چیزهایی که زمان خانه‌تکانی باید بخوریم:

انرژی‌ زاهای غذایی

با افت انرژی ممکن است دچار کمبود وقت و استرس شوید؛ در این صورت به شما پیشنهاد می‌دهیم در ایام پایان سال از مصرف غذاهای کاهش‌دهنده انرژی مثل سرخ‌کردنی‌ها و تنقلات کم‌ارزش اجتناب کنید و درعوض از مواد غذایی که باعث کاهش استرس و افزایش انرژی و شادابی شما می‌شوند، استفاده کنید.

تاریخ انتشار: 09:27 - یکشنبه 1401/12/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
انرژی‌ زاهای غذایی

این روزها اغلب شما مشغول خانه‌تکانی و جفت‌وجورکردن وسایل پذیرایی و… هستید؛ اما شاید بین کار، انرژی کم بیاورید. با افت انرژی ممکن است دچار کمبود وقت و استرس شوید؛ در این صورت به شما پیشنهاد می‌دهیم در ایام پایان سال از مصرف غذاهای کاهش‌دهنده انرژی مثل سرخ‌کردنی‌ها و تنقلات کم‌ارزش اجتناب کنید و درعوض از مواد غذایی که باعث کاهش استرس و افزایش انرژی و شادابی شما می‌شوند، استفاده کنید. نمونه‌هایی از این نوع مواد غذایی با نظر دکتر محمد باقرنیا، متخصص تغذیه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، به شما معرفی می‌شود.

غلات سبوس‌دار

غـلات سبوس‌دار مقادیر فراوانی ویتامین‌های گروه B دارند که برای سوخت‌وساز انرژی لازم هستند. زمانی که فعالیت شما بیشتر شود، نیازتان به این ویتامین‌ها افزایش می‌یابد. بهتر است بدانید مصرف کربوهیدرات‌های ساده مثل قند و شکر، سیب‌زمینی، نان‌های سفید و برنج سفید اگرچه در کوتاه‌مدت به بالارفتن قندخون کمک می‌کند، ولی با تحریک ترشح انسولین، ورود گلوکز به سلول را تسریع می‌کند و درنهایت کاهش قندخون و عوارض ناشی از آن مانند خستگی، خواب‌آلودگی و کاهش انرژی را به‌دنبال دارد.

مغزیجات

مغزها سرشار از مواد مغذی مانند آهن، مس، روی، منگنز، منیزیوم، چربی‌های مفید و غیره هستند که انرژی شما را افزایش می‌دهند؛ اما توجه داشته باشید مغزیجات در هر 100 گرم، 600 کیلوکالری انرژی دارند؛ بنابراین باید در مصرف آن‌ها حد اعتدال را رعایت کنید.

حبوبات

انواع حبوبات به دلیل دارابودن مقادیر فراوان پروتئین و ویتامین‌های B برای زمانی که انرژی زیادی می‌سوزانید، مناسب هستند. علاوه بر این، حبوبات از مواد غذایی پرارزشی هستند که حتما باید آن‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

میوه

بیشتر میوه‌ها در کمتر از نیم‌ساعت هضم می‌شوند؛ به همین دلیل مصرف میوه یکی از سالم‌ترین راه‌های افزایش انرژی است که می‌توانید به‌صورت خشک یا تازه مصرف کنید. میوه‌هایی چون موز، آناناس، زردآلو، خربزه، سیب و انبه دارای درصد بالایی از املاح معدنی و ویتامین‌ها هستند که مصرف آن‌ها انرژی زیادی به بدن می‌دهد؛ به همین خاطر پیشنهاد می‌شود این دسته از میوه‌ها به‌ویژه انبه، آناناس و موز را مصرف کنید.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یکی از کامل‌ترین انواع پروتئین است؛ همچنین تمام آمینواسیدهای ضروری برای بازسازی ماهیچه‌ها در بدن در تخم‌مرغ موجود است و مصرف آن در وعده صبحانه باعث احساس سیری و انرژی زیادی در طول روز می‌شود. برای افراد دارای چربی خون نرمال روزانه یک عدد و افراد دچار چربی خون بالا و بیماری‌های قلبی چهار تا پنج عدد تخم‌مرغ در هفته توصیه می‌شود.

ماهی

ماهی به‌دلیل دارابودن مقادیر فراوان پروتئین، اسیدآمینه‌های ضروری و چربی‌های مفید امگا3 باعث سیری و افزایش انرژی می‌شود؛ البته بعد از مصرف ماهی پنج‌شش عدد زیتون یا دو عدد خرما توصیه می‌شود.

روغن‌های گیاهی‌ (زیتون و کانولا)

روغن‌ها به‌خاطر هضم طولانی و باقی‌ماندن در معده باعث احساس سیری در شما می‌شوند؛ البته در مصرف روغن‌ها، حتی روغن‌های مفید مانند زیتون و کانولا زیاده‌روی نکنید؛ چون هر یک گرم روغن 9 کیلوکالری انرژی دارد.

تنقلات

تنقلات نیز جزو مواد غذایی انرژی‌زاست؛ به‌خصوص نخودچی و کشمش، مویز و انجیر خشک می‌تواند در انرژی‌بخشی بسیار مؤثر باشد.

جوانه‌ها

جوانه‌های گیاهی حاوی درصد بالایی از املاح معدنی و پروتئین گیاهی هستند که می‌توانند به‌عنوان جایگزین مناسب برای گوشت در نظر گرفته شوند؛ به همین منظور مصرف جوانه‌ها به‌ویژه جوانه گندم و ماش باعث می‌شود انرژی زیادی به فرد برسد. علاوه بر این، به هضم غذا کمک می‌کند.

دم‌نوش

دم‌نوش زنجبیل و عسل: بعد از یک روز پرکار، مصرف دم‌نوش زنجبیل و عسل باعث رفع خستگی و افزایش انرژی در شما می‌شود؛ البته افرادی که دارای طبع گرمی هستند، این دم‌نوش را با کمی لیموترش میل کنند.

دم‌نوش سیاه‌دانه با عسل: مصرف سیاه‌دانه با عسل به اندازه سه قاشق عسل و یک قاشق سیاه‌دانه، علاوه بر اینکه حاوی مقادیر بالایی کالری بوده، برای دستگاه گوارش نیز مفید است و به‌عنوان ضدعفونی‌کننده دستگاه گوارش کاربرد دارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo محمد گفته :

    👍🏻👍🏻👍🏻

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دوازده − 3 =