دومین ریزش تاریخی بورس، آینده این بازار را مبهم کرده است:

آشوب سفته‌بازان در بورس

این روزها هیجان منفی در بورس غالب شده و شاخص کل بورس رکورد ریزش را جابه‌جا کرده است. (تا لحظه تنظیم این گزارش) شاخص کل بورس ریزش بیش از 5 درصد به میزان 1257461 واحد را تجربه کرده و به جایگاه 2 میلیون و 314 هزار واحد رسیده که بیشترین ریزش تاریخ بورس است.

تاریخ انتشار: 02:22 - چهارشنبه 1402/02/20
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشوب سفته‌بازان در بورس

به گزارش اصفهان زیبا؛ این روزها هیجان منفی در بورس غالب شده و شاخص کل بورس رکورد ریزش را جابه‌جا کرده است. (تا لحظه تنظیم این گزارش) شاخص کل بورس ریزش بیش از 5 درصد به میزان 1257461 واحد را تجربه کرده و به جایگاه 2 میلیون و 314 هزار واحد رسیده که بیشترین ریزش تاریخ بورس است.

این اتفاق ناگهانی باعث نگرانی سهام‌داران شده است تا جایی که به دنبال ریزش شاخص بورس صف‌های فروش 50 درصد کاهش یافته و این ریزش باعث خروج پول بیش از 8 هزار میلیاردتومانی توسط حقیقی‌ها شده است.

در این شرایط فعالان بازار معتقدند که سازمان بورس باید پیشنهاد توقف معاملات را به شورای عالی بورس ارسال کند تا معاملات بازار متوقف شود. چراکه براساس بند 3 ماده 4 دستورالعمل اجرایی شرایط اضطراری ماده 32 قانون بازار اگر در یک روز کاری ارزش بازار بورس یا بازار خارج از بورس 5 درصد کاهش داشته باشد سازمان صلاحیت تشخیص اضطرار و پیشنهاد توقف در شورای عالی بورس را دارد.

در این میان برخی نمایندگان مجلس هم خواستار تعطیلی بازار سرمایه شده‌اند. مجتبی توانگر و محسن علیزاده از جمله بهارستان‌نشین‌هایی هستند که اعلام کرده‌اند در صورت تداوم زیرش بازار سرمایه باید بازار تعطیل شود. در مقابل اما برخی کارشناسان عقیده دارند که تعطیلی بورس فقط شرایط را وخیم‌تر خواهد کرد.

پس از ریزش شاخص بورس و به دنبال اظهار نظرها و واکنش‌های متعدد به تعطیلی بورس مجید عشقی، رئیس سازمان بورس آب پاکی را روی دست همه ریخت و با صراحت به خبرنگاران گفت که «بازار بسته نمی‌شود و به فعالیت خود ادامه خواهد داد».

شایعه، تکذیبیه و سناریوچینی برای شاخص بورس

درخصوص ریزش شاخص بورس اظهارات ضدو نقیضی مطرح می‌شود و برخی اظهارنظرها شایعه خوانده شده‌اند. یکی از این اظهارات این است که مجید عشقی، رئیس این سازمان، در جلسه اخیر خود بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها را ملزم کرده است که تنها فروشنده باشند.

در این بین گمانه‌زنی‌هایی نیز مطرح شده مبنی براینکه مدیرعامل شرکت بورس تهران سه روز پیش به بازارگردان‌ها تأکید کرده است تا روزانه دو برابر تعهدات خودشان سهام عرضه کنند! محمود گودرزی مدیرعامل شرکت بورس تهران البته این گمانه را تکذیب و اظهار کرده است که روال جلسات با نهادهای فعال بازار سرمایه، روالی مرسوم است و این جلسات در گذشته برگزار شده و در آینده هم برگزار می‌شود.

در این بین سناریوهایی نیز درباره سقوط شاخص‌های سهامی مطرح شده است. نخستین سناریو این است که در جریان روند بازار، معامله‌گرانی که در چند وقت اخیر بازدهی معقولی کسب کردند، اکنون با محوریت شناسایی سود تصمیم به عرضه سهام گرفته‌اند و انباشت سفارش‌ها در پی اعمال منگنه معاملات هیجان فروش را تشدید کرد.

دومین سناریو به این موضوع اشاره دارد که در بخش سیاست‌گذاری، عرضه آبشاری سهام از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، برخی از حقوقی‌ها و سایر موارد در راستای پاسخ به حجم عظیم تقاضا باعث تغییر روند معاملات شد.

سناریوی سوم نیز حاکی از این است که در بخش دیپلماسی، گمانه‌زنی‌ها درباره ریزش سیاسی بورس تهران هم در جای خود بی‌تأثیر نبود. به باور برخی فعالان اقتصادی احتمالا در حوزه سیاست خارجه خبری در راه است. در نهایت از بعد جهانی، انعکاس سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو توأم با افت قیمت کالاهای پایه در سقوط بازار بی‌تأثیر نیست.

بورس سبزپوش می‌شود

کارشناسان بازار سرمایه اما به سبزپوش‌شدن بورس امیدوارند. آن‌ها به تجربه بورس در سال 99 اشاره می‌کنند که شاخص بعد از رشد دوساله 20 برابر سقوط کرد؛ ولی بلافاصله روند صعودی بعد از آن ادامه پیدا کرد.

یک کارشناس بازار سرمایه به اصفهان‌زیبا می‌گوید: به نظر بنده سقوط شاخص بورس اتفاق بدی نیست؛ درواقع بازار هر اندازه زودتر اصلاح شود بهتر است تا اینکه این اصلاح زمان‌بر باشد. پیش‌بینی بنده این است که شاخص بورس می‌تواند به قله قبلی بازگردد و قله قبلی از شاخص بورس حمایت می‌کند. در ادامه نیز شاخص بورس حرکت متعادل خود را خواهد داشت و نوسان‌های بالا و پایین را تجربه می‌کند. در واقع به وضعیت بازارهای موازی بستگی دارد.

مهدی شاکران خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر بازار بورس از دلار عقب‌تر است؛ در سال 99 شاخص بورس رالی صعودی را تجربه کرد که محرک‌های آن هم بازارهای موازی مانند دلار و خودرو بودند. درنهایت وقتی شاخص بورس رشد کرد سرعت رشد دلار در بازار گرفته شد و سهام‌داران احتیاط بیشتری برای ورود به بازارهای موازی کردند.

شاکران خاطرنشان می‌کند: بازار سرمایه یک بازار دلاری و احساسی است. نمی‌توان گفت که شرکت‌ها در بورس یک دفعه با هم سودده یا یک دفعه با هم زیان‌ده شوند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: اگر نرخ دلار بین 45 هزار تومان تا 50 هزار تومان باشد شرکت‌ها در بورس روند روبه رشدی را تجربه خواهند کرد.

سفته‌بازان مجازی مردم را به بیراهه می‌کشانند

شاکران خاطرنشان می‌کند: بازار سرمایه دچار دو آسیب جدی است و این آسیب‌ها باعث می‌شود سهام‌داران با احتیاط رفتار کنند؛ به‌طور معمول حکمرانان درباره این آسیب‌ها با مردم سخن نمی‌گویند؛ چون بازار سرمایه را فضایی برای جذب نقدینگی در نظر گرفته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: بازار سرمایه اسیر رفتارهای احساسی شده است که پمپاژ این رفتارهای احساسی نیز سفته‌بازانی هستند که در فضای مجازی حضور دارند. درواقع این سفته‌بازان با اعلام اعداد و ارقام رؤیایی مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق می‌کنند.

وی ادامه داد: با فعالیت این افراد سرمایه‌داران خرد وقتی متوجه می‌شوند بازارهای موازی سودی ندارند، وارد بازار سرمایه می‌شوند. همین سفته‌بازان زمانی که فروش‌های سنگین و ریزش‌های سنگین شروع می‌شود مردم عادی را تشویق به ورود به بازار سرمایه می‌کنند.

شاکران می‌افزاید: به نظر بنده تشویق حضور عموم مردم در بازار سرمایه توسط بدنه اصلی حاکمیت کار صحیحی نیست؛ چون بازار سرمایه به شدت بازار تخصصی است. اگر فردی می‌خواهد در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کند، نباید براساس مشوق‌های حاکمیت باشد. بازار حالت خاص و رفتار منطقی خودش را دارد. افراد و مردم اگر قرار است در بازار سرمایه وارد شوند یا باید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری خرید انجام دهند آن هم در درازمدت تا صندوق‌ها برایشان معامله انجام دهند یا ترجیحا وارد این بازار نشوند.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان می‌کند: افراد حرفه‌ای سال‌ها در بازار سرمایه حضور داشته‌اند و نزول‌ها و صعودهای بازار سرمایه برایشان عجیب نیست و به نوعی این بازار را به خوبی می‌شناسند. این افراد معترض به بدنه حاکمیت و نظام نمی‌شوند؛ چون به خوبی با رفتارهای بازار سرمایه آشنا هستند و بیشتر مردم عادی قشر ناراضی را تشکیل می‌دهند.

شاکران بیان می‌کند: اظهارنظرهای احساسی و غیرواقعی مسئولان درباره اینکه بازار بورس بازار سرمایه‌گذاری است تا مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند درست نیست.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: قوانینی که برای بازارسرمایه اعمال می‌شود درست نیست؛ مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت که خیلی از مردم عادی این صندوق‌های استانی را خریداری کردند؛ ولی دوسالی می‌شود که این نمادها تعلیق شده‌اند و شخصی هم پاسخ‌گو نیست.

شاکران اذعان می‌کند: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازار سرمایه وجود دامنه نوسان است که باعث می‌شود صف‌های خرید و فروش تشکیل شود و به دنبالان سهام‌داران برای خرید و فروش تصمیمات اشتباه می‌گیرند و عده‌ای سود می‌کنند و بخش بزرگی متحمل زیان می‌شوند.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 4 =