گزارشی از حال‌وهوای محله ارامنه‌نشین اصفهان در این روزها

اصفهان؛ جلفا 2024

جلفا، اما هنوز این روزها که می‌شود و آغوشش را برای استقبال از کریسمس باز می‌کند، زیبایی خود را دارد و پر از تکاپو و صدای زندگی است! یلدا تازه رنگ باخته و دیگر ردپایی از سور و سات بلندترین شب سال نیست. شهر در شلوغی و هیاهو فرو رفته است. این طرف شهر در محله ارامنه‌نشین اصفهان، اما کریسمس آغاز و مسیح (ع) متولد شده است.

تاریخ انتشار: 10:46 - سه شنبه 1402/10/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اصفهان؛ جلفا 2024

به گزارش اصفهان زیبا؛ برفی نباریده. خبری از سوز و سرمای زمستانی نیست! آلودگی هوا سایه انداخته به آسمان جلفا و به جای دانه‌های برف که قبل‌ترها این موقع که می‌شد شاخه‌های کاج‌ها را سپیدپوش می‌کردند، سیاهی و دود و دم درختان را در خود فروبرده‌اند.

جلفا، اما هنوز این روزها که می‌شود و آغوشش را برای استقبال از کریسمس باز می‌کند، زیبایی خود را دارد و پر از تکاپو و صدای زندگی است! یلدا تازه رنگ باخته و دیگر ردپایی از سور و سات بلندترین شب سال نیست. شهر در شلوغی و هیاهو فرو رفته است. این طرف شهر در محله ارامنه‌نشین اصفهان، اما کریسمس آغاز و مسیح (ع) متولد شده است.

رد تمامی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و خانه‌ها را که بگیری، نشانی از کریسمس و سال نو می‌یابی!

ریسه‌های ریز و درشت و چشمک‌زن بالکن خانه‌ها و درختان کاج را پر کرده. رقص نورها چشم‌ها را به خود خیره می‌کند و حال و هوای رؤیایی به این محله پاشیده است. پشت ویترین مغازه‌ها درخت‌های آذین‌بسته بزرگ و کوچک و عروسک‌های بابانوئل خودنمایی می‌کنند؛ هرچند گرانی پا به محله جلفا هم گذاشته و آن را تحت تأثیر قرار داده است؛ مثلا قیمت درختچه‌های کاج از 800هزار تومان شروع می‌شود و هرچه بیشتر قد می‌کشد، نرخش هم بالاتر می‌رود؛ به خاطر همین هم خیلی‌ها از درختچه‌های طبیعی استفاده می‌کنند.

ویترین شیرینی فروشی‌ها هم با «گاتا» که شیرینی مخصوص ارامنه است و بیسکویت‌های کوچک که شکل گوزن و بابانوئل و کاج روی آن‌ها نقش بسته، به استقبال سال نو رفته‌اند و البته که این روزها بره‌کشان شیرینی‌فروش‌هاست و با وجود گرانی، مغازه‌شان مدام پر و خالی می‌شود. بعضی از ارامنه نیز خودشان دست‌به‌کار شده‌اند و شیرینی شب سال نو را پخته‌اند.

گفته می‌شود که از جمله غذاهای محبوب ارامنه در این شب سبزی پلو با ماهی و همچنین انواع کوکو، به ویژه کوکو سبزی است که از خوشمزه‌ترین و موردعلاقه‌ترین غذاهایی است که می‌توان در این شب در محله باصفا جلفای اصفهان تجربه کرد. شیرینی‌های خانگی خوشمزه که اغلب توسط خود این افراد تهیه می‌شود نیز از جمله خوراکی‌های ارامنه مهمان‌نواز است که با رویی گشاده و مهربانی بی‌اندازه‌ای از همه مردم استقبال می‌کنند.

رقص نورها در حیاط کلیسا

 جلفا شلوغ‌تر از همیشه است و آدم‌ها شاد و سرمست سرریز شده‌اند به این محله و صدای خنده‌هایشان به آسمان می‌رسد. یک‌ساعتی از اذان مغرب گذشته و حالا رقص نورها بیشتر از هر زمان دیگری دلبری می‌کنند و به این محله جلوه می‌بخشند.

کودکان دست در دست پدر و مادر از این کوچه به آن کوچه می‌روند تا شاید ردی از بابانوئل پیدا کنند و از او هدیه بگیرند؛ هرچند اهالی محله می‌گویند از وقتی گرانی پا به آنجا گذاشته، کمتر خبری از بابانوئل و دادن هدیه است؛ گویی مرد پالتوپوش نیز از روی کودکان خجل است: «بابانوئل‌ها هرازگاهی سرک می‌کشند؛ اما با این وضعیت اقتصادی توان هدیه‌دادن ندارند. بعضی‌ برای شادکردن فرزندانشان از بابانوئل سفارشی استفاده کنند؛ یعنی که به دوست و آشناهایشان زنگ می‌زنند و می‌خواهند نقش بابانوئل را برای بچه‌هایشان بازی کند.

به هرحال این هم از رسم و رسومات جذاب است.» دو قدم آن طرف تر از میدان جلفا، جلوی کلیسا غلغله است و آدم‌ها سر و دست می‌شکنند تا به حیاط کلیسا وارد شوند و به نظاره آن بپردازند؛ حیاطی که آذین‌بندی شده و درختچه‌های کاج در آن، قد علم کرده‌اند وزیر نور برق می‌زنند.

بابانوئل‌ها به تماشا ایستاده‌اند. صدای ناقوس کلیسا زیر صدای خنده‌های زنان و مردان قرار گرفته است. البته فقط ارامنه نیستند که این روزها به تماشای جلفا نشسته‌اند، بلکه خیلی از مسلمان‌ها هم روانه این محله می‌شوند و خودشان را در شادی ارامنه شریک می‌کنند.

ارمنی‌ها در شب سال نو میلادی هم‌زمان با تحویل سال، مراسمات مذهبی خاص خود را انجام می‌دهند، دعا می‌خوانند و صبح روز اول سال جدید، مراسم عید با حضور اسقف اعظم و پیشوای مذهبی برگزار می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده + 1 =