دردسرهای سردردهای میگرنی

سردرد از هر نوع که باشد، آزاردهنده است. به‌خصوص اگر میگرنی باشد، دردسرش بیشتر است. اما دراین‌باره پیشنهاد‌هایی ازطرف دکتر بهنام یوسفیان، محقق طب سنتی و استادگروه گیاهان دارویی دانشگاه آزاد (واحد شهرضا)، ارائه شده است که می‌تواند مفید باشد.

تاریخ انتشار: 12:35 - دوشنبه 1401/11/10
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
دردسرهای سردردهای میگرنی

تمرین‌هایی برای کاهش درد و پیشگیری از بروز آن

حمله میگرنی همیشه همراه با حساسیت به نور و به‌هم‌خوردگی حال و حساسیت زیاد به سروصدا و بی‌حوصلگی است. این درد معمولا پی‌درپی و طاقت‌فرساست. مثل امواج آب یا نبض پشت‌سرهم است و حالت تهوع نیز به‌همراه دارد. میگرنی

در حمله‌های شدید امکان اینکه چشم‌ها بی‌اختیار به هم بخورد یا قسمتی از بدن فلج شود یا بی‌اختیاری ادرار به‌وجود آید، نیز وجود دارد. گفتنی است؛ اولین‌حمله‌های میگرنی در سنین بلوغ پیدا می‌شود و می‌تواند ارثی باشد.

عوامل آزار‌دهنده میگرن میگرنی

فشار عصبی شامل سروصدا و هیجان‌ها ‌(شادی، غم و غیره)، گرسنگی، کم‌خوابی و ‌بی‌نظمی در امور زندگی (شامل خوابیدن، غذا‌خوردن، اجابت مزاج و…).

عوامل بازدارنده میگرنی

موقع سردرد در اتاق تاریک و آرام استراحت کنید.
‌۱۵‌دقیقه قبل از غذا پاها را بالا بگیرید و دوچرخه‌سواری هوایی انجام دهید.
پرخوری نکنید.
زیر نور به مدت زیاد نمانید.
از خستگی زیاد بپرهیزید.

کف دست را روی جایی که درد می‌کند، بگذارید و محکم فشار دهید. نقاط دیگری را که روی آن‌ها احساس درد می‌کنید، با سرانگشتان میانه و نشانه فقط به‌آرامی بکوبید. این نقاط معمولا روی فرق سر قرار دارند که باید به طرفی که درد کشیده می‌شود، کوبیده شود.

سپس در ادامه آن، روی خط فرضی را که از گوشه چشم تا جایی که گوش به ‌صورت چسبیده است، با سر چهار انگشت هر دو دست و هم‌زمان بکوبید. بیشتر اوقات وقتی دو طرف‌(دو طرف ستون فقرات پشت گردن) را با سر انگشتان از بالا به‌طرف شانه‌ها با فشار می‌کوبید و محکم فشار می‌دهید تا انقباض یا گرفتگی عضلات برطرف شود، سردرد نیز تحملش راحت‌تر خواهد شد.

‌روی دست چپ، بین انگشت نشانه و شست را محکم فشار دهید؛ در این حالت، درد سوزش‌آوری احساس می‌شود که نشانه پیداکردن نقطه موردنظر است. این نقطه را محکم و به‌طرف مچ دستتان ماساژ و فشار دهید. این دستورالعمل را روزانه سه بار برای پیشگیری از بروز سردرد میگرنی انجام دهید؛ درضمن با دست راست نیز همین عمل را طبق دستور انجام دهید.

‌دستتان را از آرنج کمی باز کنید. طوری که کف دست به‌طرف بالا باشد. در زاویه آرنج خطی دیده می‌شود. در انتهای داخلی و به‌اندازه یک انگشت به‌طرف مچ دست نقطه‌ای است که وقتی روی آن فشار می‌دهید، احساس درد می‌کنید. مطمئنا نقطه درد را درست پیدا کرده‌اید.

اول دست طرفی را که سردرد دارید، سپس دست دیگر را با انگشت شست محکم و با فشار ماساژ دهید. این عمل را پنج بار در روز تکرار کنید. خیلی از سردردها که جدیدا میگرن می‌گویند، مبنای درمان آن‌ها قولنج سر و گردن است که بهترین روش برای درمان محسوب می‌شود؛ بنابراین با درمان قولنج بسیاری از این دردها برطرف می‌شود.

درمان طب گیاهی

مصرف مخلوطی از دم‌نوش‌ها مفید است (مثلا ترکیبی از ‌برگ بادرنجبویه ۱۰ گرم‌، گل بهارنارنج ۱۰ گرم، اسطوخودوس ۱۰ گرم، میوه نسترن ۱۰ گرم و میوه رازیانه 10 گرم را مخلوط کنید و بکوبید.

سپس یک قاشق از آن را در یک لیوان آب‌جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد، صاف‌کرده و گرم میل کنید یا اینکه گل‌ساعتی، بهارنارنج، بادرنجبویه، مرزنجوش، اسطوخودوس و گل‌گاوزبان را به نسبت مساوی مخلوط و پودر کنید.

یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب با حرارت ملایم بجوشانید تا نصف شود. قبل از شروع درد هر چهار ساعت میل کنید تا بهبودی حاصل شود).

ضماد بومادران در درمان سردرد مفید است.
بخور رازیانه و مرزنجوش بسیار سودمند است.
جوشانده تخم گشنیز بسیار نافع است.
سیاه‌دانه و عسل بسیار اثربخش است.
ماساژدادن پشت سر با روغن خشخاش و سیاه‌دانه سودمند است.
بوییدن میوه به یا سیب نیز مؤثر است.
ماساژ سر با سرکه طبیعی هم مفید است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × 5 =