سه شکست بزرگ صهیونیست‌ها در سالگرد «عملیات هفتم اکتبر»

هم‌زمان با فرارسیدن سالگرد عملیات قهرمانانه هفتم اکتبر، بسیاری از صاحب‌نظران، سعی در واکاوی ریشه‌ها، ماهیت و پیامدهای این رویداد بزرگ دارند.

تاریخ انتشار: 12:08 - دوشنبه 1403/07/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
سه شکست بزرگ صهیونیست‌ها در سالگرد «عملیات هفتم اکتبر»

به گزارش اصفهان زیبا؛ هم‌زمان با فرارسیدن سالگرد عملیات قهرمانانه هفتم اکتبر، بسیاری از صاحب‌نظران، سعی در واکاوی ریشه‌ها، ماهیت و پیامدهای این رویداد بزرگ دارند.

عملیاتی که نمودی عینی از فریاد مظلومیت ملت فلسطین و اعتراض عمیق آن‌ها علیه بیش از هفت دهه اشغال سرزمینشان به دست رژیم صهیونیستی بوده است. در این راستا، یک مسئله مهم در رابطه با تحلیل عملیات هفتم اکتبر آن هم در سالگرد این رویداد بزرگ، تأکید بر این نکته است که صهیونیست‌ها تقریبا در هر جبهه‌ای بازنده میدان بوده‌اند و صرفا با تبلیغات و حواشی رسانه‌ای سعی در تحریف واقعیت‌ها و ارائه تصویری قدرتمند از خود داشته و دارند.

ازاین‌رو، رژیم اشغالگر قدس به‌طور خاص از سه منظر با شکستی فاحش در رابطه با عملیات هفتم اکتبر و تحولات پس‌ازآن در قالب جنگ غزه و اوج‌گیری درگیری‌های محور مقاومت با اشغالگران اسرائیلی روبه‌رو بوده است. اول اینکه صهیونیست‌ها طی یک سال گذشته که از جنگ غزه و اجرای عملیات هفتم اکتبر می‌گذرد، تصویر منطقه‌ای و بین‌المللی خودشان را به‌شدت مخدوش می‌بینند. از یک‌سو، این رژیم که سال‌ها فخر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و البته ارتش خود را به جهان می‌فروخت، با شوک عملیات طوفان الاقصی روبه‌رو شده و با گذشت 12 ماه از آغاز جنگ غزه، هنوز نتوانسته به هیچ‌کدام از اهداف تعریف‌شده برای خود در قالب جنگ مذکور دست یابد.

از سوی دیگر، عمق جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه غیرنظامیان فلسطینی به‌قدری وحشتناک است که کل تصویرسازی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی صهیونیست‌ها و متحدان آن‌ها که سال‌ها سعی داشته‌اند روایت‌های خاصی را از این رژیم در عرصه بین‌المللی ارائه کنند و به‌نوعی واقعیت‌های سیاه آن را بپوشانند، افشا کرده است.

اکنون اسرائیل با اتهامات جدی از سوی دیوان لاهه به دلیل ارتکاب به نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در نوار غزه روبه‌روست و دیگر حتی در میان افکار عمومی جهان غرب نیز آبرویی برای آن باقی نمانده است. جالب اینکه متحدان غربی اسرائیل نیز تحت‌فشارهای افکار عمومی خود، سعی می‌کنند تا حدی فاصله خودشان را از اسرائیل حفظ کنند و در مقام یک همدست آشکار با این رژیم در اعمال جنایت علیه ملت فلسطین ظاهر نشوند.

نکته دوم اینکه در بحبوحه یک سال اخیر که از اجرای عملیات طوفان الاقصی و آغاز جنگ غزه و تشدید تنش‌های منطقه‌ای می‌گذرد، سطح بحران‌های داخلی در عمق اراضی اشغالی نیز به نحو قابل‌توجهی افزایش یافته است. اکنون براساس آمارهای نهادهای اسرائیلی نظیر رادیو و تلویزیون ارتش اسرائیل، میزان میل به مهاجرت در میان ساکنان فلسطین اشغالی به‌شدت اوج گرفته و مهاجرت معکوس از اراضی اشغالی به یک بحران تمام‌عیار برای صهیونیست‌ها تبدیل شده است.

درعین‌حال، ساکنان اراضی اشغالی نیز در قالب نظرسنجی‌های مختلف به‌صراحت اعلام کرده‌اند که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر صرفا در راستای منافع شخصی خود است که اقدام به فرسایشی کردن جنگ غزه می‌کند. به‌تازگی هم یافته‌های یک نظرسنجی در اراضی اشغالی که توسط رادیو و تلویزیون صهیونیست‌ها صورت گرفته نشان می‌دهد که 85 درصد از شهرک‌نشینان ساکن در اراضی اشغالی معتقدند که اسرائیل در نبرد با جنبش حماس شکست خورده است.

قدرت نرم قابل‌توجه محور مقاومت به دلیل حمایت از مظلومان فلسطینی رژیم صهیونیستی در ابعاد اقتصادی نیز با بحران‌های عدیده‌ای روبه‌رو شده و هزینه‌های جنگ برای آن به بیش از 70 میلیارد دلار رسیده است. بگذریم که بنادر این رژیم نظیر بندر ایلات به نقطه ورشکستگی رسیده‌اند و آمارهای رسمی از تعطیلی بیش از 60 هزار شرکت در فلسطین اشغالی و فرار سرمایه‌ها از آن حکایت دارند.

در بُعد اجتماعی نیز صهیونیست‌ها گسسته‌تر و چندپاره‌تر از هر زمان دیگری هستند. جامعه صهیونیست‌ها به این درک رسیده که مسئله اسرای اسرائیلی برای نتانیاهو به‌هیچ‌عنوان مهم نیست و درعین‌حال، طیف‌های فرقه‌ای و سیاسی مختلف در فلسطین اشغالی به دنبال به دست گرفتن قدرت و کنار زدن دولت نتانیاهو هستند. جامعه صهیونیست‌ها اکنون بیش از یک سال است که در تنش و جنگ به سر می‌برد و به‌شدت دچار بحران شده است.

آمارهای رسمی از افزایش چندبرابری مصرف داروهای ضدافسردگی در فلسطین اشغالی خبر می‌دهند و به‌طورکلی، صهیونیست‌ها مایل به پایان یافتن هرچه سریع‌تر تنش‌ها هستند. این در حالی است که جریان تندرویی که اکنون در اراضی اشغالی قدرت را در دست دارد، صرفا برای بقا و منافع خود می‌جنگد و اسرائیل را در یک بن‌بست راهبردی بزرگ قرار داده است؛ موضوعی که حتی خودِ صهیونیست‌ها نیز به آن اذعان دارند.

درنهایت سوم اینکه وحشی‌گری‌های اسرائیل طی یک سال گذشته در سطح منطقه سبب شده است تا اتحادهای منطقه‌ای و بین‌المللی علیه این رژیم افزایش و تقویت قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کنند. اکنون اعتماد‌به‌نفس ملت‌ها در نبرد با دشمن اسرائیلی تقویت شده و جریان‌های مخالف با این رژیم نظیر محور مقاومت توانسته‌اند قدرت نرم قابل‌توجهی را به دلیل حمایت از مظلومان فلسطینی و منطقه کسب کند. این همان نکته‌ای است که اسرائیل سال‌هاست سعی دارد مانع از تحقق آن شود؛ بااین‌حال اکنون به یک واقعیت صریح در سطح منطقه تبدیل شده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نه − دو =