تخریب گسترده طرح پژوهشی اکتشاف نفت

مدیرعامل انجمن حامیان محیط‌زیست ابوزیدآباد آران‌و‌بیدگل گفت: تخریب طرح پژوهشی‌تحقیقاتی اکتشاف نفت و گاز در پناهگاه حیات وحش یخاب و زیستگاه گونه‌های کم‌نظیر آن، گسترده است .

تاریخ انتشار: 21:47 - جمعه 1401/10/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تخریب گسترده طرح پژوهشی اکتشاف نفت

مسیب صدری با اشاره به اینکه طرح اکتشاف نفت و گاز در شهرستان آران‌وبیدگل از مدتی پیش آغاز شده، اظهار کرد: به‌تازگی این عملیات در ضلع غربی پناهگاه حیات وحش یخاب در حال انجام است در حالی که بنا به ابلاغیه آبان‌ماه امسال سازمان حفاظت محیط‌زیست مقرر بوده این عملیات خارج از پناهگاه حیات وحش باشد. او که به تازگی به همراه کارشناسان مؤسسه تحقیقاتی خزندگان ایران و دیگر حامیان محیط‌زیست آران‌وبیدگل از وضعیت منطقه بازدید کرده است، افزود: باید توجه داشت که طرح جدید وزارت نفت در این منطقه ماهیت مطالعاتی، پژوهشی و تحقیقاتی و از همه مهم‌تر اکتشافی دارد و براساس مشاهدات میدانی ما تخریب گسترده‌ای در زیستگاه گونه‌های شاخصی چون جِبیر، گربه شنی و خزندگان کم‌نظیر و ارزشمند برجا گذاشته و بازدید اخیر مسئولان اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان نیز جهت جلوگیری از روند تخریبی بوده است.

مدیرعامل انجمن حامیان محیط‌زیست ابوزیدآباد آران‌وبیدگل ابراز کرد: تخریب‌ها شامل حفاری‌های گسترده، کابل‌کشی‌های چندده‌کیلومتری در عمق نوار ریگبلند، ایجاد ده‌ها مسیر دسترسی طولانی و عریض در منطقه و رهاکردن حجم قابل‌توجهی پسماند تجزیه ناپذیر، مشهود است. صدری درخصوص فاصله محدوده اکتشاف تا زون‌های حساس زیستگاهی یخــاب، خاطرنشان کرد: عملیـات اکتشافی وزارت نفت در عمق‌زدن حساس زیستگاهی نوار ریگبلند قرار دارد که هم به لحاظ منابع آبی و نیز پوشش گیاهی و جانوری ارزشمند است. او اضافه کرد: همین محدوده اکتشافی وزارت نفت در ریگبلند زیستگاه دوگونه آندمیک (بومی) با نام‌های ارمیاس مرنجاب و اسکینک ماری مرنجاب است که این دوگونه به‌نوعی نماد حیات‌وحش بیابان مرکزی ایران محسوب می‌شوند.

حسین اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان پیش‌تر گفته بود که قرار است تیم مطالعاتی شرکت مدیریت اکتشاف نفت تا پایان هفته جاری منطقه را ترک کنند؛ اما عملیات اکتشافی در کویر مرنجاب که بخشی از پهنه ۲۷۱هزار هکتاری پناهگاه حیات وحش یخاب است و تخلفات انجام‌شده در آن، بیش از پیش به نگرانی‌ها درخصوص دست‌اندازی به این منطقه بی‌نظیر دامن زده است.

اباذری افزود: خروجی این دوره تخصصی، اجرای برنامه‌های مجموعه‌های تربیتی در شهرستان نائین به صورت کیفی است و پس از آموزش، در مجموعه‌های خود، این روند و گام‌های تربیتی را پیاده‌سازی می‌کنند. او گفت: امیدواریم با پیگیری این روند، مجموعه‌های تربیتی جدید در شهرستان نائین ایجاد و از مجموعه‌های پیشین حمایت و پشتیبانی کافی انجام شود. هرگونه حمایت و پشتیبانی جامعه فعالان فتح‌الفتوح به صورت پله‌پله، قدم به قدم و براساس نیاز مربیان و مجموعه‌های تربیتی خواهد بود.

 

گفتنی است، پروژه لرزه‌نگاری دوبعدی سیلک برای عملیات اکتشاف منابع هیدروکربوری (منابع زیرزمینی نفت خام و گاز طبیعی) از ابتدای شهریور ماه سال جاری در شمال شهر آران و بیدگل (محدوده طرح ایران مرکزی) در محدوده کویر مرنجاب آغاز به‌کار کرد. شرکت پیمانکار این پروژه، برداشت ۱۵۰کیلومتر داده‌های لرزه‌نگاری دوبعدی روی لید چهارتاقی و ۴۰۰ کیلومتر داده‌های لرزه‌نگاری سه‌بعدی روی تاقدیس سیلک را انجام خواهد داد.

پناهگاه حیات وحش یخاب یک گستره حفاظت‌شده در منطقه ابوزیدآباد، شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان است. منطقه یخاب از سال ۱۳۶۰ با راه‌اندازی اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان کاشان تحت نظارت و کنترل آن اداره قرار گرفت و از آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ با راه‌اندازی اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آران و بیدگل مسئولیت نظارت بر این منطقه بر عهده این اداره قرار گرفته و با پیگیری‌های انجام‌شده در اوایل سال ۱۳۹۲ به‌طوررسمی به‌عنوان منطقه شکار ممنوع و در حال حاضر نیز به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شد.

یخاب نام منطقه‌ای است در شمال شهر ابوزیدآباد و شرق شهر آران و بیدگل. نام منطقه برگرفته از نام چشمه یخاب در دل ارتفاعات یخاب است که در تابستان‌های گرم هم آبی خنک از آن می‌جوشد. منطقه شکار ممنوع یخاب علاوه بر ارتفاعات یخاب، کوه‌های لطیف و ملک صدرا را در خود جای داده‌است. این منطقه علاوه بر کوها ارتفاعات کم‌نظیر مناطق دشتی، بیابانی، کویری و تپه ماهوری وسیعی را در خود جای داده‌است.

این منطقه دارای منابع آبی فراوانی بوده و از پوشش گیاهی مناسبی برخوردار است. این منطقه به علت دارابودن گونه‌های نادر مانند یوزپلنگ، سیاه‌گوش، گربه شنی، گربه وحشی، جبیر، زاغ بور و پرندگان شکاری ارزشمند در کشور، از زیستگاه‌ها و ذخیره‌گاه‌های غنی ایران محسوب می‌شود. در دل این منطقه کم‌نظیر، آثار تاریخی متعددی نهفته‌است که از بین آن‌ها می‌توان به قلعه کرشاهی ابوزیدآباد، قلعه و چاپارخانه گرماب ابوزیدآباد، قلعه سردار، قلعه و کاروان‌سرای سفیدآب و مجموعه باستانی کوشکو اشاره کرد./ مهر

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × 3 =