وقتی از اصفهان بین دو انقلاب صحبت میکنیم، مشخصا منظورمان انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی است. دو مقطع از زمان که حرارت و پویایی شهر و مردمانش به اوج خود میرسد.
آیتالله زندکرمانی پیش از هرچیز سعی داشته است که با میراث و هویت اسلامی ما یگانه شود. او در این طریق روش احیا را در پیش میگیرد. برای همین مدرسه ذوالفقار را احیا میکند.
نشست تخصصی «صورتمسئلههای بنیادین آیتالله محمدباقر زند کرمانی» 12 اردیبهشت مصادف با روز معلم در باغ طوبی تخت فولاد برگزار شد.
عزاداری سیدالشهدا در طول تاریخ خود همواره در معرض تحریفات و آسیبهایی بوده است. عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) اصلی دارد که موردتأکید و توصیه ائمه اطهار بوده و در طی زمان در میان فرهنگهای مختلف شکلهای گوناگونی به خود گرفته است.
میراث ملموس زیرمجموعهای از میراث فرهنگی است که وجود خارجی و شأنی فیزیکی دارد. میراث فرهنگی ناملموس به تولیدات و فرایندهای فرهنگی گفته میشود که با گذشت زمان و از نسلهای پیشین باقی ماندهاند.
آیتالله محمدرضا خراسانی، بنیانگذار جریانی اصیل در حوزه علمیه اصفهان در دوره پهلوی دوم بود. او با مرام خاص خود توانست شاگردان فراوانی را تربیت کند، شاگردانی که در عرصههای گوناگون زبانزد بودند.
بیدآبادی از جمله حکمایی است که حیات آنان در آثارشان خلاصه نمیشود؛ آنهایی که نهتنها پس از رحلت منبع فیضاند، بلکه با پرورش شاگرد و احیای تعالیم دینی، تاریخی را عوض کردهاند.
اکنون نزدیک دو سال است که مقیم تختفولاد شدهام. تمرکز کار من روی مشاهیر این سرزمین است؛ حیطهای بسیار وسیع و گسترده و البته عمیق که هرچقدر در آن دقیقتر میشوی، بیشتر میدانی که نمیدانی.
بیشک، یکی از محصولات مهم علمی فرهنگی شهرداری اصفهان در دو دهه اخیر، دانشنامه تختفولاد بوده است، دانشنامهای که در چهار جلد مفصل، مشاهیر و ابعاد گوناگون سرزمین تختفولاد را معرفی کرده است.
دکتر سید مهدی امامیجمعه، پژوهشگر، نویسنده و مدرس برجسته حکمت متعالیه است؛ کسی که تدریس متون فلسفه صدرایی را از دانشگاه اصفهان بیرون آورده تا حقیقتدوستان بیشتری در سطح شهر بتوانند از او بهره ببرند.
نقطه عطف آن نقطهای از منحنی است که وضعیت آن دگرگون میشود؛ یعنی اگر تا قبل از آن منحنی رو به پایین بود، اکنون رو به بالای آن از آن نقطه شروع شود.
«میخواهم تنها باشم»؛ آقا این را گفت و از من خواست اتاق بقعه را ترک کنم. فهمیدم که میخواهند خلوت کنند. برای همین دیگر چون و چرا نکردم و علت نپرسیدم.