در سال آینده چه رسالتی بر دوش دارید:

هدف‌گذاری برای 1402

هر لحظه به سال 1402 نزدیک می‌شویم و بدون‌شک همه شما در حال تکاپو برای سال جدید هستید؛ اما آیا به هدف‌گذاری که جزو رسالت ماست، فکر کرده‌اید؟

تاریخ انتشار: 11:04 - چهارشنبه 1401/12/24
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
هدف‌گذاری برای 1402

هر لحظه به سال 1402 نزدیک می‌شویم و بدون‌شک همه شما در حال تکاپو برای سال جدید هستید؛ اما آیا به هدف‌گذاری که جزو رسالت ماست، فکر کرده‌اید؟ این آخرین موضوع جذاب در سـلسله ‌نشست‌های مجموعه فرهنگی‌تفریحی باغ‌نوش در این سال است که محمدعلی شهبازی، روان‌شناس، روان‌کاو و بنیان‌گذار مؤسسه «اصل من» به آن پرداخت.

کتاب «انسان در جست‌وجوی معنا» را خوانده‌اید؟ اگر این کتاب را هنوز مطالعه نکرده‌اید، توصیه می‌کنم آن را بخوانید.

در این کتاب به وضوح شرح حال ویکتور فرانکل، نویسنده و هدف‌گذاری او نوشته شده است؛ هدفی که به‌خاطرش از مرگ نجات پیدا کرد و زنده ماند و آن هدف، نوشتن کتابی درباره سختی‌های زندان آشویتس بود که خود او نیز از اسیران و شاهدان عینی شکنجه‌های در حد مرگ بود.

هدف شما چیست؟

شما چه هدفی دارید؟ آیا در این روزهای پایانی سال به هدف‌گذاری برای سال 1402 فکر کرده‌اید؟ اکنون همه شما بر قیمت طلا و دلار تمرکز کرده‌اید و به شدت روی آن درگیری ذهنی دارید. هر روز و هر لحظه به‌دنبال قیمت هستید و گویا فراموش کرده‌اید به‌دنیاآمدن شما برای رسیدن به هدفی است.

باید ببینید رسالتتان چیست و باید چه کنید؟ البته قیمت طلا و دلار درزندگی تأثیر دارد؛ اما نه آنقدر که تمام زندگی‌تان را درگیر کند و هدفتان را فراموش کنید.

با خواندن کتاب «انسان در جست و جوی معنا» متوجه می‌شوید که انسان آسیب می‌بیند چون معنای زندگی را نمی‌داند.

شرایط هدف‌گذاری

حال شما فکر کنید قرار است سـال ۱۴۰۲ چه فردی شوید و چه کنید؟ برای راهنمایی بهتر است به چند نکته از شرایط هدف‌گذاری توجه کنید.

رسالتتان را واضح و دقیق بیان کنید.

جزئیات هدفتان را مشخص کنید. منظور از فکرکردن به هدف، کلی نیست؛ مثلا اگر هدفتان ارتقای روحیه است، این کافی نیست. باید دقیق پیش خود بگویید چه کنم تا روحیه بهتری پیدا کنم و به عبارتی، با چه کارهایی روحیه بهتری پیدا خواهم کرد؛ مثلا شغلم را عوض کنم یا کلاس ورزشی بروم و… .

به نشانه‌ها و پیام‌های نظام هستی توجه کنید. وقتی تصمیم می‌گیرید چه کاری می‌خواهید انجام دهید، به صورت عجیبی راه به شما نشان داده خواهد شد؛ مثلا من یک روز برای کاری تصمیم گرفتم اما نیاز به راهنمایی داشتم. چون آن تصمیم را در ذهن داشتم، در فروشگاهی چشمـم به کتابی با عنوان «هر روز پنجشنبه است»، نوشته جول اوستین افتاد و عجیب اینکه چشمم را گرفته بود. تا اینکه آن را برداشتم و با بررسی آن، متوجه شدم دقیقا این کتاب همان چیزی است که می‌خواستم و به واسطه آن راهنمایی شدم؛ پس به نشانه‌ها توجه کنید.

عمل کنید. هرسال اغلب زمان تحویل سال دعای «حول حالنا….» را می‌خوانید؛ اما آیا به آن عمل هم می‌کنید؟ اینکه فقط بخوانید اما در عمل قدمی برندارید که فایده‌ای ندارد؛ ضمن اینکه ایمانتان هم ضعیف می‌شود. برای عمل به این دعا باید قدم بردارید و تغییر کنید.

اجازه ندهید با گذر عمر، در حسرت آرزوهایتان بمانید و بدین‌منظور قدم بردارید و پیش روید.

اجازه ندهید درگیری‌های ذهنی و غصه‌ها، شما را از رسیدن به هدف و رسالتتان باز دارد.

آماده پرداخت بهای این امر مهم باشید. برای رسیدن به رسالتتان بدانید که نیاز است هزینه آن را بپردازید و البته به جبران آن در آینده خوش‌بین باشید.

اگر درمورد انتخاب هدف و رسالتتان شک دارید، آن را تست کنید. یکی از راه‌های تست‌کردن این است که وقت‌هایی که درگیر آن هستید حس خوبی دارید؛ اما اگر در حین انجام کار حالتون خوب نبود، بدانید که به بیراهه رفته‌اید و این کار هدف و رسالت شما نیست؛ بنابراین راهتان را تغییر دهید.

روی هدفتان تمرکز کنید، نه حاشیه‌ها. اطمینان داشته باشید که به اهدافتان می‌رسید. اول قدم بردارید؛ بعد توکل کنید به معبودتان و ببینید چطور کائنات در این راه به شما کمک می‌کنند. به قول عطار: تو پای در راه بنه و هیچ مپرس ره خود بگویدت که چون باید رفت…

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo محمد گفته :

    واقعا مطلب عالی و بی‌نظیر بود👏🏻خدا قوت⚘

  2. Avatar photo محمد گفته :

    باسلام و احترام
    لطفا از این مطالب بیشتر بگذارین
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 + 17 =