۷۵۰۰میلیارد تومان برای حمل‌ونقل اصفهان

پیرمرد عصایش را می‌زند به زمین و می‌نشیند روی نیمکت فلزی ایستگاه. سری تکان می‌دهد و زیر لب با خودش حرف می‌زند. ساعت 9 صبح یک روز زمستانی است و اغلب مسافران منتظرند تا اتوبوس از راه برسد. زنی از لابه‌لای جمعیت می‌گوید: «20 دقیقه است منتظریم و اتوبوس نیامده.» نوجوانی که تازه از راه رسیده است، می‌گوید: «یعنی شما 20 دقیقه است منتظر اتوبوس هستید؟! ای وای!» مردی از آن سوی ایستگاه می‌گوید: «حالا این‌قدر شلوغش نکنید. شاید امروز این‌طور شده است.

تاریخ انتشار: 09:20 - شنبه 1401/11/8
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
۷۵۰۰میلیارد تومان برای حمل‌ونقل اصفهان

من مسافر این مسیر هستم و اغلب فاصله‌های تردد اتوبوس بین 10 تا 15 دقیقه است.» هنوز حرفش تمام نشده که اتوبوس از راه می‌رسد و مردم هجوم می‌آورند برای سوارشدن. جمعیت اتوبوس آن‌قدر زیاد است که روی پله آخر هم ایستاده‌اند. زنی فریاد می‌زند: «خانم! پایم را له کردید. چشم‌هایتان را باز کنید.» نیمی از جمعیت اتوبوس کم می‌شود و جمعیت منتظر در ایستگاه سوار اتوبوس می‌شوند. تعداد مردها کمتر است؛ به دلیل اینکه اغلب مردان در این ساعت از روز سر کار هستند و زنان برای خرید وانجام امورات خانه بیرون می‌آیند. زنی که به میله‌های اتوبوس چسبیده است، سرش را می‌چرخاند سمت راستش: حمل‌ونقل عمومی

«کاش کمی بهداشت را رعایت می‌کردید! اتوبوس عمومی است و جمعیت زیاد. اصلا نمی‌توانیم نفس بکشیم.» دختر جوانی لبخند می‌زند و می‌گوید: «حتما آب ندارند. خدا رحم کند در تابستان چه خبر می‌شود!» مسافران در اغلب ایستگاه‌ها زیاد هستند و اتوبوس‌ها کم. گاهی اتوبوس‌ها سیستم گرمایشی و سرمایشی ناقصی دارند و مسافران از این موضوع گلایه‌مند هستند.

چند سالی است که مدیران حوزه حمل‌ونقل درصدد هستند برای رفاه حال شهروندان اتوبوس‌های مجهزتری وارد ناوگان حمل‌ونقل کنند و در این راه مــوفــق هم بــوده‌انــد. راه‌انــدازی میدل‌باس‌ها یکی از آن‌هاست. این اتوبوس‌های کوچک مجهزترند و نوید خوبی برای شهروندانی است که از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند.

اختصاص 7.5 هزار میلیارد تومان بودجه به حمل‌ونقل عمومی شهر

موضوع حمل‌ونقل عمومی، یکی از مسائلی است که مدیریت‌شهری اصفهان توجه خاصی به آن دارد؛ تا جایی که از ۲۲هزار میلیارد تومان به‌عنوان بودجه شهر در سال 1402، ۳۹درصد برای حوزه حمل‌ونقل است که بیش از ۷,۵ هزار میلیارد تومان می‌شود. احمد شریعتی، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان، در برنامه‌ای رادیویی به این موضوع اشاره دارد که از حوزه حمل‌ونقل عمومی برای برقراری تعادل و تناسب زیرساخت‌های شهری استفاده شده است.

39درصد بودجه به حمل‌ونقل عمومی اختصاص دارد و ۱۷ درصد نیز برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و بهبود زندگی شهری است. دولت باید برای توسعه حمل‌ونقل پاک به ما کمک کند، استفاده از سوخت یورو۵ نیز مؤثر است. قول‌هایی داده‌اند که باید عملی شود. ازدحام جمعیت برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی بی مورد نبوده است.

شریعتی در این خصوص بیان می‌کند: «مردم را به استفاده از حمل‌ونقل عمومی تشویق کرده و برای مترو بودجه تعیین می‌کنیم؛ درضمن به‌دنبال راه‌اندازی بخشی از خط دوم هستیم؛ خط شرق را نیز پیگیری خواهیم کرد؛علاوه بر این، توسعه خطوط بی‌آرتی را نیز دنبال می‌کنیم.»

 

اختصاص 7.5 هزار میلیارد تومان بودجه به حمل‌ونقل عمومی شهر - اصفهان زیبا

مزیت به‌کارگیری اتوبوس‌های کوچک در حمل‌ونقل عمومی شهر

و ترافیک شهری شهرداری اصفهان هم درباره مزیت‌های به‌کارگیری اتوبوس‌های کوچک در حمل‌ونقل عمومی شهر چنین می‌گوید: «امسال اتوبوس‌های کوچک یا میدل‌باس‌ها برای نخستین‌بار خریداری شده و در سیستم حمل‌ونقل اصفهان به‌کار گرفته شدند. این اتوبوس‌ها علاوه بر اینکه دارای مزیت‌های اتوبوس‌ بزرگ از قبیل دارابودن دو درب، سقف بلند و مجهزبودن به سیستم حمل‌ونقل برای معلولان هستند، دارای طول کوچک‌تری بوده و این مزیت سبب می‌شود در معابری که محدودیت‌های هندسی وجود دارد، قابل‌استفاده باشند.

این اتوبوس‌ها در ابتدای سال تحصیلی به‌عنوان تقویت خطوط مورداستفاده دانش‌آموزان و در ساعت‌های اوج ترافیک، همچنین در خطوط کم‌مسافر که نیازی به اتوبوس‌های بزرگ نبود به کار گرفته شدند. در حال بررسی پیامدها و عملکرد این نوع وسایل از سه جنبه رضایت شهروندان، عملکرد رانندگان و دیدگاه‌های فنی هستیم. در خصوص استفاده دائمی، تکمیل و اضافه‌شدن این نوع اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل تصمیم‌گیری خواهد شد. ممکن است استفاده از این وسایل، معایبی نیز از دید شهروندان داشته باشد.

از شهروندان می‌خواهیم تجربه و بازخوردهای خود را در خصوص استفاده از این نوع وسیله حمل‌ونقل از طریق سامانه 137 با ما به اشتراک بگذارند.»

ورود اتوبوس‌های تازه نفس به شهر

حجم زیاد مسافر و اتوبوس‌های کم، کفاف افرادی را که از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، نمی‌دهد. در ایـــن خصوص و در تازه‌ترین اخبار عباس روحانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه، از ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی خبر می‌دهد و می‌گوید: «سال ۱۳۹۹، ۳۹۵ دستگاه اتوبوس فعال در شهر تردد می‌کردند و بازسازی و آماده‌سازی آن‌ها اجرایی شد. در بخش نوسازی سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شد و سال ۱۳۹۸ به ۸۰ دستگاه رسید.

سال ۱۳۹۹ هیچ اتوبوسی به چرخه ناوگان وارد نشده است و سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۴۵ و ۱۱۰ اتوبوس وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی شد. امسال ۱۶۰ دستگاه اتوبوس آماده‌سازی و به ناوگان افزوده شد.» اما باوجوداین، شاید ورود این تعداد اتوبوس به شهر به چشم نیاید و هنوز شهروندان از کمبود اتوبوس در برخی از مسیرها گلایه دارند.

روحانی در این خصوص بیان می‌کند: «در گذشته ۲۵۰ هزار مسافر در روز جابه‌جا می‌شدند که این آمار هم‌اکنون به ۴۰۰ هزار نفر افزایش یافته است. هرچه تعداد ناوگان افزایش یابد، جذب مسافر بیشتر می‌شود. از نیمه دوم ۱۳۹۹ تاکنون ۵۲درصد اتوبوس‌ها بازسازی شده است. در حال حاضر ۱۵۵۱ اتوبوس وجود دارد که همه آن‌ها آماده به کار نیست، البته ۲۸۲ دستگاه از این تعداد به بخش خصوصی اختصاص دارد.

۶۶ دستگاه از این اتوبوس‌ها به دلیل فرسودگی از رده خارج شده و ۳۱۴ دستگاه اتوبوس نیز اسقاطی است و قابلیت بازسازی ندارد. در حال حاضر ۸۱۵ دستگاه اتوبوس آماده بهره‌برداری داریم که بخشی از آن به دلیل نداشتن راننده متوقف بوده است.» آن‌گونه که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه می‌گوید به دلیل کرونا تعدادی از راننده‌ها حذف شدند و اکنون این ناوگان با کمبود راننده روبه‌رو شده است؛پس اتوبوس‌ها کم نشده‌اند، راننده ندارند.

روحانی اشاره‌ای هم دارد به این موضوع و اظهار می‌کند: «با کمبود راننده پایه‌یک روبه‌رو هستیم. در این راستا، سعی کردیم با طراحی مشوق‌ها و رفع چالش‌ها و نگرانی‌ها راننده جذب کنیم. بر این اساس بالغ بر ۹۰ راننده گزینش و ۲۲ نفر از این تعداد وارد چرخه فعالیت شده‌اند.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 × یک =