فیلم «بچه مردم» در حالی دیروز اکران خود را در جشنواره فیلم کودک و نوجوان آغاز کرد که بیچون و چرایی، میتواند به عنوان تنها فیلم قابلتوجه و برجسته جشنواره امسال شناخته میشود.
به گمانم راس ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز یکشنبه، دومین روز سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان، به سینما ساحل، سینمای مخصوص اکران دختران رسیدم.
به روزهای مهرماه که میرسیم در کنار پاییز و شروع سال تحصیلی، حالوهوای جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان میپیچد و من بهعنوان یک معلم این سالها صندلیبهصندلی کنار بچهها مینشینم.
انیمیشن «ماهی قرمز» به کارگردانی ریحانه کاوش، اثری تاثیرگذار و نمادین است که در قالب داستانی کوتاه و در عین سادگی، به مفاهیم سیاسی و اجتماعی عمیقی میپردازد.
ریحانه کاوش با دو اثر انیمیشن به نامهای «ماهی قرمز» و «روزی که چشمهای گربه همرنگی شد» در جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان حضور دارد.
در میان هیاهو و ذوق دانشآموزان دختر بعد از تماشای بچه مردم، وقتی سقف سالن اصلی سینما ساحل داشت از صدای جیغ و هیجان و شادی دخترکان و ابراز احساسات برای عوامل فیلم پایین میآمد، پیامی از یک دوست و همکار رسید: «شرایط اصفهان آرومه؟»
سینمای نوجوان در ایران هنوز جایگاهی مستقل و روشنی ندارد؛ حوزهای که با وجود اهمیت بسیار در شکلدهی به هویت و جهانبینی نسل جوان، هنوز در مسیر شناخت دقیق و پرداخت هنری پیوسته و موفق، قرار نگرفته است.
فیلمهای درحال رقابت در هر دوره از جشنواره، همیشه مهمترین بهانهای هستند تا از ایرادات اجرایی آن بتوان تا حدودی چشم پوشید.
گردشگری، پدیدهای جهانی است که از دیرباز با ابعاد مختلف زندگی بشر گره خورده است. در میان گونههای متنوع گردشگری، «گردشگری دینی» جایگاه ویژهای دارد که نهتنها از منظر اقتصادی و اجتماعی، بلکه از دیدگاه الهیاتی و فلسفی نیز قابلتأمل است.
در مسیر شکوفایی، بازیگران کودک و نوجوان با حضور در فیلمهای مختص گروه سنی خود، اولین گامهای هنرنمایی را برمیدارند.
امروزه تقریبا همه صاحبنظران توافق دارند که سینما میتواند فضای تعامل کودکان با ارزشها و هنجارهای مختلف جامعه را فراهم کند.
پنج دقیقه مانده به ۱۰:۳۰ صبح روز شنبه، اولین روز سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان، به سینما چهارباغ، سینمای مخصوص اکران پسران میرسم.