بخورید تا لاغر شوید!

در طب سنتى توصيه‌هاى غذايى زيادى براى تامين و حفظ سلامت و پيشگيرى و درمان چاقى يا لاغرى وجود دارد. حال برای اینکه بدانید چگونه لاغر شوید و وزنتان کاهش یابد و به عبارتی چه بخورید تا لاغر شوید، به توصیه‌های دکتر زهرا امینی، محقق طب سنتی توجه کنید:

تاریخ انتشار: 10:32 - چهارشنبه 1402/10/13
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
بخورید تا لاغر شوید!

به گزارش اصفهان زیبا؛ در طب سنتى توصيه‌هاى غذايى زيادى براى تامين و حفظ سلامت و پيشگيرى و درمان چاقى يا لاغرى وجود دارد. حال برای اینکه بدانید چگونه لاغر شوید و وزنتان کاهش یابد و به عبارتی چه بخورید تا لاغر شوید، به توصیه‌های دکتر زهرا امینی، محقق طب سنتی توجه کنید:

گام اول

در طب سنتی اول از همه به مزاج فرد توجه می‌شود و سپس توصیه‌هایی به فرد می‌شود. از جمله اینکه:

‌سعی در خوردن یک نوع غذا در يك وعده در عین عدم استمرار بر يك نوع غذا، رعايت غذاى متناسب با مزاج، خوردن غذا بر حسب فصول و محل سکونت، اجتناب از غذاهایى كه به عنوان دارو هم استفاده مي‌شود، اجتناب از خوردن بدون اشتها و دست كشيدن قبل از سيرى می‌شود.

همچنین اجتناب از مصرف غذاى خيلى گرم و غذای خيلى سرد، خوب جويدن غذا، عدم وقفه در بين غذا، خوردن یک ذره نـمـك ابـتـدا و انتهاى غذا، اجتناب از خوردن نان گرم و آشاميدن آب سرد بلافاصله بعد از غذا از جمله تدابير طب سنتى در زمينه مصرف غذا است.

 با رعايت اين توصيه‌ها فرد در عين حال كه انرژى مورد نياز خود را به دست مى‌آورد، از ابتلا به بيمارى‌هاى مختلف مانند چاقى مصون خواهد ماند.‌

توصیه‌های غذایی

از ديدگاه طب سنتى افراد چاق معمولا نمى‌توانند گرسنگى و تشنگى را تحمل كنند، خونشان كم و بلغم آنها زياد است. اين افراد معمولا سردمزاج هستند و در صورت ابتلا به بيمارى، درمان آنها دشوار است.‌ اما ‌توصيه‌هاى درمانى برای این افراد عبارت‌اند از:

كاهش ميزان مصرف غذا

نوشيدن آب گرم به جاى آب سرد

مصرف غذاهايى كه باعث خشك شدن مزاج مى‌شود.

‌استفاده از مواد غذايى نسبتا شور‌مزه در صورت نداشتن فشارخون بالا و مواد غذایی بسيار تندمزه

خوردن عدس

برنج سبوس‌دار

‌نان سبوس‌دار و نان جو

‌ترشي‌هاى سركه‌اى

توصیه‌های فیزیکی

افزايش فعاليت فيزيكى

حمام رفتن پس از صرف غذا، البته نه بلافاصله

پوشيدن لباس نسبتا زبر

‌خوابيدن در رختخواب زبر و كاهش مدت زمان خوابيدن؛

زمان بيشتر در حمام ماندن و جاى گرم

در صورت امكان و تحمل در معرض آفتاب قرار‌گرفتن(مدت کم).

استفاده از گیاهان دارویی

گیاهان دارویی مناسب براى لاغر كردن هم عبارت‌اند از: ‌كوشاد، بذر سداب، زراوند غلطان، كرفس كوهى، مـريم نـخـودى كـوهـى و سـنـدروس. همچنین استفاده از زيره، مرزنجوش، زنيان و باديان موثر است.

لازم به ذكر است كه مصرف داروهاى گياهى بايد با در نظر گرفتن مزاج فرد باشد و مزاج بدن را برعكس مزاجى درآورد كه فرد از آن چاق مى‌شود. مثلا اگر مزاج سرد مناسب چاق شدن است، بايد مزاج گرم شود. بنابر اين لازم است علاوه بر رعايت توصيه‌ها، مزاج فرد تشخيص داده شود و بر مبناى آن داروهاى گياهى تجويز شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × 3 =