بهداشت به سلامت بدن کمک زیادی می‌کند:

درگیری‌های پوست‌ و مو در بهار

یکی از اختلالات بدن در بهار مربوط به پوست و مو است. به همین منظور شایسته دیدیم با دکتر فاطمه مختاری گفت‌وگویی داشته باشیم و نظر ایشان را جویا شویم.

تاریخ انتشار: 12:41 - شنبه 1402/02/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
درگیری‌های پوست‌ و مو در بهار

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از اختلالات بدن در بهار مربوط به پوست و مو است. به همین منظور شایسته دیدیم با دکتر فاطمه مختاری، (متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر) و دانشیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و نیز حائز رتبه اول دانشنامه تخصص پوست گفت‌وگویی داشته باشیم و نظر ایشان را جویا شویم.

فصل بهار با تمام زیبایی‌هایی که دارد به علت تغییراتی که در محیط ایجاد می‌کند، ممکن است باعث بروز یا تشدید بیماری‌های پوستی شود. / بهار

لکه‌های پوستی

در این فصل به علت بلندشدن روزها، افزایش شدت نور آفتاب و تغییر پوشش افراد‌(پوشیدن لباس‌های آستین کوتاه و‌…) ممکن است لک‌های صورت، تشدید لک‌های قبلی و حتی آفتاب سوختگی رخ دهد.

در بعضی افراد نیز نور آفتاب می‌تواند باعث عود تب‌خال ‌شود؛ لذا توصیه می‌شود نیم ساعت قبل از ترک منزل ضدآفتاب مناسب استفاده و سپس هر دو ساعت تکرار شود.

لوپوس

بعضی از بیماری‌ها مثل لوپوس در اثر تماس با نور آفتاب تشدید می‌شود. افرادی که مبتلا به لوپوس سیستمیک هستند، در اثر مواجهه با نور آفتاب، درگیری ارگان‌های داخلی‌شان شدت می‌یابد و حتی باعث ایجاد یا تشدید ضایعات پوستی آن‌ها نیز می‌شود.

لذا توصیه می‌شود این بیماران ترجیحا در ساعات اوج آفتاب‌(10 صبح تا 4 بعدازظهر) از منزل خارج نشوند و در صورت ضرورت حتما از ضدآفتاب مناسب، کلاه و لباس‌های پوشاننده استفاده کنند.

کهیر

در اثر تماس با نور آفتاب ممکن است کهیر یا یک سری ضایعات پوستی خارش‌دار در محل‌های تماس با نور آفتاب رخ دهد. بعضی از افراد به علت مصرف یک سری داروها مثل کپسول داکسی سیکلین، تتراسیکلین، هیدروکسی کلروکین و‌… مستعد ایجاد لک به‌خصوص در نواحی در معرض آفتاب هستند که مسلما در این فصل ممکن است در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی افزایش یابد.

به علت گرده‌افشانی گیاهان و وجود میوه‌های حساسیت‌زا مثل هندوانه، توت فرنگی و… در این فصل ممکن است علائم حساسیت به صورت کهیر و آنژیوادم در بعضی افراد بروز کند.

کهیر به صورت ضایعات قرمز رنگی بروز می‌کند که کمتر از 24 ساعت برطرف شده و ممکن است جای دیگر بدن ظاهر شود.

بعضی اوقات به همراه کهیر، تورم لب، پلک و تنگی نفس رخ می‌دهد که نشانه بروز آنژیوادم است. اجتناب از قرارگرفتن در محیط‌های حساسیت‌زا تا جایی که امکان دارد، عدم استفاده از میوه‌های حساسیت‌زا، استفاده از قرص‌های آنتی هیستامین مناسب و در صورت بروز آنژیوادم مراجعه به بیمارستان از جمله موارد درمانی در این خصوص است.

اگزما

به دنبال از‌سر ‌گرفته‌شدن کارها به‌خصوص کارهای ساختمانی، کشاورزی و این روزها به علت بروز ویروس کرونا و نیاز به شستن مکرر دست‌ها ممکن است درماتیت یا اگزمای دست رخ دهد که با علائمی مانند خشکی پوست، خارش و بثورات پوستی بروز می‌کند.

اجتناب از عوامل حساسیت‌زا، استفاده از دستکش، استفاده از مرطوب‌کننده و در بعضی مواقع استفاده از کورتیکواسترویید موضعی به درمان آن کمک می‌کند.

گزیدگی

به دنبال تماس افراد با گیاهان و چمن‌پارک‌ها ممکن است گزیدگی ناشی از حشرات رخ دهد. گاهی نیش حشرات بی‌خطر بوده و گاهی هم می‌تواند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند.

تعریق

با توجه به هوای مناسب در فصل بهار، فعالیت‌های ورزشی افزایش می‌یابد که به دنبال فعالیت‌های بدنی تعریق رخ می‌دهد.

بعضی از بیماری‌ها مثل قارچ‌های سطحی تحت عنوان تینه آورسیکالر در پوست ایجاد می‌شوند که اولین نشانه آن اغلب با ظاهر شدن لک روی پوست آغاز می‌شود. لک‌ها ممکن است روشن‌تر یا تیره‌تر از رنگ پوست سالم اطراف خود باشند.

رنگ لک‌ها می‌تواند سفید، صورتی یا قهوه‌ای باشد. لازم است جهت جلوگیری یا درمان آن، فرد لباس نخی بپوشد، پس از فعالیت ورزشی استحمام داشته باشد و در صورت عدم بهبودی با پزشک متخصص پوست مشورت کند.

همچنین به دنبال پیاده‌روی ممکن است سوختگی در کشاله ران به‌وجود آید که افراد چاق به علت  ساییده‌شدن پوست این منطقه به یکدیگر و تعریق، بیشتر در معرض این مشکل هستند. کاهش وزن، پوشیدن لباس‌های نخی و گشاد و استحمام پس از هر فعالیت ورزشی جهت جلوگیری از این مشکل پیشنهاد می‌شود.

موخوره

در این فصل به علت گرم‌شدن هوا و تعریق نیاز به استحمام بیشتر می‌شود. در اثر استحمام بیش از اندازه، خشک‌کردن موها با سشوار، برس و شانه‌زدن مکرر آن‌ها ممکن است شکستگی ساقه مو یا اصطلاحا موخوره ایجاد شود که توصیه می‌شود پس از استحمام، موها بدون استفاده از سشوار‌(جز در موارد خاص) خشک و سپس با ملایمت شانه شود.

همچنین ممکن است پوست افراد به‌خصوص کسانی که مبتلا به درماتیت آتوپیک یا پسوریازیس هستند بیشتر در معرض خشک شدن باشد. لذا توصیه می‌شود استحمام کوتاه‌مدت بوده، داخل حمام از شامپو بدن کرم‌دار یا صابون مخصوص پوست خشک استفاده شود و پس از حمام نیز لوسیون بدن مالیده شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × پنج =