برخی فروشگاههای اینترنتی و سایتها در اصفهان اقدام به فروش لوازم یدکی ارزانتر درمقایسه با قیمت لوازم یدکی عرضهشده در بازار میکنند. اگرچه فعالان اتحادیه لوازم یدکیفروشان اصفهان از تقلبیبودن این لوازم اظهار بیاطلاعی میکنند، اما روی این موضوع تأکید دارند که این لوازم بهخاطر بیکیفیتبودنشان نرخ ارزانتری دارند.
همایش تبیین و تحلیل اقتصاد کلان و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه اصفهان به همراه جمعی از اساتید اقتصاد و دانشجویان در دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان برگزار شد. در ابتدای این همایش نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جمهوری اسلامی با یک شعار مشخص اقتصادی به پیروزی نرسید و در شعارهای اول انقلاب نیز صحبتی از شاخص اقتصادی و عملکرد اقتصادی نبود، بلکه بیشتر شعارهایی از جنس رهایی از استکبار و برقراری نظام حاکمیتی براساس دستورات الهی مطرح شد؛ با این حال انتظار مردم این بود که براساس شعارهایی که داده میشود تحولی در زندگی آنها رخ دهد که این تحول شامل ابعاد اقتصادی زندگی آنها نیز میشد؛ بنابراین اگر قرار است حاکمیت براساس دستورات الهی عمل کند بدونشک باید عدالت در توزیع برقرار شود.
سازندگان از افزایش 30 درصدی قیمت مسکن طی ماههای آینده خبر میدهند. افزایش قیمت مصالح ساختمانی روی قیمت تمام شده مسکن تأثیرگذار است و از آنجایی که تأثیر قیمت مصالح ساختمانی روی قیمت مسکن حدود 50 درصد تا 65 درصد برآورد میشود ،تخمین انبوه سازان و سازندگان مسکن حاکی از این است که کف قیمت یک واحد آپارتمان در مناطق دورافتاده آن هم بدون احتساب قیمت زمین به یک میلیارد تومان خواهد رسید! گزارشهای مرکز آمار از کاهش تورم مصالح ساختمانی حکایت دارد؛ ولی قیمت مصالح ساختمانی در بازار خبر از روند صعودی قیمتها میدهد؛ علاوه بر این پرس و جو از سازندگانی که به طور مستقیم با بازار در ارتباط هستند نیز نشان میدهد قیمت مصالح ساختمانی برخلاف آنچه در گزارشهای مرکز آمار درج میشود، افزایشی است.
سوخت، دغدغه این روزهای کامیونداران است. از ابتدای سال تاکنون هربار مشکل تازهای از این صنف خبرساز شده است. فروردینماه امسال بود که تأخیر کامیونداران در حمل صیفیجاتی ازجمله گوجه منجر به افزایش قیمت این محصول شد. دراینباره کامیونداران اعلام کردند که کرایهها متناسب با هزینهها افزایش پیدا نکرده و دخلوخرجشان با هم تناسبی ندارد. آنها برای افزایش کرایه حمل بار از دولتیها مطالبه کردند تا تأخیری در حمل بار صورت نگیرد. کمبود لاستیک، کمبود روغن و افزایش درصدی کرایه حملونقل، مسائلی بودند که رفتهرفته از زبان کامیونداران اعلام شد.
برخی شرکتها بهصورت غیرقانونی و تنها با صدور یک کارت که هزینه چندانی ندارد، این اطمینان را نزد مشتری ایجاد میکند که لوازم خانگی خریداری شده دارای گارانتی واقعی است؛ این در حالی است که در خوشبینانهترین حالت، این شرکتها برخلاف معنا و مفهوم اولیه گارانتی، بابت ارائه هرگونه خدمتی، جداگانه وجه بیشتری از مشتری طلب میکنند.
قیمت افسارگسیخته رهن و اجاره کابوس این روزهای اجاره نشینان اصفهانی است. با فرارسیدن فصل جابه جایی ها، مالک ها به افزایش چندبرابری نرخ اجاره کمر بسته اند.
خاموشیهای امسال اگرچه با اطلاع قبلی صورت گرفت، اما منجر به خسارت 3/13میلیاردتومانی به صنایع اصفهان شد. به دنبال قطعی برق، مواداولیه، محصولات تولیدی و ماشینآلات صنایع آسیب میبیند و هزینهها افزایش پیدا میکند. خاموشیها روی روند تولید تأثیر مستقیم گذاشته است. فعالان اقتصادی استان میگویند وزارت نیرو برای حلوفصل این مشکل عزم جدی نداشته و ندارد؛ بلکه انتظار میرود در سال آینده حاکمیت به این موضوع ورود پیدا کند.
بخش خدمات اصفهان در سال جاری رونق یافته است؛ این در حالی است که طی سالهای گذشته به دلیل شیوع کرونا شاهد رکود حاکم براین بخش بودیم.
کشت قراردادی در اصفهان گسترش پیدا میکند تا کشاورزی اصفهان از حالت سنتی به صنعتی و تجاری تغییر پیدا کند. کلزا، گوجهفرنگی و گندم محصولاتی هستند که در اصفهان در قالب کشت قراردادی بهعملآمدهاند. حالا متولیان استان برای کشت قراردادی محصولات مزیتدار اصفهان برنامهریزیهای لازم را انجام میدهند و این محصولات بیشتر شامل انواع گیاهان دارویی هستند. کشاورزی قراردادی اگر بهدرستی اجرا شود، منجر به افزایش تولید و درآمد خواهد شد؛ زیرا کشاورز در خلال تولید، کمبود نقدینگی ندارد و در فرایند تولید هم تحت حمایت سرمایهگذار است.
طرحهای پیشین درخصوص نوسازی کامیونهای فرسوده در مرحله اجرا به بنبست رسید و حالا واردات کامیون با تصمیمگیری بهارستاننشینها وارد فاز تازهای میشود. طرحی که براساس آن به جای واردکنندگان، این بار رانندگان و مالکان خودروهای سنگین میتوانند کامیون وارد کنند. طبق آخرین آمار سازمان راهداری و حملونقل جادهای، تعداد کامیونهای عمومی موجود در کشور در سال 91 حدود 378 هزار دستگاه بوده که این رقم در سال 1400 به 365 هزار و 89 دستگاه کاهش پیدا کرده است که 101هزار و 705 دستگاه از آن بالای 25 سال عمر دارند و 8/27 درصد یعنی یکسوم از کل کامیونهای فعال در جادهها را شامل میشود. باوجود این تفاسیر نوسازی ناوگان فرسوده باید در دستور کار متولیان قرار بگیرد و از همه مهمتر اینکه این طرحها باید در مرحله اجرا موفقیت آمیز باشد.
متولیان و صنعتگران شهرک صنعتی امیرکبیر میگویند پای رئیس سازمان صمت یکبار هم به این شهرک باز نشده است!