دیدن واقعیت‌ها حق مردم است

دی‌ماه سال 1389، در اولین سالگرد حماسه نهم دی بود که بعد از فتنه88، جشنواره‌ای به نام جشنواره مردمی فیلم عمار رخ نشان داد. انگیزه برگزاری این جشنواره درواقع نمایش‌ندادن فیلم‌های مرتبط با موضوع فتنه توسط صداوسیما بود.

تاریخ انتشار: 12:30 - یکشنبه 1401/10/18
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
دیدن واقعیت‌ها حق مردم است

از این رو تعدادی از فعالان فرهنگی به سرپرستی مرحوم نادر طالب‌زاده دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند در حد توانشان، فیلم هایی از این دست را به دست مردم برسانند.

آن‌ها با فعالان فرهنگی چنداستان و شهرستان ارتباط گرفتند و درخواست کردند این فیلم‌ها را با هر امکاناتی که دارند در فضاهایی مثل مسجد، هیئت، مدرسه و… نمایش دهند.

به این ترتیب، اولین دوره جشنواره در 30 شهر از شهرهای ایران همچون مشهد، جیرفت، تبریز، تهران و… رسما برگزار شد و این فیلم‌ها به‌طور هم‌زمان به نمایش درآمدند.

مدتی بعد هم این جشنواره دبیرخانه‌ای به خود اختصاص داد و به جشنواره‌ای دائم و سالانه تبدیل شد. جشنواره مردمی عمار پس از تثبیت حضورش در عرصه فیلم، در حوزه بازی (دیجیتال و غیردیجیتال) و گرافیک هم وارد شده و گام‌هایی را در این حوزه‌ها برداشته است.

حالا در سال 1401، در حالی که مدتی پیش کشورمان فتنه بزرگی را از سر گذراند، سیزدهمین دوره این جشنواره کارش را با 130 اثر برگزیده از میان سه‌هزار اثر دریافت‌شده آغاز کرده است.

جمعه 16 دی، اصفهان میزبان افتتاحیه جشنواره مردمی فیلم عمار در محل حوزه هنری بود. «دیدن واقعیت ها حق مردم است»، شعاری است که اصفهان برای این جشنواره برگزیده است.

امیر آقادادی، مسئول روابط عمومی جشنواره عمار اصفهان، درخصوص برگزاری این جشنواره در نصف‌جهان به «اصفهان‌زیبا» گفت: بزرگ‌ترین حسن این جشنواره مردمی‌بودن آن است. مردم هم آثار را تولید و هم اکران می‌کنند.

او در خصوص شعار برگزیده اظهار کرد: «دیدن واقعیت‌ها حق مردم است»، شعاری است که دبیرخانه اصفهان برای جشنواره عمار انتخاب کرده؛ زیرا باید واقعیت‌های ایران را دید.

اینکه رهبر می‌فرمایند وقتی شهیدی تشییع می‌شود و این همه مردم می‌آیند، واقعیت ایران این است. این ماییم که باید واقعیت‌های ایران را نشان بدهیم. ایران پر است از امید و فرصت و امیدآفرینی یکی از رسالت‌های این جشنواره است.

او با اشاره به محورهای این جشنواره گفت: محورهای سیزدهمین جشنواره عمار همانند سال‌های گذشته موضوع‌های مختلفی است؛ همچون علمی، فرهنگی، اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، جبهه مقاومت و… که در در ژانرها و قالب‌های فیلم سینمایی، مستند، پویانمایی و فیلم کوتاه تولید شده‌اند.

آقادادی درباره برنامه اکران فیلم‌ها در اصفهان تصریح کرد: از میان لیست آثار تأییدشده، برترین‌ها را برای اکران بازبینی و گلچین کرده‌ایم.

در اصفهان طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، سی‌فیلم اکران می‌شود که 16 تا 20دی هرشب شش‌مستند در مکان حوزه هنری، واقع در گذر سعدی به تماشا گذاشته می‌شود.

او افزود: بعد از شب‌های اکران هم فیلم‌ها در اختیار مردم قرار داده می‌شود که می‌توانند فیلم‌ها را از دبیرخانه جشنواره با تماس با شماره ۰۹۱۳۲۰۱۴۷۲۳ یا از طریق ثبت‌نام در سایت ekranmardomi.ir تهیه کنند.

 

تماشای آثار در کنار هم؛ دلیل شکل‌گیری دبیرخانه اصفهان

محمدقاسم تولایی، عضو دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار اصفهان، در خصوص انگیزه شکل‌گیری دبیرخانه در اصفهان گفت: برای اکران محصولات جشنواره‌ای مانند فیلم‌های جشنواره فجر باید در طول سال منتظر باشید.

ولی جشنواره‌هایی مثل سینما حقیقت یا فیلم کوتاه یا جشنواره فیلم عمار محصولاتشان روی گیشه اکران نمی‌شود یا در زمان‌های معینی در تلویزیون پخش می‌شود یا در سینما هنر و تجربه یا در سایت‌های قانونی فروخته می‌شود.

 

 

وقتی فیلم را در جشنواره نبینید، پیداکردن آن فیلم برای تماشا مشکل است؛ عمار هم اینطوری است که باید از طریق اکران مردمی آن را به دید مردم برسانید. بعضی از فیلم‌ها هم پس از پخش در تلویزیون به اکران مردمی وارد می‌شود.

او اظهار کرد: زمانی بود که باید برای تماشای یک‌جای این فیلم‌ها به تهران می‌رفتید و بعد از آن هم به فیلم‌ها دسترسی نداشتید؛ بنابراین تصمیم گرفتیم در اصفهان هم هم‌زمان با جشنواره تهران، جشنواره را برگزار کنیم تا بتوانیم مجموعه خوبی از فیلم‌ها را در کنار هم تماشا کنیم.

انگیزه اصلی شکل‌گیری دبیرخانه اصفهان این بود تا شهروندان اصفهانی بتوانند این آثار را در کنار هم ببینند.

 

به روایت حبیب

تولایی که کارگردان مستند «به روایت حبیب»، یکی از آثار در حال اکران این جشنواره است، درباره اثرش گفت: «به روایت حبیب» درباره آثار هنری تولیدشده توسط هنرمندان اصفهانی برای سردار قاسم سلیمانی است.

برای تولید این اثر 34دقیقه‌ای سراغ تولیدکننده و خالق اثر رفتیم. او درباره ایده این مستند افزود: ایده مستند را حوزه هنری استان اصفهان مطرح کرده است.

وقتی کار آغاز شد و به مرحله شناسایی هنرمندان وارد شدیم، با تعداد زیادی از آثار هنری باکیفیت مواجه شدیم که ناشناخته مانده بودند.

عضو دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار اصفهان اضافه کرد: با توجه به این موضوع، تلاش اصلی‌مان را بر معرفی این آثار باکیفیت به مردم اصفهان، جامعه هنری و فعالان فرهنگی متمرکز کردیم و در همین راستا با یازده‌هنرمند اصفهانی که اثری با موضوع شهیدسلیمانی در حوزه‌های شعر، نقاشی، آبرنگ، نگارگری، نماهنگ، داستان و گرافیک دارند، مصاحبه شد.

هنرمندانی همچون به استادرضا بدرالسماء، استاد محمدعلی حدت، مهدی جهاندار، حامد مغروری، زینب دادخواه و بهزاد دانشگر. تولایی با بیان اینکه مستند «روایت حبیب» علاوه بر پخش فضای مجازی، در یکی از شبکه‌های تلویزیونی نیز روی آنتن می‌رود، تأکید کرد: باور انسان به‌خوبی‌ها، هرچند عمیق، کافی نیست.

همه می‌دانند دروغ بد است؛ اما بسیاری از اوقات آن را از یاد می‌برند. خاصیت اثر هنری هوشیارکردن انسان است تا به یاد او بیاورد که تو محبوبی با این ویژگی‌ها داشته‌ای.

غفلت، محبت و علاقه به خوبی‌ها را از یاد می‌برد و آثار هنری چون از جنس ذکر هستند مانع فراموشی می‌شوند، ما را به یاد محبوب می‌اندازند و غبار غفلت را از دل‌ها می‌زدایند.

او اضافه کرد: شخصیت‌ها هرچقدر بزرگ‌تر باشند، برای انتقال این وسعت و عظمت به روایت در ابعاد مختلف نیاز دارند؛ لذا یک شاعر با ذوق، قریحه و طبع بلند خود بسیار بهتر توان معرفی شخصیت‌های بزرگ را دارد.

به همین دلیل، هنر است که می‌تواند حاج قاسم را زنده نگه دارد و به‌خوبی روایت کند؛ زیرا رسالت خود را به‌خوبی در ممانعت از فراموشی خوبی‌ها می‌داند.

 

هنر وسیله ارتباط جمعی برای عرضه جهاد تبیین است

این هنرمند انقلابی درباره نسبت میان تولید آثر با جهاد تبیین بیان کرد: وسیله ارتباط جمعی آگاهی جمعی می‌آورد. یعنی فقط یک‌نفر را آگاه نمی‌کند، بلکه جمع کثیری را شامل می‌شود.

اگر یک هنر را جزوی از فرایند ارتباط جمعی قرار دهیم، می‌فهمیم یک اثر هنری هم ارتباط جمعی برقرار می‌کند. یک هنرمند برای جمعی از انسان‌ها آگاهی‌بخشی می‌کند.

به گفته تولایی، حالا که در جهاد تبیین قرار است کار جهادی باشد و خیلی چیزها روشن شود، روشن‌شدن این مسائل برای افراد محدودی بی‌فایده است و باید برای عموم روشنگری شود.

او بیان کرد: یکی از کارهای اساسی ما در حوزه جهاد تبیین این است که آثاری تولید شود تا بتواند با گروه زیادی از مردم ارتباط جمعی برقرار کند. یک اثر هنری علاوه بر اینکه با گروهی از مردم ارتباط برقرار می‌کند، باعث ایجاد ارتباط میان گروه مردم هم می‌شود که این یک ثمره بزرگ است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

16 − 9 =