زور مالیات به پزشکان اصفهان می‌رسد؟

با وجود اینکه پزشکان ملزم به نصب کارت‌خوان شده‌اند، راه‌های دورزدن قانون را خوب می‌دانند و طی این دو سال که از اجباری‌شدن نصب کارت‌خوان می‌گذرد، همواره از زیربار پرداخت مالیات شانه خالی کرده‌اند. هربار که اظهارنظری درباره پرداخت مالیات مطرح شده است، پزشکان همچنان بر مواضع خود پافشاری کرده‌اند.

تاریخ انتشار: 11:24 - یکشنبه 1401/11/9
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
زور مالیات به پزشکان اصفهان می‌رسد؟

حالا وعده‌ووعیدهایی از سوی متولیان کشور مطرح‌شده، مبنی براینکه پزشکان متخلف در گام اول تذکر می‌گیرند و در گام بعدی، به‌طور حتم به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند؛ بااین‌حال هنوز مشخص نیست خط‌ونشان برای ملزم‌کردن آن‌ها به مالیات‌دهی برای پزشکانی که طی این چند سال از راه‌های مختلف از زیر بار مالیات‌دهی شانه خالی کرده‌اند، نتیجه بخش باشد یا خیر.

شگردهای پزشکان برای فرار مالیاتی

نداشتن دستگاه کارت‌خوان یا خرابی این دستگاه از شگردهای پزشکان است که منجر به نارضایتی آن‌ها می‌شود؛ بیمارانی هم که به مطب مراجعه می‌کنند به‌خاطر فراری‌بودن پزشکان از پرداخت مالیات ناچار می‌شوند با وجود مشکلات جسمی برای گرفتن پول نقد به عابربانک یا شعب بانکی مراجعه کنند.

در مواقعی هم منشی مطب شماره کارت به بیماران اعلام می‌کند تا با استفاده از نرم‌افزارهای بانکی وجه موردنیاز را واریز کنند. در این بین، برخی بیمارانی که برای عمل جراحی به پزشکان مراجعه کرده‌اند، اعلام می‌کنند که پزشکان از آن‌ها درخواست سکه طلا کرده‌اند و تنها به این شرط حاضر به عمل جراحی شده‌اند.

این تخلف‌ها از سوی پزشکان هم در اصفهان و هم در سایر استان‌های کشور محرز است؛ تا جایی که بر اساس گزارش‌های مردمی در سامانه سوت‌زنی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۱۵هزار گزارش مردمی به سازمان امور مالیاتی کشور واصل شده است.

متولیان اصفهان از فرار مالیات آمار نمی‌دهند!

بر اساس آمارهای ارائه‌شده، در سال 98 به‌طور میانگین هر پزشک 11 میلیون و هر دندان‌پزشک هشت‌میلیون مالیات پرداخت کرده است. این اعداد برای سال 99 به ترتیب 13 و 9 میلیون تومان بوده است. در سال 1400 نیز پزشکان 21 میلیون تومان و دندان‌پزشکان حدود 16 میلیون تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

اطلاعات مالیات ستانی از پزشکان به صورت کشوری اعلام شده است؛ اما متولیان سازمان امور مالیاتی اصفهان از میزان پرداخت مالیات افرادی که در حرفه پزشکی مشغول فعالیت هستند، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

بی‌اعتنایی پزشکان به قانون!

به موجب بند «ی» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، همه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دام‌پزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام‌پزشکی ایران، سازمان نظام دام‌پزشکی یا سازمان دام‌پزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف هستند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.

این درحالی‌است که با گذشت چند سال از این قانون، همچنان شاهد عدم‌تمکین برخی پزشکان از قانون هستیم که این موضوع باعث نارضایتی شهروندان شده است. فرار مالیاتی پزشکان در سال‌های اخیر نیز به دلیل جدی شدن بحث مالیات‌ها و سنگین شدن وزنه آن در معادلات بودجه‌ای اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

 

بی‌اعتنایی پزشکان به قانون! - اصفهان زیبا

اخطار نظام‌پزشکی به پزشکان متخلف

این‌طور که معاون حسابرسی مالیاتی مرکز شهر اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «سازمان نظام‌پزشکی لیست تعدادی از پزشکانی را که از کارت‌خوان استفاده نکرده‌اند و گزارش آن‌ها به سازمان امور مالیاتی ارسال شده است، در اختیار دارد که به صدور اخطار جهت مراعات قانون برای آن‌ها اقدام کرده است.»

مظاهر سعیدی بیان می‌کند: «پیش‌تر پزشکان ملزم شدند تا از کارت‌خوان استفاده کنند؛ ولی این اقدام ضمانت اجرایی محکمی نداشت. براساس جزء 2 بند ز تبصره 6 بودجه 1401 با متخلفان اجرای این حکم باید مطابق با قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان برخورد شود.

هنوز قانون سامانه مؤدیان اجرایی نشده است؛ ولی طبق ماده 24 آن موضوع تعطیلی موقت واحد مربوط با اعلام مرجع صدور مجوز ذکر شده است و درصورت تکرار نیز پروانه آن‌ها باطل می‌شود؛ ولی این اقدام صورت نگرفته است.

در شرایط کنونی اما این خلأ در قانون بودجه برطرف شده است.» او تصریح می‌کند: «تمامی دکتران اصفهان کارت‌خوان دارند و پرونده مالیاتی‌شان را ارسال کرده‌اند؛ ولی از کارت‌خوان استفاده نمی‌کنند. آماری از فرار مالیاتی پزشکان در اختیار نداریم.

پزشکان نیزمانندسایر صنوف فرار مالیاتی دارند، ولی این تخلف آن‌ها در نظر عموم غیراخلاقی‌تر به نظر می‌رسد؛ چون مراجعان این صنف بیماران هستند و در صورتی که پزشکان عدم برخورداری از کارت‌خوان را به آن‌ها اعلام می‌کنند، فشار بیشتری را متحمل می‌شوند.»

معرفی پزشکان متخلف به دستگاه قضایی

اگرچه معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی ادعای برخی از مسئولان سازمان امور مالیاتی را مبنی بر اینکه 50درصد جامعه پزشکی کارت‌خوان ندارند، کذب محض خوانده است، اما تخلف‌های پزشکان مبنی بر نداشتن کارت‌خوان و فرار از پرداخت مالیات بارها از سوی مردمی که به‌طور مستقیم به مطب پزشکان مراجعه می‌کنند، مطرح شده است.

برای رفع این تخلف‌ها دستورالعمل سوت‌زنی یکی از اقداماتی است که برای شناسایی پزشکان متخلف در دستورکار قرار گرفته است. هم‌زمان با ابلاغ دستورالعمل سوت‌زنی، مردم می‌توانند فساد و فرار مالیاتی را به سازمان امور مالیاتی گزارش دهند و در صورتی که اطلاعات هویتی خود را در اختیار سازمان قرار دهند و گزارش آن‌ها نیز موثق باشد، پاداشی از محل درآمدی که سازمان مالیاتی از این موضوع کسب می‌کند، دریافت می‌کنند.

افراد می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی intamedia.ir و ورود به صفحه گزارش فرار مالیاتی، تخلف مالیاتی را ثبت کنند. متولیان کشوری تأکید کرده‌اند که برای پزشکان متخلف که از حساب، کارت بانکی یا دستگاه کارت‌خوان دیگری برای کتمان درآمد یا اجتناب از پرداخت مالیات استفاده می‌کنند، پرونده قضایی تشکیل می‌شود.

علاوه بر این، پزشکانی که از ارائه کارت‌خوان به مشتریان خودداری می‌کنند زیر تیغ نظارت بانک مرکزی نیز قرار دارند و تراکنش‌های آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo یک نفر گفته :

    به این قشر کم درامد و دلسوز اینقدر گیر ندید گناه دارند بندگان خدا😐 یا زیر میزی سکه میگیرن یا پول نقد یا کارت به کارت به حساب اشنایان بنده خدا زحمتکش و کم درامد😏 بیماری مردم براشون شده منبع کسب درامد اینقدر فشار میدن مردم رو که چربی بدنشون رو بگیرن …. اول پزشک میشن برا اینکه به مردم خدمت کنند بعد مردم رو به خدمت میگیرن برا درد و مریضی های مختلف تا برسنبه نون و نوایی چرب و چیلی و گذاشتن مال و دارایی برا هفت نسل بعدشون

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 + شانزده =