اسوه فرهنگی پایگاه‌های کشور

پایگاه بسیج شهید صیاد شیرازی فعالیت خود را از ۱۳۷۹ آغاز کرده، اما از 1394 فعالیت‌های شاخصی داشته که به‌صورت متمادی در سطح استان و کشور در میان سایر پایگاه‌های بسیج برتر بوده است.

تاریخ انتشار: 11:00 - یکشنبه 1402/09/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اسوه فرهنگی پایگاه‌های کشور

به گزارش اصفهان زیبا؛ این روزهایی که نام بسیج و هفته گرامیداشت آن به گوشم می‌خورد، در میان پایگاه‌ها و کانون‌های بسیج ذهنم به سراغ یکی از فعال‌ترین و جوان‌ترین پایگاه‌ها می‌رود، پایگاهی در یکی از مساجد شمال شهر، مسجدی که یکی از شلوغ‌ترین مساجد شهر است و شاید موقعیت مکانی‌اش دلیلی باشد برای رفت‌وآمدهای آن؛ روبه‌روی ترمینال کاوه، مسجد امام‌حسن‌مجتبی(ع)، پایگاه بسیج شهید صیاد شیرازی.

گفت‌وگویی با حامد پناهی، فرمانده پایگاه بسیج شهید صیاد شیرازی.

پایگاه بسیج شهید صیاد شیرازی فعالیت خود را از چه زمانی و به چه صورت آغاز کرده است؟

این پایگاه فعالیت خود را از ۱۳۷۹ آغاز کرده، اما از 1394 فعالیت‌های شاخصی داشته که به‌صورت متمادی در سطح استان و کشور در میان سایر پایگاه‌های بسیج برتر بوده است. در این میان، پایگاه بسیج و فرمانده پایگاه در ۱۴۰۱ به‌عنوان پایگاه اسوه عرصه فرهنگی در سطح کشور معرفی شدند.

به نظرتان دلیل این برتری چه بوده است؟

پایگاه ما درزمینه فعالیت‌های فرهنگی بسیار مبتکرانه و خلاق عمل می‌کند و این سبب برتری شده است؛ همچنین رمز موفقیت و برجستگی فعالیت‌های پایگاه بسیج شهید صیاد شیرازی در سطح شهر و حتی کشور قرارگاهی عمل‌کردن این مقر است.

به‌علاوه حضور در میان مردم، رفع نیازهایشان و ارتباط مستقیم با آن‌ها دلیل اصلی این برتری است.

منظورتان از فعالیت‌های مبتکرانه چیست؟

پایگاه شهید صیاد اولین پایگاهی بود که از 1390 ایده کاروان‌های شادی و برگزاری جشن‌ها و مراسم در خیابان‌ها، بوستان‌ها و مکان‌های عمومی را داد.

این قبیل فعالیت‌ها و برنامه‌ها پس‌ازآن در سطح استان و کشور گسترش یافت و در حال حاضر شاهد این هستیم که این رویدادها در کل کشور اجرا می‌شود.

فعالیت قرارگاهی در پایگاه شما به چه صورت است؟

در مسجد امام‌حسن‌مجتبی(ع)، همه با هم متحد و هماهنگ هستیم. پایگاه بسیج، کانون مسجد، هیئت‌امنا، همه فعالان و همه اعضای مسجد با هماهنگی یکدیگر فعالیت می‌کنیم و همین همبستگی بر پیشرفت بهتر و عملکرد رضایت‌بخش مسجد تأثیرگذار بوده و هست؛ حتی این اتحاد را یکی از موفقیت‌های این مجموعه می‌توان نام برد.

در این مجموعه همه تلاش می‌کنند تا فضای فرهنگی و اجتماعی مناسبی را در محله و منطقه ایجاد کنند. دوستان ما در پایگاه شهید صیادشیرازی و مسجد امام‌حسن‌مجتبی(ع) همواره در حال رصد فرهنگی و اجتماعی هستند.

قبل از شروع هر کاری ابتدا آسیب‌شناسی و نیازسنجی انجام می‌شود؛ پس‌ازآن سعی می‌کنیم آن نیاز یا آسیب به بهترین شکل برطرف شود.

از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی‌تان بگویید.

رویدادها و فعالیت‌ها، بسیار بوده و هست؛ اما پایگاه شهید صیاد شیرازی علاوه بر اجرای امور تربیتی برای نوجوانان و جوانان، در سطح منطقه نیز طرح‌های خوبی پیاده کرده است.

یکی از این طرح‌ها، «ساختمان رو به خدا» بود.

با توجه به وجود آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی پر واحد در این منطقه و پس از رصد دوستان به این نتیجه رسیدیم که هر ساختمان را به پایگاهی فرهنگی تبدیل کنیم که یکی از مزیت‌های این طرح، ترغیب بیشتر اهالی به حضور در مسجد و شرکت در نمازجماعت بود.

در کنار این فعالیت‌ها پایگاه، به‌صورت ثابت، جلسه‌های مشاوره با موضوع‌های خانواده، تحصیلی و حقوقی برگزار می‌کند که این جلسه‌ها هم ازنظر فرهنگی و هم ازنظر اجتماعی اثرگذار است.

سیر تربیتی برای نوجوانان و جوانان به چه صورت است؟

نوجوانان از مقطع ششم دبستان جذب پایگاه می‌شوند. در طول سال جلسه‌ها و برنامه‌های تربیتی برای آن‌ها اجرا می‌شود. جلسه‌های «پاتوق دورهمی رفاقت» به‌صورت هفتگی و در کنار این برنامه، اردوهای زیارتی و تفریحی در طول سال برگزار می‌شود.

سایر برنامه‌های تفریحی و هیئت باعث می‌شود نوجوانان پایگاه بیشتر با یکدیگر آشنا شوند. این آشنایی موجب ایجاد پیوندهای دوستانه در یک فضای معنوی و محیط امن می‌شود.

این نوجوانان پس از اتمام دوران دانش‌آموزی، با کوله‌باری از آموزه‌هایی که در این شش سال جمع کرده‌اند، خودشان وارد شورای پایگاه می‌شوند.

جوانانی که نوجوانی خود را در این فضا گذرانده‌اند، به تربیت نوجوانان دیگر و اجرای سایر امور پایگاه می‌پردازند؛ برنامه‌هایی مانند هیئت، جلسه‌ها و گعده‌های دیگری نیز برای جوانان و دانشجویان داریم.

تعدادی از این جوانان در ارتباط با نوجوانان هستند که باید با دست‌پر به سراغ آن‌ها بروند؛ برخی دیگر نیز از جوانانی هستند که علاقه‌مند به شرکت در سایر برنامه‌های پایگاه هستند و پایگاه برایشان یک پاتوق دوستانه مناسب است.

از برنامه‌های شاخصی که در طول سال برای عموم مردم اجرا می‌کنید، بگویید.

ما در دهه فجر، دهه ولایت، عید غدیر و مناسبت‌های دیگر برنامه‌هایی به‌صورت جشن یا ایستگاه و برنامه‌های میدانی داریم.

یکی از این برنامه‌ها، در زمان سال‌تحویل است؛ برنامه‌ای که با استقبال زیاد اهالی برگزار می‌شود. مکانی که برای برگزاری این اجرا انتخاب کرده‌ایم، به معنویت و جذابیت برنامه افزوده است.

شهدای گمنام دانشگاه فرهنگیان محل اجرای این برنامه است. جنگ شادی، برنامه‌های مذهبی لحظه تحویل سال و اهدای یادبود از برنامه‌هایی است که در آن زمان خاص اجرا می‌شود.

چه چیزی باعث دلگرمی و ثبات‌قدم شما و دوستانتان در این مسیر شده است؟

برنامه‌های ما تنها در زمینه‌های فرهنگی نیست؛ برنامه‌های اجتماعی نیز داریم. پایگاه شهید صیاد شیرازی در منطقه به پایگاهی اجتماعی برای حل بسیاری از مشکلات مردمی تبدیل ‌شده است.

بسیار پیش ‌آمده که مردم به‌واسطه مراجعه به این مکان، مشکلات خانوادگی، حقوقی، مالی و بسیاری از مسائل دیگرشان برطرف شده است. جالب این‌که بیشتر آن‌ها، هرکدام به‌گونه‌ای این را از عنایات امام‌حسن‌مجتبی(ع) می‌دانند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهارده − 6 =