قرار عاشقان علی (ع)

گروه فرهنگی قرار، از آن گروه‌های بی‌آلایشی است که حتی نام خود را تنها چند صباحی است که از لابه‌لای آرمان‌های بچه‌های دهه هفتادی پیدا کرده است. به قول فاطمه، قرار یعنی یادمان نرود که برای چه چیز دورهم جمع شده‌ایم. همین!

تاریخ انتشار: 12:13 - شنبه 1402/04/17
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
قرار عاشقان علی (ع)

به گزارش اصفهان زیبا؛ «مسئله غدیر، مسئله ایجاد یک شاخص و معیار و میزان است. تا آخر دنیا مسلمانان می‌توانند این شاخص و معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومی امت را معین کنند.» آیت الله خامنهای

گروه فرهنگی قرار، از آن گروه‌های بی‌آلایشی است که حتی نام خود را تنها چند صباحی است که از لابه‌لای آرمان‌های بچه‌های دهه هفتادی پیدا کرده است. به قول فاطمه، قرار یعنی یادمان نرود که برای چه چیز دورهم جمع شده‌ایم. همین!

فاطمه کمالی مؤسس آتلیه تخصصی «کاف» در اصفهان است که با همراهی جمعی از دوستانش از سال 1395 مشغول به فعالیت‌های خیرخواهانه شده‌اند. او می‌گوید زمانی که برای ولادت امام حسن مجتبی (ع) اقدام به تهیه ارزاق کردیم، هیچ‌کداممان شناختی نسبت به یکدیگر نداشتیم، صرفا هدف مشترک داشتیم.

فاطمه می‌گوید: از همان زمان بود که با تجربه حس خوب چنین اقداماتی، به مرور فعالیت‌های ما نیز شکل و شمایلی متفاوت به خود گرفت. گروهی یک‌دل و منسجم دست به کار شدیم تا بلکه گامی کوتاه در جهت تکریم دینمان برداشته باشیم.

شرط اول، خلاقیت

او ضمن اشاره به اهمیت خلاقیت و نوآوری در برنامه‌های فرهنگی گفت: آن زمان اعتقاد ما این بود که باید قالب فعالیت‌های فرهنگی‌مان را دست کم برای خودمان به‌روز کنیم و خواستیم به شیوه‌ای متفاوت واقعه غدیر را معرفی بکنیم.

به همین جهت، بخشی از نامه امیرالمؤمنین به امام حسن مجتبی (ع) را انتخاب کردیم، به زبان انگلیسی ترجمه کردیم و همراه با شاخه‌های گل به توریست‌ها هدیه دادیم. درکنار این هدیه، گروهی از بچه‌های مسلط به زبان انگلیسی نیز با گردشگران گفت‌و‌گو و آنچه در غدیر اتفاق افتاده بود را برای آن‌ها بازگو می‌کردند.

کمالی ضمن اشاره به تدوام چنین اقداماتی در مناسبت‌های مختلف افزود: چنین برنامه‌ای را برای محرم نیز داشتیم. به طور مثال بطری‌های آب معدنی خنکی را با نوشته‌های «حسین کیست؟»، همراه با سربندهای «یا حسین (ع)» به توریست‌ها تقدیم می‌کردیم.

این برنامه نیز با توضیح واقعه کربلا برای گردشگران همراه بود. جالب اینجاست که بعد از چنین اقداماتی نه تنها استقبال گردشگران بسیار خوب بود و بعضا تا مدت زیادی این ارتباط از طریق فضای مجازی ادامه پیدا می‌کرد، حتی مردم خودمان هم تحت تأثیر قرار می‌گرفتند و از بچه‌ها تشکر می‌کردند.

هواتو دارم رفیق!

فرناز‌سادات طاووسی نیز یکی دیگر از اعضای جمع دوستانه قرار است. او ضمن اشاره به اهمیت حمایت از نیازمندان بیان کرد: از سال 1396 قرار گروه ما این شدکه در طول ماه بچه‌ها مبلغی را برای کار خیر کنار بگذارند تا در انتهای ماه بسته به موارد گوناگونی اعم از بیماری، بدهکاری و غیره، استفاده بکنیم.

علاوه بر این در این سال‌ها به تهیه و توزیع بسته ارزاق وجمع‌آوری مبلغی برای سیل خوزستان نیز اقدام کرده‌ایم. همچنین یکی دیگر از فعالیت‌های ما با همکاری برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکل گرفت. به این صورت که کارت‌های اعتباری آن فروشگاه را در خدمت خانواده‌ها قرار می‌دادیم تا بتوانند بخشی از مایحتاج خود را به این صورت تهیه کنند.

یا به طور مثال به مناسبت میلاد امام زمان (ع)، تعدادی بن لباس تهیه کردیم تا خانواده‌ها با مراجعه به فروشگاه خاصی، لباس مدنظرشان را انتخاب بکنند و درواقع هدیه امام زمان (ع) به فرزندانشان را دریافت بکنند.

طاووسی در ادامه با اشاره به وضعیت مالی گروه افزود: با این حال با توجه به اینکه ما در گروه قرار منبع مالی گسترده‌ای نداریم و گسترش چنین اقداماتی خارج از توان ماست، تصمیم گرفتیم با فعالیت‌هایی هرچند کوچک‌تر اما در سطحی وسیع، دل مردم را شاد کنیم.

به طور مثال در عید غدیر سال گذشته 2000 بطری شربت خنک را مزین به نوشته‌های «به عشق مولا علی، هواتو دارم رفیق» حوالی ظهر که هوا هم بسیار گرم بود، تقدیم به کارگران ساختمانی کردیم.

همین‌طور برنامه دیگری داشتیم در محرم سال گذشته که ساندویچ‌هایی را تهیه کردیم و نیمه‌های شب میان پاکبانان و کارگران توزیع کردیم.

فقط به عشق بچه شیعه

او ضمن اشاره به اهمیت تأثیر بزرگداشت چنین اعیادی در جامعه‌پذیری کودکان بیان کرد: تمام تلاش ما این بوده است که در فعالیت‌های گروهمان، حتما سهم کودکان محفوظ باشد.

از فعالیت‌هایی هرچند ساده همچون هدیه بادکنک و بستنی و آبنبات تا برگزاری جشن‌های خیابانی. امسال نیز امیدواریم بتوانیم به مناسبت این عید بزرگ مسلمین، توزیع کتاب‌های کودکانه، برگزاری جشن سفال همراه با پذیرایی و توزیع هدیه‌های کوچکی را برای کودکانمان داشته باشیم.

همچنین از دیگر برنامه‌های عید غدیر امسال گروه، قربانی‌کردن گوسفند و مرغ به همراه تهیه بسته‌های مواد غذایی برای 100 خانواده نیازمند است که علاوه بر این، پذیرایی خیابانی در روز عید از دیگر برنامه‌های گروه است.

او در انتها در ارتباط با تأمین مالی گروه بیان کرد: چنین گروه‌های مردمی معمولا به پشتوانه حمایت‌های مردمی سرپا هستند.

گروه ما نیز همچون سایر گروه‌ها، علاوه بر مشارکت ماهیانه اعضایش، با حمایت‌های مردمی که به طریق مختلفی از جمله صفحه اینستاگرام فاطمه جان به دست ما می‌رسد، تلاش کرده‌ایم که بتوانیم گامی برای احیای دینمان در چنین روزهای برداشته باشیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

بیست − 12 =