کتابخانه‌ها دانشگاه عمومی هستند

بی‌تردید، هرگاه سخن از کتاب و کتابخوانی به میان می‌آید، کتابخانه‌ها، این نشان پیشرفت و تمدن جامعه بشری، این مکان مقدس که رسالت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جامعه را به عهده دارد، در ذهن متصور می‌شود.

تاریخ انتشار: 15:06 - سه شنبه 1402/04/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
کتابخانه‌ها دانشگاه عمومی هستند

به گزارش اصفهان زیبا؛ شکوه شورانگیز هر پدیده هنگامی رو به افزایش و تزاید می‌نهد که با فرهنگ، دانش و کتاب ارتباط یافته و در این دریای ژرف، پایان‌ناپذیر و سرشار از گنج و گوهر به غواصی بپردازد.

بی‌تردید، هرگاه سخن از کتاب و کتابخوانی به میان می‌آید، کتابخانه‌ها، این نشان پیشرفت و تمدن جامعه بشری، این مکان مقدس که رسالت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جامعه را به عهده دارد، در ذهن متصور می‌شود.

میزان سنجش پیشرفت علم، فرهنگ و تمدن هر جامعه کتابخانه‌های آن است. شهرداری اصفهان در کنار نهادهای دیگر از جمله نهاد کتابخانه‌های عمومی، در راه گسترش علم و فرهنگ و دانش، متولی احداث و تجهیز کتابخانه‌های عمومی است.

کتابخانه‌ها، دانشگاه عمومی هستند

کتابخانه‌های عمومی از آنجایی که با تمامی اقشار جامعه در ارتباط‌اند، دانشگاهی عمومی هستند. اداره کتابخانه‌های شهرداری که زیرمجموعه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است، بیش از 90 کتابخانه و سالن مطالعه دارد.

سالن‌های مطالعه بر خلاف نامشان تنها یک سالن مطالعه نیست؛ بلکه بر حسب نیاز جامعه هدف، دارای کتاب‌های متنوع بوده که آن را به یک کتابخانه کوچک تبدیل کرده است.

اداره کتابخانه‌های شهرداری اصفهان با خرید کتاب‌های متنوع و بیش از 950 هزار جلد کتاب در راستای تحقق این امر گام برداشته است.

کتابدار به منزله گشاینده و باز نگهدارنده دره است و کتابدار واسط بین کتابخانه، کتاب و کتابخوان. کتابخانه‌ای که کتابدار قابلی نداشته باشد، نمی‌تواند پاسخگوی اهل کتاب و کتابخوانی باشد و کتابخانه پویایی خویش را از دست می‌دهد.

کتابدار رکن اصلی پویایی کتابخانه است

سیصد و ده کتابدار اداره کتابخانه‌های شهرداری، در مجموع با 74400 ساعت کار در ماه نه‌تنها بازنگهدارنده درهای این دانشگاه‌های عمومی‌اند، بلکه با آموزش‌ها و کلاس‌های ارتقای شغلی در راستای به‌روزرسانی اطلاعات خویش، برای خدمت‌رسانی بهتر، در زمانه‌ای که سیل اطلاعات درست و غلط منتشرشده در فضاهای مجازی مخاطب را سردرگم کرده، پویایی کتابخانه‌ها را که رکن اصلی اطلاع‌رسانی و نشر فرهنگ و دانش‌اند تضمین کرده‌اند.

مراجعانی که برای اولین بار به کتابخانه می‌آیند، اگر با روی گشاده کتابدار روبه‌رو نشوند و کتابدار نتواند پاسخ مناسبی به نیازهای اطلاعاتی آنان بدهد، با احساسی نه چندان خوب کتابخانه را ترک می‌کنند که شاید برای همیشه باشد.

کتابدار باید عاشق حرفه‌اش باشد

کتابدار باید بداند کتاب برای خواندن است، نه برای نگهداری در قفسه کتابخانه؛ از این رو یک کتابدار باید توانایی آن را داشته باشد تنها برای رسیدن به اهداف اصلی کتابخانه که همانا ترویج فرهنگ کتابخوانی، پاسخ به نیازهای اطلاعاتی مراجعان، گسترش آموزش همگانی و رضایتمندی مراجعان است، منابع کتابخانه را هرچه بهتر و بیشتر جهت استفاده دسترس‌پذیرتر کند.

کامیابی نهایی کتابدار زمانی حاصل می‌شود که مراجعان رضایتمند از درِ کتابخانه خارج شوند و این میسر نمی‌شود، مگر اینکه کتابدار عاشق حرفه‌اش، مردم و دوستدار فرهنگ جامعه‌اش باشد.عشق و احترام به مردم اساس کار کتابدار است و بر این اساس اعتقاد و ایمان به کار به وجود می‌آید.

همه چیز باید در این قالب قرار گیرد و الا رنگ و بوی متظاهرانه و تصنعی به خود می‌گیرد و هرچیزی که این رنگ را گرفت، محکوم به فناست.

باید پیوسته و آگاهانه بخوانیم، از مردم بیاموزیم و با فروتنی به آن‌ها یاد دهیم. به دور از تعصب، مسائل را تجزیه و تحلیل کرده و با اعتقاد و اتکای به نفس و بدون هراس تصمیم بگیریم و اجرا کنیم.

با داشتن این خصوصیت کتابدار می‌تواند در هر شرایطی حتی از میان چهار دیواری محقری در یک روستای دورافتاده، فضل و دانش و معرفت را به درون جامعه‌اش ببرد؛ چراکه رسالت کتابدار و دلیل وجود کتابخانه کمک به اعتلای فرهنگ و دانش جامعه است.

کتابخانه دانشگاهی است که بدون معلم و کلاس به مردم می‌آموزاند و در راه گسترش فرهنگ، دانش و استفاده از آن برای نسل‌های بعد همراه آنان است.

همچنان که مقام معظم رهبری در دیدار با دست‌اندرکاران برگزارکننده هفته کتاب فرمودند: «رسم کتابخوانی را در بین مردم باب کنید. کاری که شنیده‌ام اروپایی‌ها در خانه انجام می‌دهند؛ برای کودکانشان در خانه کتاب می‌خوانند…».

کتابداران، پاسداران سنگرهای فرهنگ و فرهی هستند

برای تحقق این امر باید تمامی کتاب‌یاران، مسئولان و دیگر اقشار جامعه که با این پدیده سترگ و عنصر رشدآفرین آشنا هستند، گامی بزرگ بردارند و در این میان کتابدار بیش از هرکس دیگری باید تلاش کند؛ چراکه او به عنوان شخصی که در حرفه‌اش به طور مستقیم با کتاب و کتابخوانان در ارتباط است، بهتر از هرکسی می‌تواند رسالت بزرگ تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی را به جای آورد.

خشنودی و رضایتمندی مراجعان، کامیابی نهایی حرفه کتابداری است و شایسته و ضروری است که از کتابداران، این خادمان سختکوش و بی‌ادعای پاسداری از سنگرهای فرهنگ و فرهی، این پشتیبانان جبهه دانایی و بینش و آگاهی که به‌حق درخور سپاس‌اند نیز قدردانی شود تا جوانه‌های شکوهمند کتابخوانی، از درخت زندگانی به خرمی برآید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × دو =