به گزارش اصفهان زیبا؛ رسیدگی به معضل مسکن در بین اقشار کمدرآمد را میتوان مهمترین برنامه اجرایی و عمرانی دولت سیزدهم نامید و رئیسجمهور شهید آیتالله رئیسی از همان نخستین روزهای تشکیل دولت بهصورت جدی در سراسر کشور تحت عنوان «طرح مسکن ملی» پیگیر اجرای آن بود.
طرح مسکن ملی با پشتیبانی همهجانبه دولت از سال 1400 بهصورت ویژه کلید خورد و متقاضیان از همان ابتدا با ثبتنام در سامانه معرفیشده از جانب دولت از این طرح استقبال کردند؛
البته پیشرفت این طرح در هر شهر و استان بنا بر شرایط اقلیمی و محیطی و منطقهای متفاوت بود؛ چراکه برخی شهرها با مشکل نبود زمین کافی جهت ساختوساز مواجه بودند.
بااینحال در بسیاری از شهرها طرح نهضت ملی مسکن با پیشرفت قابلتوجهی در حال تکمیل است و حتی در مواردی واحدهای ساختهشده آماده تحویل به متقاضیانی است که مراحل ثبتنام و واریز وجه خود را بهصورت کامل انجام دادهاند
در این بین شهرستان شهرضا واقع در جنوب اصفهان از شهرهایی است که در اجرای طرح مسکن ملی پیشتاز بوده و بخشی از واحدهای مسکونی را با تلاش بنیاد مسکن آماده تحویل به متقاضیان کرده است. اما شواهد و گزارشهای مردمی نشان میدهد قیمتهای تمامشده این واحدها برای مردم مبلغی یبش از حد انتظار ایشان است.
بهطوریکه تعدادی از متقاضیان مدعی هستند قیمت منازل در بازار آزاد در همان محدوده حدود 2 الی 3 میلیون با قیمت اعلامی از جانب بنیاد مسکن اختلاف دارد.
متقاضیان مدعی هستند این قیمتگذاریها در حالی است که غالب تکمیل وجه ایشان در سالهای 1400 و 1401 صورت گرفته است.
ولی اکنون قیمت تمامشده از جانب بنیاد مسکن برای ایشان حتی بیشتر از نرخ اعلامی سازمان نظام مهندسی در سال 1403 است و قیمتگذاریها در دیگر شهرها بسیار منصفانهتر و پایینتر از نرخ 14میلیون تومانی اعلامی از جانب بنیاد مسکن شهرستان شهرضاست.
من هم بهعنوان نماینده مردم زیر بار این قیمتها نمیروم
«اصفهانزیبا» برای پیگیری مطالبات مردمی در این زمینه گفتوگویی با حبیب قاسمی، نماینده شهرضا و دهاقان داشته است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به موارد مطرحشده توسط متقاضیان توضیح میدهد: «بنیاد مسکن شهرضا متولی ساخت 386 واحد مسکونی ذکر شده که میتوان ادعا کرد از حیث عمرانی و استفاده از مصالح مرغوب عملکرد قابل قبولی داشته است؛ اما عملکرد این بنیاد از جوانب دیگری هم باید موردبررسی قرار بگیرد تا نواقص کار مشخص شود.»
قاسمی در ادامه میگوید: «برآورد اولیه برای هر مترمربع ساختوساز در سال 1400 مبلغی حدود 7 میلیون بوده است؛ درحالیکه به گفته متقاضیان مبلغ 14 میلیون به ازای هر مترمربع به ایشان اعلام شده است و شنیدهها حاکی از این است که هزینههای مازاد و اضافه، دلیل اصلی سنگین شدن هزینه نهایی مسکن برای مردم است.»
عضو کمیسیون عمرانی مجلس همچنین در مورد قیمت اعلام شده از جانب بنیاد مسکن میگوید: «مبلغ قرارداد به ازای هر متر سفتکاری حدود 3 میلیون تومان و نمای داخل، بیرون و تأسیسات 3.5 میلیون تومان و یک میلیون هم هزینههای جانبی است؛ لذا برآوردها نشان میدهد مبلغ تمامشده باید حدود رقمی 7 تا 8 میلیون تومان به ازای هر مترمربع باشد و اگر بنیاد مدعی است بیش از این مبالغ هزینه کرده است، باید اسناد آن را ارائه کند و در غیر این صورت گلایه مردم صحیح است و نهتنها مردم، بلکه بنده هم به عنوان نماینده آنها زیر بار این قیمتها نمی روم.»
او ادامه میدهد: «همین حالا در مجاورت واحدهای مذکور واحدهایی ساخته شدهاند که با در نظر گرفتن قیمت زمین با مبلغی حدود 12 تا 13 میلیون تومان خریدوفروش میشوند یعنی بازار آزاد هم قیمتی پایینتر از قیمت عنوانشده توسط بنیاد مسکن ارائه کرده است؛ لذا مشخص است که سودهای مخفی از جانب پیمانکاران روی قیمتها لحاظ شده است.»
علل گران تمام شدن هزینه ساختوساز چیست؟
نماینده شهرضا درباره صرف هزینههای اضافی در مراحل ساختوساز واحدهای مسکونی شهرضا نیز میگوید: «حدود دو ماه است که ریزهزینههای صورتگرفته از جانب بنیاد مسکن را برای بررسی، درخواست کردهایم؛ اما تا این لحظه چیزی به دستمان نرسیده است؛ لذا احتمال میرود مبالغ زیادی از طرف بنیاد مسکن به افرادی تحتعنوان مشاور پرداخت شده باشد که این مسئله هم برای بنیاد مسکن که خودش دارای مهندسان و مشاوران کار بلد است، غیر قابل قبول است و در صورت صحت این امر چرا باید هزینه این مخارج هنگفت از جیب مردم ضعیفی که فاقد مسکن و صاحب اصلی این طرح هستند پرداخت شود؟»
او دومین علت گران تمامشدن هزینه ساختوساز را گذر زمان میداند و معتقد است هر چند مردم اغلب سهم خود را به موقع پرداخت کردهاند، تعلل بانکها در پرداخت وام باعث افزایش قیمتها شده است.
تقسیم و تسهیمبندی واحدها منطقی نیست
قاسمی انتقاداتی هم نسبت به روش تقسیمبندی واحدهای مسکونی دارد و در این باره میگوید: «خانههای ساختهشده فراخور استفاده خانوارها و با در نظر گرفتن تعداد آنها از یک خواب تا سه خواب طراحی شدهاند، اما بنیاد معتقد است که هرکسی زودتر پول را واریز کرده است حق انتخاب دارد که این موضوع منطقی نیست، چراکه هیچ منطقی نمیپذیرد یک عروس و داماد جوان بهخاطر واریز زودتر پول خانه سهواحده را صاحب شوند، اما خانوادهای ششنفره چون به سختی توانستهاند هزینه را واریز کنند، واحد یک خواب دریافت کنند؛ در واقع عدالت این است که هر کس زودتر تکمیل وجه کرده، زودتر هم خانه دریافت کند و بنیاد مسئله زمان واریز وجه را باید از متراژ ساختمان کاملا تفکیک کند.»
نماینده مردم شهرضا و دهاقان در اظهار نظری تخصیص خانههای یکخوابه را به خانوارهای پر جمعیت خلاف موازین شرعی و اجتماعی میداند.
بر اساس اصل 90 قانون اساسی به مسئله ورود خواهم کرد
عضو کمیسیون عمرانی مجلس در پایان از تصمیم خود برای ورود قاطع به مسئله ساختوسازهای بنیاد مسکن در شهرستان شهرضا خبر میدهد و خاطرنشان میکند: «طی روزهای گذشته هشت نفر از متقاضیان به عنوان نماینده به دفتر من مراجعه کردند و مسائل را مطرح کردند و من هم به ایشان توصیه کردم از مسیر قانونی پیش بروند و این اطمینان را برای ایشان حاصل کردم که بنا بر اصل 90 قانون اساسی از طریق وزیر و مراجع قضایی و نظارتی مسئله را پیگیری خواهم کرد تا از این طریق بتوانم مدارک و اسناد مالی را دریافت و بررسی کنم و رئیس مربوطه در شهرستان و مدیر کل استان و حتی در صورت لزوم رئیس بنیاد مسکن کشور پاسخگوی مسائل مطرحشده خواهند بود.»
سلام
اخیرا یکی از نمایندگان اصفهان موضعی در مخالفت با تخصیص زمین برای نهضت مسکن در شاهین شهر گرفته با این ادعا که این منازل را مهاجرین پر میکنند و ضمنا حدود ۲۰۰۰۰۰ مسکن خالی داریم
سوال این است که طرح جایگزین ایشان چیست ؟
مساکن خالی که متعلق به بخش خصوصی است چطور میشود مشکل مسکن و بی خانه ها را حل کند ، به چه روشی؟
علاوه براین سازمان مسکن شرط ثبت نام را حداقل ۵ سال ساکن بودن در اصفهان گذاشته است
آیا این مخالفت بی منطق در پیروی از سیاستهای لیبرالیستی امثال مسعود نیلی ، غنی نژاد و مرعشی نیست ؟