بشنو از «نقد» چون حکایت می‌کند!

اطلس رسانه‌ای شهر

«رسانه در جهان امروز صرفا وسیله یا روشی برای انتقال پیام نیست؛ بلکه شکل‌دهنده نیازها، حرکت‌ها، جنبش‌ها و روابط میان انسان‌هاست.

تاریخ انتشار: 09:44 - پنجشنبه 1402/11/26
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
اطلس رسانه‌ای شهر

به گزارش اصفهان زیبا؛ «رسانه در جهان امروز صرفا وسیله یا روشی برای انتقال پیام نیست؛ بلکه شکل‌دهنده نیازها، حرکت‌ها، جنبش‌ها و روابط میان انسان‌هاست. در این میان انقلاب اسلامی با ماهیت فرهنگی خود از ابتدا بسیاری از اهداف کلانش را با استفاده هوشمندانه از رسانه پیگیری کرد. طی‌کردن ادامه این مسیر نورانی نیز بدون توجه به جایگاه رسانه که اهمیت آن هرروز بیش از قبل موردتوجه قرار می‌گیرد، امکان‌پذیر نیست» (نقل از دکتر علی قاسم‌زاده، سند سیاست‌گذاری رسانه‌ای شهرداری اصفهان، ص13).

«آکادمی اصفهان‌زیبا» به یک‌سالگی عمر خود رسید

ما مفتخریم در سی‌وهشت مطلب پیشین خود که در جشنواره رسانه‌ای ابوذر و نزد منتقدان و مخاطبان بارها تقدیر شده است، با شناخت ضرورت زمانه، به پرونده ویژه‌ای برای افزایش سواد رسانه‌ای شهروندان و حمایت یا نقد عملکرد رسانه‌ها بپردازیم.

نیش و نوش

ناگفته نماند که «نقد» در ذات خود، هرچند خیرخواهانه باشد، بازهم گزنده است و اگر افرادی سعه‌صدر لازم را نداشته باشند، تاب و تحمل شنیدن نقد را ندارند. بودند افرادی که خود در مطالبه‌گری از دیگران قلم‌فرسایی می‌کردند؛ اما با کوچک‌ترین نیشتر نقد به عملکرد خود، زمین و آسمان را به هم دوخته و فراموش کرده بودند که «خود شکن، آیینه‌شکستن خطاست».

البته ما نیز نقدا در آکادمی اصفهان‌زیبا خود را بدون خطا نمی‌دانیم و به خاطر نقص‌های مطالب خود عذرخواهی می‌کنیم و آماده نقدشدن هستیم؛ البته نقدی که شناسنامه‌دار، در فضای رسمی و با آداب و ادبیات محترمانه باشد.

نگاهی به سرفصل‌های مطالب سواد رسانه به ترتیب انتشار

«شناخت حقیقت از دروغ»، «آینده جهان و فضای مجازی»، «آمریکای قلدر در سینمای هالیوود»، «کتاب و بازگشایی زبان پنهان ذهن»، «آشنایی با هرم آموزش سواد رسانه»، «ستاد مبارزه با چرندیات (تقوا در فضای مجازی)»، «هنر دیدن (سواد بصری)»، «سلبریتی‌شناسی (به‌وقت خودکشی!)»، «سرگرمی تا حد مرگ!»، «این انقلاب جنسی نیست (جهان زیست زن در رسانه)»، «خوب، بد، زشت (سبک زندگی در بازی‌های رایانه‌ای)»، «موسیقی؛ جادوگر پررمزوراز»، «نبرد نامتقارن (نقش رسانه‌های محلی در قدرت نرم جمهوری اسلامی)»، «امنیت سیری چند؟ (پیشگیری از هک و نفوذ در فضای سایبر)»، «دیالکتیک دین و رسانه (کلیشه‌های ناموزون سینما در بازنمایی حوزه و کلیسا)»، «پرچم ما بالاست! (نقد پروژه ایران‌هراسی و ایمان‌هراسی در رسانه‌های غرب)»، «عجیب، اما واقعی! (خدمات متقابل رسانه و ریاضیات)»، «به‌جای کشتی حسین سوار تایتانیک شدیم! (تفکر در رسانه شیعه)»، «انیمیشن و دیگر هیچ! (مهارت‌های تحلیل پیام و تقویت روح پرسشگری)»، «نابینایان جهان متحد شوید (قدرت سینما در خمودگی یا خیزش یک ملت)»، «غلت ننویسیم! (ویراستاری در سایه دعوای زبان‌شناسی و دستورزبان)»، «طلای مکتوب (چگونه یادداشت خواندنی بنویسیم؟)»، «اینک آخرالزمان (آش شور هالیوود برای تطهیر غرب)»، «سینمای دخانی (شیطان از آنچه می‌پندارید به شما نزدیک‌تر است!)»، «چگونه وایرال شویم؟ (راه و روش شروع یک کمپین موفق)»، «نگاه راهبردی شهید حاج‌قاسم سلیمانی به سینما، رسانه، شعر و کتاب»، «سخنرانی میلیون‌دلاری (نکته‌های طلایی در تدریس سواد رسانه)».

فیگور خبرنگاری!

گزارشی از هشت نشست قرار تماشا (زشت و زیبای ژورنالیسم در سینمای جهان)

«قرار تماشا« نمونه‌ای از اکران و نشست‌های ابتکاری نقد رسانه و خبر بود که در حوزه هنری برگزار می‌شد. محمدقاسم تولایی‌فرد، مسئول برگزاری این نشست‌هاست و حامد واعظ‌پور، رسول احمدی، مهدی کوچک‌زاده، عادل شکیبایی، علی منصوری، امیر آقادادی، حدیثه هادیان و سیده انسیه هادی نیز او را در این مسیر یاری می‌کنند. این مجموعه به‌دنبال تبیین نظام‌های سیاسی و رسانه‌ای لیبرالیسم سرمایه‌داری است. هم‌اکنون فصل دوم آن در حال برگزاری است.

«عصرهای رسانه»

تلاش فرهنگ‌‌سرای رسانه شهرداری برای روشن‌‌نگه‌داشتن چراغ‌ِ گفت‌وگو

فصل اول رویدادهای عصرهای رسانه به اکران و تحلیل مستندهای چالشی روز اختصاص یافت و میزبان چهره‌های شاخصی بود که در خصوص نحوه روایت رسانه‌ها از دفاع‌مقدس، شکاف نسلی و مسئله دهه‌هشتادی‌ها؛ زنانگی فراموش‌شده و چالش مواجهه با سلبریتی‌ها سخن گفتند. فصل دوم آن نیز به‌طور خاص به مسائل صنفی عرصه خبرنگاری می‌پرداخت.

روزگار رکود!

عملکرد خبرگزاری‌های اصفهان زیر ذره‌بین آکادمی

در این گزارش نگاه مختصری به دفاتر اصفهان خبرگزاری ایرنا، ایسنا، ایمنا، تسنیم، فارس و مهر انداختیم. متأسفانه کمبودهای عمومی مشترک و ضعف‌های اختصاصی رسانه‌های اصفهان باعث شده است از جایگاه واقعی فعالیت رسانه‌ای، در شأن تاریخ و هویت اصفهان فاصله داشته باشیم.
اخبار پوششی، اخبار دریافتی روابط‌عمومی‌ها، مشکلات مالی و تنگ‌نظری مدیران بالادستی؛ ازجمله آفت‌های رسانه‌های اصفهان هستند.

دیروزنامه‌های تنها!

عملکرد روزنامه‌های اصفهان زیر ذره‌بین آکادمی

در ادامه مباحث رسانه‌شناسی و ذره‌بین آکادمی، به‌سراغ چهار روزنامه فعال شهر و بررسی مختصر عملکرد آن‌ها رفتیم: نصف‌جهان، اصفهان امروز، عصر اصفهان و زاینده‌رود.متوجه شدیم که مدیران مسئول، خبرنگاران را به غیرحرفه‌ای‌بودن و تنبلی و درعوض، خبرنگاران، مدیران‌مسئول رسانه‌ها را به نپرداختن حق‌وحقوق آن‌ها متهم می‌کنند. به‌هرحال هر دو جناح از مشکلات صنفی خود می‌گویند و نتیجه همان روزگار رکود در رسانه‌های شهر است.

رسانه‌های دوپینگی!

فعالیت کانال‌های خبری اصفهان زیر ذره‌بین آکادمی

به سراغ شِبه‌رسانه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی اصفهان رفتیم. کانال‌های پرمِمبِر خبری با ادعای مطالبه‌گری و شهروندخبرنگاری؛ اما بعضا با اخبار غیرموثق و غیرپاسخ‌گو.
کانال‌های تلگرام و ایتا: اصفهانی‌ها (خبر محرمانه)، اصفهان، اصفهانم، اصفهان‌خبر، رسانه فرهنگی اصفهان (جنت‌الزهرا)، مردم اصفهان، شهر شهیدان و… .
اینستاگرام: اخبار اصفهان، اصفهانی‌ها، آخرین خبر اصفهان و… .

خانه کم‌رونق رسانه‌های شهر

«مجتمع مطبوعاتی اصفهان» در ترازوی آکادمی

در این گزارش به‌دنبال پاسخ به این پرسش‌ها بودیم: تاریخچه مجتمع مطبوعاتی اصفهان واقع در میدان لاله چیست؟ چه کسانی و با چه ضابطه‌ای ساکن این مجتمع هستند؟ چقدر رسانه‌های ساکن مجتمع مطبوعاتی اصفهان تأثیرگذار هستند؟ چقدر به شهر و شهروندان خدمات ارائه شده است؟ چقدر مجتمع به اهداف مندرج در اساسنامه نزدیک شده است؟ چه نظارتی بر فعالیت‌های مجتمع صورت می‌گیرد؟

اسامی برخی رسانه‌ها یا نمایندگی روزنامه‌های ساکن مجتمع چنین است:
روزنامه نوآوران، روزنامه مردم‌سالاری، خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه حسبان، روزنامه توریسم، هفته‌نامه والی، روزنامه سراج، هفته‌نامه هشت‌بهشت، هفته‌نامه صدا، روزنامه جهان اقتصاد، روزنامه سیمای شهر، خبرگزاری موج، روزنامه جوان، روزنامه اعتدال، هفته‌نامه پیام مبارکه، هفته‌نامه قاف قلم، هفته‌نامه میرزمان، خبرگزاری تسنیم، روزنامه مهد تمدن، هفته‌نامه کیاست، هفته‌نامه سیبه، روزنامه مواجهه، روزنامه هفت صبح، روزنامه راه مردم، روزنامه کیمیای ایران، روزنامه اسرار، نشریه گردشگران و فریاد کوهستان، هفته‌نامه ریاح، روزنامه کار و کارگر، روزنامه عصر ایرانیان، روزنامه اخبار صنعت و همدلی و روزنامه همشهری؛ به اضافه خبرگزاری ایمنا و فرهنگ‌سرای رسانه شهرداری اصفهان.

غلبه حاشیه بر متن!

گذر از کوچه خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان

در این گزارش به تاریخچه اولین خانه مطبوعات کشور واقع در اصفهان، خدمات صنفی به خبرنگاران، کارنامه پیش‌کسوتان و مدیران آن و همچنین حاشیه‌های احتمالی آن پس از گذر از دو دهه فعالیت پرداختیم.
در یک جمله:
ای که در کوچه معشوقه ما می‌گُذَری/ برحذر باش که سر می‌شکند دیوارش

شبکه نمایش غیرخانگی!

قبح‌زدایی از فرهنگ اصیل ایرانی؛ تحمل تا کجا؟

در نبود نظارت کافی، صریح‌ترین و بی‌پرده‌ترین نمایش از منکرها و انواع‌واقسام فسادها در شبکه نمایش خانگی جولان می‌دهد. مخاطب یک‌لحظه شک می‌کند که در حال تماشای ماهواره و یک سریال ترکیه‌ای است یا دارد سریالی را از پلتفرم جمهوری اسلامی ایران می‌بیند؟

رؤیای ناتمام

معرفی گروه‌های مستندساز و فعال در هنر هفتم اصفهان

در این شماره به معرفی گروه‌های مستندساز و توانمند اصفهانی فعال در حوزه‌های مستندسازی، تله‌فیلم و فیلم داستانی، انیمیشن، استاپ‌موشن، جلوه‌های ویژه و بازی‌سازی پرداختیم. اصفهان شهری غنی در عرصه هنر با هنرمندانی مستعد و جهادگر است؛ اما بدون نگاه ساختارمند و تشکیلاتی به هنر صنعت سینما، این گروه‌ها امکان دیده‌شدن پیدا نخواهند کرد و همه امکانات در جمهوری اسلامی تهران! جمع شده است.
به معرفی برخی گروه‌های شاخص پرداختیم.

در حوزه مستند
1. گروه مستند شهید آوینی، وابسته به بسیج صداوسیما؛
2. گروه مستند روح‌الله توکلی؛
3. مَهوین فیلم (زیرمجموعه ماه مدیا): با مدیریت محسن شهبازی؛
4. گروه هنری رهوا: با مدیریت سید مجتبی خیام و همکاری روح‌الله جوانی و مهدی خیام.
در حوزه فیلم داستانی
1. حلقه صد، محمدرضا شیخ‌بهایی و همکاران؛
2. گروه هنری گراف، احسان طالقانی؛
3. گروه هنری آسمان، جواد و محمد اسماعیلی.

در حوزه انیمیشن
1. استودیو هدهد، احمد رضایی؛
2. طین مدیا، علی نوربخش؛
3. گروه هنری رویانو، منصور شاهین‌فر؛
4. استودیو هم‌نگاه، سید محمد واعظ.

در حوزه استاپ‌موشن
گردومدیا به سرپرستی حمیدرضا شمسایی.

در حوزه بازی‌سازی
1. گروه هنری «پایاتا» با تمرکز ویژه بر بازی‌های موبایلی؛
2. گروه M7 با تمرکز ویژه بر بازی‌های کنسولی.

پارادکس حجاب‌استایل‌ها!

آسیب‌شناسی مذهبی‌های صورتی در فضای مجازی

راز رابطه‌ کشف‌حجاب‌کردن حجاب‌استایل‌ها با افزایش عدد فالوورشان در چیست؟ در این گزارش به درست یا غلط‌بودن تبدیل حجاب به استایل و پشت‌پرده سود مالی فعالیت بلاگرها پرداختیم.

شبکه اصفهان؛ سرگردان در مسیر هویت و چالش مخاطب

در این نوشته به برنامه‌های شاخص آنتن سیمای اصفهان پرداختیم و نقاط قوت را در کنار ضعف هویتی و محتوایی در نسبت با فرهنگ و مختصات بومی بررسی کردیم.

در ادامه…

در ادامه صفحه آکادمی، به این مطالب خواهیم پرداخت: انجمن صنفی عکاسان اصفهان، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اصفهان، بسیج رسانه اصفهان، صندوق اعتباری هنر، پایگاه‌های خبری‌تحلیلی اصفهان، روابط‌عمومی‌های شاخص در هلدینگ‌ها یا ارگان‌های اداری اصفهان، چهره‌های شاخص و فعال رسانه‌ای اصفهان.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × یک =