معترضان کارزاری را برای توقف طرح انتقال آب بن به بروجن راه انداختند:

درخواست توقف فوری پروژه غیرقانونی بن-‌بروجن

بسیاری معتقد هستند اجرای طرح انتقال آب بن به بروجن یک تخلف آبی به‌شمار می‌رود؛ چراکه ازنظر آن‌ها اجرای آن خلاف مصوبات 9‌ماده‌ای است و همچنین طبق مصوبات شورای عالی آب، از سال ۱۳۹۲ هرگونه بارگذاری جدید بر حوضه زاینده‌رود ممنوع است.

تاریخ انتشار: 08:39 - پنجشنبه 1402/08/25
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
درخواست توقف فوری پروژه غیرقانونی بن-‌بروجن

به گزارش اصفهان زیبا؛ با آغاز شمارش معکوس به منظور افتتاح پروژه بن-‌بروجن که گفته می‌شود خلاف قانون و مصوبات شورای عالی آب است، معترضان به این مسئله، کارزاری را تحت عنوان «درخواست توقف فوری پروژه غیرقانونی بن-‌بروجن» راه انداختند.

آن‌طور که در متن این درخواست که خطاب به رئیس‌جمهور است، آمده:

«با ادب و احترام؛ همان‌گونه که مستحضرید، زاینده‌رود رگ حیاتی فلات مرکزی ایران و سرچشمه حیات و تمدن اصفهان است و متأسفانه سالیانی است به دلیل سوء مدیریت منابع آبی کشور، دچار خشکی‌های پی‌درپی شده و آثار منفی آن بیش‌ازپیش در موضوعاتی همچون فرونشست زمین آشکار و نگرانی مردم نسبت به آینده را روزافزون کرده است. شنیده‌ها از حضور حضرت‌عالی برای افتتاح پروژه غیرقانونی بن-‌بروجن حکایت دارد آقای رئیس‌جمهور! آیا می‌دانید این پروژه، خلاف قانون توزیع عادلانه آب، عدم رعایت حقوق حقابه‌داران، با انتقال آب بین‌حوضه‌ای (آن هم از یک حوضه فقیر آبی به یک حوضه غنی) و مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب که هرگونه بارگذاری جدید بر زاینده‌رود را ممنوع اعلام کرده، اتفاق افتاده است؟! امضاکنندگان این کارزار درخواست اکید دارند که حضرت‌عالی به‌عنوان مجری قانون از افتتاح این پروژه تا تعیین تکلیف عملیاتی در راستای احیای زاینده‌رود خودداری کنید و دستور توقف فوری آن را صادر فرمایید.»

راه‌اندازی این کمپین در حالی است که بنا به شنیده‌ها قرار است این طرح به‌زودی و با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری برسد؛ طرحی که اجرای آن از همان ابتدا باعث ایجاد تنش بین اصفهان و استان همسایه شد و اگرچه چندین بار نیز در میانه راه متوقف شد، اما حالا مسئولان این استان خبر از افتتاح طرح بن-بروجن در آینده‌ای نزدیک داده‌اند.

طرح انتقال آب بن به بروجن از سال ۹۱ آغاز شده و در حال حاضر مراحل نهایی را طی می‌کند. تاکنون یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است و در صورت تأمین اعتبار نهایی آبان‌ به بهره‌برداری می‌رسد.

این طرح، اولین‌بار در سفر رئیس دولت نهم به چهارمحال و بختیاری در جلسه هیئت دولت به‌عنوان یک پروژه ملی تصویب شد و در دولت دهم رسما کار لوله‌گذاری آن آغاز شد.

دولت یازدهم نیز برای دومین بار در هیئت دولت همان مصوبه دولت نهم را تصویب کرد و معاون اول رئیس‌جمهور وقت فاز دوم اجرای این پروژه را به‌صورت ویدئوکنفرانس کلنگ‌زنی کرد.

بسیاری معتقد هستند اجرای آن یک تخلف آبی به‌شمار می‌رود؛ چراکه ازنظر آن‌ها اجرای آن خلاف مصوبات 9‌ماده‌ای است و همچنین طبق مصوبات شورای عالی آب، از سال ۱۳۹۲ هرگونه بارگذاری جدید بر حوضه زاینده‌رود ممنوع است.

به گزارش «اصفهان‌زیبا» بر اساس این طرح انتقال آب قرار است سالانه بیش از 40 میلیون مترمکعب آب از حوضه آبریز زاینده‌رود با طی مسافتی به طول ۱۲۸ کیلومتر به حوضه آبریز کارون انتقال داده شود.

آن‌طور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، بررسی لوایح بودجه نشان می‌دهد حدفاصل سال‌های ۹۶ تا ۹۹، بیش از ۱۳۷ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰، صدمیلیارد تومان برای اجرای طرح انتقال آب بین‌حوضه‌ای از حوضه آبریز گاوخونی به حوضه آبریز کارون، موسوم به بن-‌بروجن از سوی دولت اختصاص یافته است.

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در این باره به ایمنا می‌گوید: «برخورد دوگانه در مواجهه با انتقال آب بین‌حوضه‌ای، بزرگ‌ترین خطایی است که وزارت نیرو مرتکب می‌شود. اگر انتقال آب بین‌حوضه‌ای غلط است، برای همه‌جا غلط است؛ اینکه یک‌بام و دوهوا و یک بازار و چندنرخ شود، کار غلطی است که در پروژه انتقال آب بن-‌بروجن درحال رقم‌خوردن است. این کار تخلف از مصوبات شورای عالی آب است. انتقال آب بین‌حوضه‌ای در این منطقه غیرمجاز است؛ زیرا مبدأ مشکل آب دارد و این طرح نیازمند مجوزهای ملی است. این طرح مجوز شهرستانی دارد که کفایت نمی‌کند و مجوز آن در سازمان محیط‌زیست اخذ نشده است. نمایندگان استان اصفهان بهره‌برداری از این طرح را خلاف مصلحت کلی حوضه آبریز زاینده‌رود می‌دانند. شنیده‌هایی مبنی بر اینکه قرار است این طرح بهره‌برداری شود وجود دارد؛ اما اینکه در سه‌هفته اخیر از آن بهره‌برداری عملی شده هنوز برای ما مسجل نشده است.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo محمد گفته :

    سلام لطفاً لینک کارزار را در پیام‌رسان های مختلف بگذارید تا مردم بیشتری شرکت کنند

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 + 19 =