
داستان راهیان نور از 1376، آن زمان که عدهای از گروههای خودجوش مردمی راهی سرزمینهای نور شدند، آغاز میشود؛ یا شاید کمی عقبتر و از 31 شهریور 1359. شاید هم پیشتر از این، از بهمن 1357. اصلا ممکن است زمان آغازش این حوالی نباشد.

گردشگری و فرهنگ و تاریخ و آثار باستانی و غیره، نامهای آشنایی هستند که معمولا پشت سر هم میآیند؛ اسامی که اگر ناظر به جغرافیای ایران باشند، بیشک نام اصفهان هم در کنارشان قرار میگیرد.

در زمانهای که ماهواره و شبکههای اینترنتی و فضای مجازی بیستوچهار ساعته مشغول کار هستند، مسجد برای رقابت با چنین رقبای سرسختی نمیتواند فقط به بازماندن چندساعته در روز اکتفا کند. اگر قرار باشد در کارزار جنگ نرم مسجد جایگاه مرجع و پایگاه فرماندهی و تربیت نیروی انسانی خود را حفظ کند، باید بهصورت شبانهروزی باز و در دسترس باشد.

وقتی بیشتر افراد جامعه به همنوع خود کمک کنند، یقینا شرایط کلی جامعه بهبود و ارتقا پیدا میکند.

قرضالحسنه نمونۀ کوچکی از یک جامعه دینی است که منافع مادی اولویت اصلی انسانهای آن نیست، انسانهایی که بهدنبال دستگیری از اطرافیانشان سرمایهگذاریهایی میکنند و بهره آن در برکت مال و زندگیشان نمود میکند.

یورگن هابرماس یکی از جامعهشناسان و نظریهپردازان عصر امروز است که با انتقادش به بیتوجهی گذشتگان نسبت به اهمیت فرهنگ در تحلیل رفتارهای روزمره مردم شناخته میشود.

نیمهشعبان سالروز تولد حضرت مهدی (عج)، امام دوازدهم شیعیان است و در تقویم رسمی ایران تعطیل رسمی و روز جهانی مستضعفان نام گرفته است. شیعیان به مناسبت سالروز میلاد امام مهدی (ع) اقدام به برگزاری جشن، چراغانیهای گسترده، مولودیخوانی، قربانی کردن و غذا دادن به فقرا میکنند.

با پیروزی انقلاب و پس از هشت سال دفاع مقدسی که پشت سر گذاشتیم، بهمرور نام کانونهای فرهنگی در اوایل دهه هفتاد رونق پیدا میکند.

در زمان انقلاب مسئلهای که سرنگونی رژیم شاه و وقوع انقلاب اسلامی را به یک پدیده شگفتانگیز تبدیل میکند، جریانات درون انقلاب است.

با شنیدن آوازه اعتکاف رجبیه، به یاد خاطرات سال گذشتهام از معتکف شدن میافتم و همین باعث میشود که پیاده به سمت مسجدمان بروم.

بزرگی میگوید ماه رجب که میآید، ماه توسل، خشوع، ذکر، توبه، خودسازی و پرداختن به زنگارهای دل و زدودن سیاهیها و تلخیها از جان است.

از هم ماه رجب آمد و تمام شهر پرشد از بنرهای تبلیغات مساجد برای برگزاری مراسم نزدیکی خلق به مخلوق.