به گزارش اصفهان زیبا؛ مسئله هویت نوجوان یکی از مسائل مهم و قابلتأمل در جامعه ماست. هویت مفهومی پیچیده و چندبعدی است که در پاسخ به سؤال «من چه کسی هستم» معنا پیدا میکند و مجموعهای از ویژگیها، باورها، ارزشها و تجربیات فرد را شامل میشود. هویت نوجوان امروزی فرایندی است که تحتتأثیر عوامل مختلفی از جمله عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و فناوری قرار میگیرد.
در حال حاضر با توجه به تأثیر فناوری اینترنت و شبکههای اجتماعی و ارتباط گسترده و سریع و آسان نوجوانان با جهان اطراف، بسیاری از آنان قبل از انتخاب کردن ارزشها و باورها، به تجربه و امتحان گزینههای مختلف میپردازند که همین امر بحران هویتی جامعه کنونی را شکل میدهد.
از طرفی دستوپنجه نرم کردن با چالشهای مختلف از جمله فشارهای اجتماعی برای تطابق با استانداردهای اجتماعی یا انتظارات خانوادگی، مقایسه اجتماعی که باعث مقایسه مداوم آنها با دیگران و ایجاد حس بیکفایتی یا عدم پذیرش آنها میشود، چالشهای فرهنگی در جامعه ایران و گاه مقایسه آن و تمایل به سمت فرهنگ جامعه غرب، نوجوانان را برای رسیدن به هویت دچار مشکل کرده است. با اجرای راهکارهایی که در ادامه به آن میپردازیم، میتوان به نوجوان کمک کرد تا هویت خود را بهتر شکل دهد و با اطمینان مسیر زندگی خود را طراحی کند.
ارتباط درست و صمیمانه با نوجوان
بهتر است در همین ابتدا بیان شود که اگر به مهارتهای درست برقراری ارتباط با نوجوان تسلط ندارید، لازم است بهدنبال آگاهی بیشتر بروید؛ چراکه ارتباط یکی از اساسیترین ابزارهای کمک به نوجوان است.
ارتباط بیپرده و درست و صمیمانه با نوجوان، حمایت عاطفی ایجاد میکند و او را آزاد میگذارد تا ارزشها و اهداف خود را کاوش کند. از طرفی تشویق آنان به خودآگاهی و قرار گرفتن در جلسات آموزشی یا گروههای مختلف اجتماعی به آنان کمک میکند تا ضعفها و قوتهای خود را بهتر بشناسند.
بحث کردن در سطح بالاتر
با توجه به شکلگیری تفکر انتزاعی در نوجوانان که دنیای وسیعی از امکانات نامحدود را برای آنان بازگشایی میکند، بحث کردن با آنان در سطح بالاتر و به چالش کشیدن آنان درباره چراییها و چگونگیها به آنان در انتخاب منطقی و سنجیده از بین عقاید و ارزشهای مختلف کمک میکند.
فراهم کردن فضا برای بیان نظرات و گفتوگو با بزرگسالان
ایجاد محیطهای همدلانه که در آن نوجوان بهتمامی پذیرفته شود و بتواند آزادانه نظرات و احساسات خود را بیان کند، همچنین گفتوگو و صحبت با بزرگسالان یا همسالانی که روی مسئله هویت کار کردهاند، الگویی را برای کسب هویت و توصیهای را درباره نحوه حل کردن مسائل هویت فراهم میآورد.
ترویج تنوع فرهنگی
باید فرصتهایی را برای کاوش کردن میراث فرهنگی و آگاه شدن از فرهنگ ایرانی و فرهنگهای دیگر در جوی احترامآمیز فراهم کرد. این کار به کسب هویت در تمامی زمینهها و تحمل گروههای قومی کمک میکند که این بهنوبه خود در کاوش هویت دیگران نیز مؤثر است.
آموزش مهارتهای زندگی
یکی از دلایلی که مانع رشد صحیح شناختی و هیجانی نوجوانان و آسیب به کسب هویت آنها میشود، فقدان مهارتهایی ازجمله مهارت حل مسئله، مهارتهای ارتباطی، مدیریت استرس و تفکر انتقادی است. با آموزش دادن به نوجوانان در این زمینهها میتوان آنان را در مواجهه با چالشهای زندگی یاری و به شکلگیری سریعتر هویت آنان
کمک کرد.