنند که نوید نوعی یکپارچگی بین ابعاد بیرونی و درونی انسان و انسان با جهان را می‌دهد.

واژه‌یابی یوگا

در اتیمولوژی یا همان ریشه‌یابی واژه «یوگا» درمی‌یابیم که با JOINT در زبان انگلیسی امروز به معنی مفصل، هم‌ریشه است. با این ریشه‌یابی، یوگا خاصیت مفصلی پیدا می‌کند؛ یعنی وقتی یک یوگین با انگشتش به چیزی اشاره می‌کند این اشاره با مفاصل متعددی به عمیق‌ترین لایه‌های آگاهی‌اش متصل است. صرفا بلند کردن انگشت اشاره نیست. اعضای بدن شما با اینکه از هم جدا هستند،با تمرینات یوگا همگی در یک امتداد قرار می‌گیرند و واحد می‌شوند؛ درست مانند دانه‌های یک زنجیر. جالب اینکه مجموعه حرکاتی تحت عنوان «سیکل پاوان موکت آساناها» وجود دارد که در همان ترم‌های ابتدایی یوگا با هنرجویان تمرین می‌شود.

این تمرینات هنرجویان را نسبت به انگشتان دست‌ها، پاها و تمامی مفاصلی که آن‌ها را به تن متصل می‌کند، آگاه می‌سازد.

ارتباط صمیمانه با بدن در یوگا

برخی دیدگاه‌ها درباره یوگا ناشی از بازاری شدن آن و بعضا به انحراف کشیده شدن آن است. یوگا فرصتی ایجاد می‌کند تا شما با بدنتان ارتباط صمیمانه‌ای بگیرید؛ ولی اینجا یک خطر وجود دارد که باید مراقب آن باشید و آن اینکه شما تنها، بدنتان نیستید. اگر صرفا در آن بمانید ممکن است مانند برکه آبی شود که نارسیس‌وار در آن بنگرید و دچار خودشیفتگی شوید. یک خواب است و نه بیداری، غروری کاذب که ممکن است یک یوگین را در بر بگیرد و او را دلخوش به بافت‌های بدنی و تبحر در انجام وضعیت‌های چشم‌نواز یوگا بکند.

اینجاست که نمایش شروع می‌شود و هر جا که نمایش باشد فرصتی برای تمسخر کردن هم فراهم می‌شود. حتما پدیده کامنت خواندن را که این روزها در شبکه‌های اجتماعی باب شده است دیده‌اید. این هم از همان نوع است؛ انگار هر حرکتی که یوگین انجام می‌دهد مسخره است و باید با آن شوخی شود؛ چون فاقد معنا شده است.

به‌طور عام یوگا در پی صلح و آرامش و پذیرفتن زندگی است؛ روحیه‌ای که با همه آن حریف‌طلبی‌ها و بر طبل خشونت کوبیدن‌ها و حرکات فولادین و زمخت مردانه که در فیلم‌ها و سریال‌های اکشن یا در اخبار می‌بینیم، در تضاد است.

اینجاست که می‌خواهم پل بزنم به قسمت دوم و آن عدم آگاهی مخاطبانی است که یوگا را نمی‌شناسند و تنها به ماکتی از آن بسنده می‌کنند. یوگا از این منظر مجموعه حرکات لطیفی به نظر می‌رسد که با خوش‌خیالی و موسیقی لایت و تبسم با چشم‌های بسته و چاکراهای بازشده آغشته شده است. این لطافت تبدیل به لطیفه می‌شود.

یوگا هدفی برای پیشگیری از دردها

تا مادامی که مطمئن باشید با مرکزی معتبر و مربی رسمی که مدرکی معتبر از انجمن یوگا دارند طرف هستید بله می‌توانید هدف خود را از انتخاب یوگا با آن‌ها درمیان بگذارید و مشورت‌های لازم را دریافت کنید.

گرچه پیشنهاد من این است که به جای اینکه یوگا را با هدف درمان در نظر بگیرید، آن‌ را در جایگاه روشی برای پیشگیری از دردها و بیماری‌ها به کار بگیرید. حتی اگر هم‌اکنون نیز دچار ناراحتی هستید به‌قول‌معروف می‌گویند جلوی ضرر را هر موقع بگیرید سود است، حتی نظام پزشکی هم از ما می‌خواهد پیشگیری را بر درمان ارجحیت بدهیم. حتما پیش از ثبت‌نام در کلاس‌های یوگا با پزشک خود مشورت کنید و به مربی خود گزارشی از بیماری‌تان بدهید؛ این بسیار مهم است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهارده + نه =