فراخوانی برای دعوت به مبدأ و معاد

یکی از ابعاد مهم و بلکه مهم‌ترین بخش پیام امام خمینی(ره) به آقای گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، دعوت به مبدأ و معاد عالم هستی بود.

تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - پنجشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۳
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
فراخوانی برای دعوت به مبدأ و معاد

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از ابعاد مهم و بلکه مهم‌ترین بخش پیام امام خمینی(ره) به آقای گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، دعوت به مبدأ و معاد عالم هستی بود.

در این بخش از پیام تاریخی حضرت امام(ره)، تأکید شده است که بحران عدم اعتقاد به معنویت و انحصار جهان در عالم ماده و حس از اساسی‌ترین مشکلات بشر هم در شرق و هم در غرب است. روح حاکم بر پیام حضرت امام(ره) این است که با جهان‌بینی مادی نمی‌توان بشریت را از بحران نجات داد و انسان را به سعادت رساند. عالم منحصر در ماده و جسم نیست؛ بلکه هستی اعم از غیب و شهادت است و البته فقط به کمک حس نمی‌توان به شناخت عوالم غیب پی برد. ایشان در نامه تصریح فرمود که مشکل شوروی، عدم اعتقاد واقعی به خداست.‌

نقل است که حضرت امام(ره) در واکنش به نامه گورباچف که چندماه بعد در پاسخ به نامه امام(ره) توسط هیئتی آورده شد، فرمود: «من می‌خواستم دریچه‌ای به دنیای بزرگ یعنی دنیای جاوید بعد از مرگ را برای آقای گورباچف باز کنم.» امام(ره) اعتقاد واقعی به مبدأ و معاد را عامل سعادت واقعی بشر می‌دانست و معتقد بودند که جهان‌بینی مادی که متأسفانه امروزه حاکم بر دنیاست، توحید و معاد را به کناری گذاشته و همه‌چیز را در دنیا و دنیاطلبی محدود کرده و انسان‌محوری را جایگزین خدامحوری کرده است. به همین سبب گرفتار خلأ معنویت شده و اگر در جایی نوعی از معنویت را ارائه کرده، معنویت منهای خداست و نتیجه آن چیزی جز همان جهان‌بینی مادی نخواهد بود.

از آنجایی که اندیشمندان مسلمان اعم از فلاسفه، عرفا و… راه شناخت حقیقت را منحصر در حواس ندانسته و علاوه بر راه حس و تجربه، بر راه عقل و استدلال و راه دل و عرفان در کنار طریقه وحی تأکید دارند، حضرت امام(ره) در این نامه به اهمیت فلسفه و عرفان اسلامی تأکید و اندیشمندان آن دیار را به استفاده از این گنجینه ارزشمند حکمی و عرفانی دعوت می‌کند و به‌صراحت از ابونصر فارابی، مؤسس فلسفه اسلامی و شیخ‌الرئیس ابن‌سینا و همچنین شیخ اشراق و محی‌الدین عربی، چهره برجسته عرفان اسلامی و به خصوص صدرالمتألهین ملاصدرا نام می‌برند.

ایشان بدین علت از صدرالمتألهین نام بردند که درست در همان زمانی که ملاصدرا در محضر استادان بزرگی مانند شیخ بهایی و میرفندرسکی در زمان صفویه در اصفهان به تلمذ و تهذیب نفس پرداخت و توانست یکی از نظام‌های مهم فلسفی به نام حکمت متعالیه را بنیان‌گذاری کند، در مغرب زمین فیلسوف دیگری به نام فرانسیس بیکن ظهور کرد که برخلاف فلسفه ملاصدرا، جهانی را به انسان‌ها نمایاند که در آن خدا و معاد حذف شده بود.

لذا بنای تمدن جدید غرب، بر الحاد و ماده‌گرایی و دنیاپرستی نهاده شد؛ فلسفه‌ای که نتیجه آن، تمدنی شد که بر اساس شهوت و غضب بنا و به‌کلی از معنا و معنویت تهی شد؛ فلسفه‌ای که نتیجه آن چیزی جز چندصدسال استعمار و استکبار نبود؛ فلسفه‌ای که نتیجه آن نسل‌کشی و نابودی مردم مظلوم در کشورهای مختلف ازجمله فلسطین و لبنان و… بود. به همین سبب حضرت امام(ره) در پایان نامه تاریخی خود می‌فرمایند: «در خاتمه صریحا اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به‌راحتی می‌تواند خلأ اعتقادی نظام شما را پر نماید».

 

  • محمد بیدهندی
    محمد بیدهندی

    عضو هیئت‌علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان