گذري كوتاه بر شهر سين

در گذري كوتاه به شهر سين برخوار اصفهان می‌رویم، شايد هنوز شما نام شهر سين را نشنيده باشيد، اما محمدعلی عظیمیان زواره به خوبی آن را برای شما توصیف می‌کند.

تاریخ انتشار: 13:20 - پنجشنبه 1402/07/20
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
گذري كوتاه بر شهر سين

به گزارش اصفهان زیبا؛ در گذري كوتاه به شهر سين برخوار اصفهان می‌رویم، شايد هنوز شما نام شهر سين را نشنيده باشيد، اما محمدعلی عظیمیان زواره به خوبی آن را برای شما توصیف می‌کند.

سین با قدمت چندین هزارساله

سين شهری است تاریخی و شهید‌پرور با قدمت چندین هزارساله، كه با شش هزار نفر سكنه در منطقه برخوار و در فاصله 6 كيلومتري شمال شرقي شهر گز قرار دارد.

این شهر در طول تاریخ شاهد فراز و نشيب‌هايي در گردونه تاريخ بوده، به طوري كه در كتاب تاريخ مغول تأليف مرحوم عباس اقبال آشتياني صفحه 122 آمده است:

 در سال 625 ﻫ.ق. در حمله مغول‌ها به ايران، سپاهيان ايران در نزديكي مسجد قديمي سين با مغول‌ها درگير شدند و آنها را شكست داده، تا كاشان عقب راندند.

 زماني این شهر منزلگاه كاروانياني بوده كه از راه‌های دور و نزديك به اين دیار می‌آمدند و دركاروانسراي قديمي آن رحل اقامت می‌افکندند.

متأسفانه اين كاروانسرا طي سال‌هاي گذشته بر اثر بي‌توجهي مردم و مسئولين مورد تخريب قرار گرفته و جاي خود را به دو باب دبستان سپرده است.

آثار تاریخی سین

با اين وجود، سين، يكي از گنجينه‌هاي ارزشمند تاريخي چون مسجد قديمي آن كه نامي زيبا از سبط اكبر گرفته، در دل خود جاي داده است.

 در جوار آن مناره‌ای مرتفع و زيبا قد به آسمان لاجوردي اين شهر كشانده و نظر هر بيننده را به خود جلب می‌کند.

اين مسجد و مناره متعلق به دوران سلجوقيان است كه سال‌ها در ايران حكم فرمايي کرده‌اند.

 از طرفي ديگر مرقد مطهر يكي از نوادگان ششمين اختر تابناك آسمان ولايت و امامت، گلي از شاخسار شجره طيبه نبوت و امامت در اینجاست.

از جمله سيد كمال الدين فرزند علي‌بن جعفر‌الصادق‌(ع) فضاي اين روستا را به معنويت طنين زده است، تا حدی که مورد توجه عاشقان حريم ولايت و امامت قرار گرفته و به اين سلاله پاك عشق می‌ورزند.

اما، در جلوي درب ورودي صحن امامزاده سيد كمال‌الدين كه به طرف داخل حرم می‌آییم، تصاويري زيبا از 60 تن شهید خونين كفن، يادگاران هشت سال دفاع مقدس نمايان است، گويي به زائرين اين امامزاده خيرمقدم مي‌گويند.

از افتخارات ديرين مردم اين ديار عشق ورزيدن به ساحت مقدس ولايت و امامت و رهبري بوده است و بهترين سند فخر معنوي آن شهداي گلگون كفني است كه در اين قطعه زمين ملكوتي در جوار امامزاده خفته‌اند.

مراسم سین

شهر سين در ماه محرم و صفر صحنه‌ای ديگر دارد و علاوه بر مراسم تعزیه‌خوانی، هیئت‌های مذهبي در قالب زنجيرزني و سينه‌زني برپا می‌شود.

در پی آن مردم اين روستا در سوگ سالار شهيدان می‌نشینند و به روضه‌خواني و تعزيه می‌پردازند.

مردم سين سخت‌كوش و زحمت‌كش بوده و شغل اكثريت آنها كشاورزي است. عجیب است که سين هر چند در 20 كيلومتري مركز استان اصفهان قرارگرفته، اما در محروميت شدید به سر می‌برد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × 2 =