بازپرداخت اقساط برای دهک متوسط سنگین است:

بازار داغ خریدوفروش امتیاز مسکن ملی در بهارستان

بازار خریدوفروش امتیاز واحدهای مسکن ملی در بهارستان نسبت به سایر مناطق حسابی داغ است. در حالی خریدوفروش امتیاز واحدهای طرح ملی مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی غیرقانونی شده که دادوستدهای امتیاز این طرح ادامه دارد.

تاریخ انتشار: 09:29 - یکشنبه 1402/04/4
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
بازار داغ خریدوفروش امتیاز مسکن ملی در بهارستان

به گزارش اصفهان زیبا؛ بازار خریدوفروش امتیاز واحدهای مسکن ملی در بهارستان نسبت به سایر مناطق حسابی داغ است. در حالی خریدوفروش امتیاز واحدهای طرح ملی مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی غیرقانونی شده که دادوستدهای امتیاز این طرح ادامه دارد.

متقاضیانی که اقدام به فروش امتیاز مسکن ملی می‌کنند، توان بازپرداخت اقساط را ندارند؛ چراکه اغلب جزو دهک‌های ضعیف جامعه هستند و حقوق و دریافتی‌هایشان کفاف این را نمی‌دهد که بعد از گذشت سه ماه مبلغ 40 میلیون تومان قسط پرداخت کنند.

این‌طور که املاکی‌های اصفهان می‌گویند، مبلغ امتیاز فروش واحدهای مسکن ملی بسته به میزان اقساط پرداختی و با توافق بین فروشنده و خریدار تعیین می‌شود و متقاضی برای خرید امتیاز این واحدها وجود دارد.

خریدوفروش امتیاز واحدهای مسکن ملی دلال‌بازی را هم رواج داده است؛ تا جایی که برخی سودجویان این امتیازها را خریداری کرده و طی چندسال آینده با چندین برابر قیمت از آن بهره‌برداری خواهند کرد.

بازپرداخت اقساط سنگین است!

افزایش قیمت مسکن باعث شده خرید خانه برای خیلی‌ها رؤیا شود. براساس داده‌های مرکز آمار ایران، قیمت مسکن در دی‌ماه 1401 در مقایسه با دی‌ماه 1400 حدود 39.5 درصد افزایش یافته است. در دوازدهه ماه منتهی به دی‌ماه 1401 نیز میزان افزایش قیمت مسکن 33.7 درصد بوده است.

در بخش اجاره مسکن هم افزایش نرخ 2.8 درصدی نسبت به آذر 1401 و 39.4 درصدی در مقایسه با دی‌ماه سال 1400 ثبت شده است؛ همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار در خردادماه میانگین قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته 2.6 درصد افزایش‌ یافته و تورم اجاره‌بها نیز 2.6 درصد اعلام شده است.

در این شرایط دهک متوسط جامعه برای صاحب مسکن‌شدن به خرید خانه در پروژه‌های دولتی همچون طرح مسکن ملی روی آورده‌اند و استقبال برای ثبت‌نام در این پروژه افزایش یافته است.

با وجود این تفاسیر، از زمان شروع پروژه مسکن ملی تاکنون رشد مدام قیمت‌ها باعث شده است که هزینه ساخت مسکن ملی افزایش یابد؛ تا جایی که براساس اظهارنظرهای محمدرضا جواهری، مدیرگروه مالی مسکن، هزینه ساخت هر متر مسکن ملی در آغازبه‌کار دولت، حدود 9 تا  10 میلیون تومان برآورد شده بود که حالا این هزینه با افزایش 40 درصدی مواجه شده و هزینه ساخت هر متر مسکن ملی دست‌کم به 13 تا 14 میلیون تومان می‌رسد.

مقامات مسئول معتقد هستند که هر اندازه مردم در پرداخت و واریز اقساط خوش‌حساب‌تر باشند، این پروژه زودتر تحویل متقاضیان می‌شود.

جامعه هدف طرح مسکن ملی اقشار متوسط و دهک‌های میانی هستند؛ ولی با وجود افزایش هزینه‌های ساخت مسکن ملی و میزان اقساط پرداختی این پروژه، مشخص نیست کدام قشر از حقوق‌بگیران می‌توانند ماهانه علاوه بر هزینه‌های جاری زندگی و اجاره مسکن، هزینه‌های طرح مسکن ملی را هم پرداخت کنند.

اقساط وام مسکن متقاضیان این طرح قابل‌پرداخت و متناسب با درآمدهای آن‌ها نیست و بسیاری از واجدان شرایط طرح مسکن ملی به دلیل ناتوانی مالی امتیاز خود را در بازار می‌فروشند.

در این شرایط احتمال این هم هست که این ملک‌ها به دست دلالان و واسطه‌ها بیفتد و در نهایت مافیای مسکن قدرتمندتر می‌شود.

حق امتیاز مسکن ملی 230 میلیون تومان فروش می‌رود

یکی از املاکی‌های بهارستان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: خریدوفروش امتیاز واحدهای مسکن ملی در بهارستان نسبت به سایر مناطقی که ثبت‌نام مسکن ملی در آن‌ها انجام‌شده بیشتر رواج دارد؛ چون برخی متقاضیان امکان پرداخت اقساط طرح مسکن ملی را ندارند.

از طرفی، شرکت عمران بهارستان خریدوفروش واحدهای مسکن ملی را ممنوع اعلام کرده؛ ولی با توجه به اینکه قیمت مسکن افزایش یافته است، مردم هم ریسک خرید این امتیازها را قبول می‌کنند.

این فعال بازار مسکن تصریح می‌کند: متقاضی اگر یک قسط 40 میلیون تومانی طرح مسکن ملی را پرداخته باشد، الان امتیاز واحدش را 80 میلیون تومان می‌فروشد و اگر دو قسط 40 میلیون تومانی این طرح را پرداخت کرده باشد، الان امتیازش را 150 میلیون تومان می‌فروشد و اگر متقاضی تاکنون دو قسط 40 میلیون تومانی و یک قسط 60 میلیون تومانی پرداخت کرده باشد، امتیاز واحدش را با مبلغ 230 میلیون تومان می‌فروشد.

این املاکی بیان می‌کند: ثبت‌نام‌کنندگان مسکن ملی باید 600 میلیون تومان آورده داشته باشند و 400 میلیون تومان هم تسهیلات مسکن ملی را دریافت کنند.

متقاضیان همچنین باید ابتدا 600 میلیون تومان آورده را پرداخت کنند و بعد از آن می‌توانند وام 400 میلیونی را بگیرند. واقعیت این است که پرداخت 40میلیون تومان بعد از سه‌ماه برای بسیاری از متقاضیان سخت است؛ به همین خاطر تصمیم می‌گیرند امتیازشان را بفروشند.

فروش حق امتیاز مسکن ملی در مجلسی ارزان‌تر است

یکی دیگر از املاکی‌های بهارستان نیز به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: متقاضی برای خریدوفروش مسکن ملی در بهارستان وجود دارد و بسته به اینکه متقاضیان چه میزان واریزی داشته‌اند، مبلغ امتیاز فروش واحد مسکن ملی مشخص می‌شود؛ البته که الان امتیاز مسکن ملی قیمت عرف ندارد و بین خریدار و فروشنده به‌صورت توافقی تعیین می‌شود.

این فعال بازار مسکن تصریح می‌کند: افرادی که مراجعه کرده‌اند اگر 40 میلیون تومان واریزی داشته باشند، امتیاز مسکن ملی را 120 میلیون تومان می‌فروشند.

برخی متقاضیان نیز قیمت 200 تا 220 میلیون تومان را برای فروش امتیاز مسکن ملی پیشنهاد داده‌اند؛ اما در سایر مناطق مانند مجلسی امتیاز فروش واحدهای مسکن ملی ارزان‌تر است.

او بیان می‌کند: بسیاری از متقاضیان توان پرداخت اقساط طرح مسکن ملی را ندارند؛ به خاطر همین امتیازهایشان را می‌فروشند.

مستأجران امتیاز می‌فروشند تا پول دستشان بیاید

متولیان وزارت راه و شهرسازی هشدار داده‌اند، معامله امتیاز مسکن ملی منجر به لغو امتیاز متقاضی خواهد شد و خریدوفروش وکالتی این امتیاز به استناد برگه تأییدیه سامانه طرح اقدام ملی مسکن فاقد وجاهت قانونی است و حتی این اقدام می‌تواند علاوه بر لغو امتیاز متقاضی، با برخورد قانونی از طریق مراجع قضایی با دفاتر ثبت‌اسناد و مشاوران املاک همراه باشد.

با وجود این خط‌ونشان‌کشیدن‌ها اما متقاضیانی که توان بازپرداخت ندارند، تصمیم گرفته‌اند اقدام به فروش امتیازشان کنند.

این‌طور که یکی از املاکی‌های فولادشهر به «اصفهان زیبا» می‌گوید: افرادی که اقدام به ثبت‌نام مسکن ملی کرده‌اند، بیشتر جزو قشر ضعیف و مستأجر هستند.

الان که اجاره‌ها افزایش یافته، حتی قادر به پرداخت مبلغ اجاره هم نیستند، چه برسد به اینکه بعد از سه ماه بتوانند 40 میلیون تومان قسط پرداخت کنند! با این وجود به‌دنبال این هستند که با فروختن امتیاز این واحدها پولی دستشان بیاید.

او اذعان می‌کند: فروش امتیاز واحد مسکن ملی در فولادشهر انجام می‌شود و خریدار هم دارد. عده‌ای که 40 میلیون تومان قسط پرداخت کرده‌اند، امتیاز مسکن ملی‌شان را 160 میلیون تومان می‌فروشند.

متقاضیان از خرید مسکن ملی گذشتند

سایر املاکی‌ها نیز دلیل عمده‌فروش امتیاز مسکن ملی را ناتوانی متقاضیان در بازپرداخت اقساطشان عنوان می‌کنند.

یکی از املاکی‌های فولادشهر به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: مردم برای خریدوفروش امتیاز مسکن ملی مراجعه می‌کنند و بسته به اینکه چقدر اقساط را پرداخته کرده‌اند، قیمت امتیاز مشخص می‌شود. در فولادشهر به‌طور معمول امتیاز مسکن ملی را 100 میلیون تومان تا 160 میلیون تومان می‌فروشند.

این فعال بازار مسکن خاطرنشان می‌کند: برخی متقاضیان که ساکن اصفهان هستند، احتیاجی به واحد مسکونی در فولادشهر ندارند و الان که توان پرداخت اقساطش را ندارند، تصمیم گرفته‌اند امتیازشان را بفروشند.

عده‌ای هم به‌دلیل اینکه به‌طورکلی توان بازپرداخت اقساط را ندارند از خیر دریافت این واحدها گذشته‌اند.

خطر کلاهبرداری بیخ گوش خریداران امتیاز مسکن ملی

اگرچه برخی مشاوران املاک به‌صورت زیرپوستی اقدام به بستن قرارداد واحدهای مسکن ملی می‌کنند؛ اما این امتیاز ضمانت مالکیت برای خریداران محسوب نمی‌شود؛ چون دفاتر املاک و دفاتر اسناد رسمی از ثبت قرارداد این امتیازها منع شده‌اند.

یکی از آسیب‌هایی که ممکن است متوجه خریداران این امتیازها شود، نبود ضمانت واگذاری واحدهاست؛ چون ممکن است متقاضی اولیه در مراحل بعدی حذف شود.

از سوی دیگر در صورتی که فروشنده به هر دلیل معامله را منکر شود و یا از دنیا برود، وجهی به خریدار بازگشت داده نمی‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × دو =