کتاب‌شناسی فرمانده لشکر 14 امام حسین (ع) به مناسبت 8 اسفند، سالروز شهادت حاج حسین خرازی

نشانی از سردار لبخندها

کتاب «عقیق» زندگی‌نامه داستانی سرداری است که با یک دست لشکری را فرمان می‌داد. نصرت‌الله محمودزاده با نگاشتن «عقیق» در سومین دوره جایزه سال کتاب دفاع مقدس موفق به دریافت جایزه اثر برگزیده شد.

تاریخ انتشار: 10:25 - سه شنبه 1402/12/8
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
نشانی از سردار لبخندها

به گزارش اصفهان زیبا؛

عقیق

نصرت‌الله محمودزاده

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−

شهید کاظمی

کتاب «عقیق» زندگی‌نامه داستانی سرداری است که با یک دست لشکری را فرمان می‌داد. نصرت‌الله محمودزاده با نگاشتن «عقیق» در سومین دوره جایزه سال کتاب دفاع مقدس موفق به دریافت جایزه اثر برگزیده شد. او در کنار بازخوانی زندگی و مجاهدت‌های این فرمانده شهید، چگونگی شکل‌گیری لشکر امام حسین (ع) که حاج حسین خرازی فرمانده آن بود و موفقیت‌هایش در این لشکر را بررسی می‌کند. همچنین بر عملیات‌هایی که این لشکر در آن حضور داشت و نقشی که در رویارویی با دشمن ایفا کرد، تأمل می‌کند. نویسنده در این کتاب با هم‌رزمان شهید گفت‌وگو کرده و در متن از سخنرانی‌های شهید خرازی استفاده کرده است.مؤسسه سیمافیلم با اقتباس از این کتاب، زندگی‌نامه شهید خرازی را به تصویر کشیده است.

بریده کتاب

تیپ امام حسین (ع) در میان دود و آتش وارد خط شد و از همان محور به سمت خرمشهر حرکت کرد. حسین برای رسیدن به شهر سر از پا نمی‌شناخت. این را هم می‌دانست که در صورت مقاومت عراقی‌ها در محور شلمچه، خرمشهر آزاد نخواهد شد. از آغاز عملیات، مردم در انتظار آزادی خرمشهر بودند. پس از نبرد سنگین تیپ «محمد رسول الله (ص)»، رادیو ایران محاصره خرمشهر را اعلام کرد. نگرانی تمام وجود حسین را فراگرفته بود. موحد که کنار دستش بود، این نگرانی را حس می‌کرد؛ اما کاری از دستش ساخته نبود. حسین که از همان فاصله دور ساختمان‌های ویران‌شده شهر را می‌دید، به موحد گفت: «اگر خرمشهر آزاد نشود، چه جوابی برای مردم چشم‌انتظار داریم؟ ما در برابر آن‌ها شرمنده می‌شویم. زمانی که خبر آزادی خرمشهر به امام برسد، چه خواهد شد؟ خوشحالی امام خستگی را از تنمان بیرون خواهد کرد.» هنوز دژ مستحکم خرمشهر در برابر حسین خودنمایی می‌کرد.

نامه‌های ناشناس

مرثا صامتی

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−

امیرکبیر

در این کتاب، بخش‌هایی از زندگی شهید حسین خرازی در قالب داستان با هدف آشنایی نسل جوان با آرمان‌ها، اندیشه‌ها، مبارزات و از خودگذشتگی‌های خرازی در دفاع از ایران و بیرون راندن دشمن از خاک این سرزمین تدوین شده است.

مرثا صامتی در نوشتار این کتاب می‌کوشد تا در قالب داستان، واقعیت‌هایی از زندگی و شخصیت شهید حسین خرازی را بیان کند و طی شش نامه او را به صورت کاملا دقیق به مخاطب بشناساند. مشخصه کتاب نیز بیان خاطراتی از خرازی در بخش‌های مختلف از سوی نگارنده و ذکر سخنان موعظه‌گونه و پنددهنده این شخصیت در افزایش ایمان معنوی اطرافیان است.

یادگاران 7

فاطمه غفاری

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−

روایت فتح

«یادگاران» عنوان کتاب‌هایی است که بنا دارد تصویرهایی از سال‌های جنگ را در قالب خاطره‌های بازنویسی‌شده، برای آن‌ها که آن سال‌ها را ندیده‌اند نشان بدهد. این مجموعه که انتشارات روایت فتح تولیدکننده آن بوده، راهی است به سرزمینی نسبتا بکر میان تاریخ و ادبیات، میان واقعه‌ها و بازگفته‌ها. خواندنشان تنها یادآوری است؛ یادآوری این نکته که آن مردها بوده‌اند و آن واقعه‌ها رخ داده‌اند؛ نه در سال‌ها و جاهای دور، در همین نزدیکی.کتاب حاضر که جلد هفتم از مجموعه «یادگاران» است، مشتمل بر خاطراتی از شهید حسین خرازی است که فاطمه غفاری، در آن خاطراتی از این فرمانده شهید را مرور کرده است.

بریده کتاب

صحنه شهادتش چنین تصویر می‌شود: از سنگر دوید بیرون. بچه‌ها دور ماشین جمع شده بودند. رفت طرفشان. گفتم: «بیا پدر جان. اینم حاج‌حسین.» پیرمرد بلند شد، راه افتاد. یک دفعه برگشت طرف من. پرسید: «چی صداش کنم؟» و گفتم: «هرچی دلت می‌خواد.» تماشایشان می‌کردم. حاج حسین داشت با راننده ماشین حرف می‌زد. پیرمرد دست گذاشت روی شانه‌اش. حاجی برگشت، هم دیگر را بغل کردند. پیرمرد می‌خواست پیشانی‌اش را ببوسد، حاجی می‌خندید، نمی‌گذاشت. خمپاره افتاد. یک لحظه، همه خوابیدند روی زمین. همه بلند شدند؛ صحیح و سالم. غیر از حاجی.

شناسنامه شهدا

ناهید رحیمی

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−

کتابک

مجموعه کتاب «شناسنامه شهدا» برای آشنایی با سیره شهدا و به منظور معرفی شهدای دفاع مقدس و شهدای جبهه مقاومت در چندین جلد چاپ شده است.

کتاب «شناسنامه شهدا» به شکل شناسنامه واقعی چاپ شده است. در این کتاب جیبی از مجموعه «شناسنامه شهدا»، سبک زندگی، مشخصات فردی و دانستنی‌هایی را درباره شهید سردار سرلشکر حاج حسین خرازی بیان می‌کند.

داشتن یک برگه در انتهای کتاب با عنوان پیمان‌نامه‌ای است که خواننده می‌تواند با شهیدی که شناسنامه‌اش را می‌خواند، رفیق آسمانی شود.

پروانه در چراغانی

مرجان فولادوند

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−

روایت فتح

مرجان فولادوند در یکی از جلدهای مجموعه «قصه فرماندهان»، زندگی‌نامه و روایتی از سرگذشت شهید حسین خرازی، فرمانده لشکر 14 امام حسین (ع) اصفهان را نگاشته است. او در 96 صفحه با نگارشی ادبی و توصیف از زاویه‌ای نو، رشادت‌ها و شجاعت‌های این سردار بزرگ را نقل می‌کند.روایت این کتاب از خط مقدم نبرد شروع می‌شود؛ چون راوی باور دارد سال‌های حضور شهید خرازی در جبهه جنگ مهم‌ترین فصل زندگی اوست و سال‌های نوجوانی و جوانی‌اش، هرچقدر مهم باشند، به اندازه دوره مجاهدت او در رویارویی با دشمن متجاوز اهمیت ندارند؛ به عبارت دیگر، با درنگ بر کوشش‌های شهید خرازی در سال‌های جنگ تحمیلی است که ما می‌توانیم این فرمانده بزرگ را بهتر بشناسیم.انتشارات روایت فتح «پروانه در چراغانی» را در ده بخش «به‌جای زندگی‌نامه»، «تا رهایی»، «فرودگاه»، «اعزام»، «مُرد»، «دژبان»، «پروانه در چراغانی»، «مثل یک خواب»، «اطلسی‌ها در آفتاب» و «بغض ابری» برای مخاطبان آماده کرده است.

بریده کتاب

او ماندگار جبهه شد. وقتی دشمن وجب به وجب از ویرانه‌های بستان عقـب می‌نشست، حسین آنجا بود؛ طرح می‌داد، فرماندهی می‌کرد و گاه مثل رزمنده ساده‌ای می‌جنگید. او سوار بر جیپ فرماندهی‌اش، از اولین کسانی بود که بعـد از آزادی به خرمشهر پا گذاشت؛ در حالی که از سد آتش دشمن گذشته بود. حسین ماند؛ در کنار بچه‌های لشکرش و در برابر آتش و مرگ. حتی وقتی در طلاییه دستش با ترکشی داغ و برنده و بزرگ قطع شد، نخواست در شهر بماند؛ از بیمارستان که آمد، با کیسه داروها و آستین خالی، چند ساعتی در خانه ماند و بعد نگران به سپاه رفت تا از بچه‌های لشکرش خبر بگیرد، اما به خانه نیامد، پدر و مادرش تا روز بعد به انتظارش ماندند، صبح تلفن زنگ زد. حسین بود که می‌گفت در اهواز است و عذر می‌خواست که بی‌خداحافظی رفته است و خواهش کرد تا داروهایش را برایش به جبهه بفرستند.

زندگی با فرمانده

علی‌اکبر مزدآبادی

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−

انتشارات یا زهرا (س)

در دهمین جلد از مجموعه «یاران ناب»، با عنوان «زندگی با فرمانده»، خاطراتی از شهید خرازی مرور می‌شود. مزدآبادی برای ثبت خاطرات مرتبط با شهید خرازی به سراغ گروهی از هم‌رزمان شهید، از جانشین لشکر تا فرماندهان گردان و گروهان، رفته و پای صحبت کسانی نشسته که حاج حسین خرازی را از نزدیک می‌شناختند و خاطراتی از او داشتند. در عنوان هرکدام از مطالب نام فردی که با او مصاحبه شده آورده شده است.

این کتاب به تعبیری، بررسی سیره عملی و اخلاقی شهید خرازی است و در هرکدام از خاطرات، به فضایل اخلاقی‌اش اشاره می‌شود. وصیت‌نامه حاج حسین خرازی فصل پایانی کتاب را تشکیل می‌دهد.برای نویسنده بیش از دو سال مکتوب کردن مصاحبه‌ها زمان برده و بعد از حدود شش ماه توانسته این کتاب را منتشر کند. این کتاب به‌صورت چهاررنگ انتشار یافته و با هشتاد تصویر، سیره عملی و اخلاقی و معنوی شهید خرازی را بررسی کرده است. خاطرات خواندنی و جذاب و تصاویر منحصربه‌فرد این کتاب این اثر را نسبت به بقیه آثار منتشرشده از شهید خرازی متمایز کرده است.

آقای مدیر

محمد بلندیان

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−

دارخوین

کتاب «آقای مدیر» درباره سیره مدیریتی شهید حاج حسین خرازی فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) است و در آن روایت‌هایی از شهید خرازی وجود دارد که به طور موضوعی دسته‌بندی شده‌اند.

فرماندهی، تواضع و… از جمله موارد موضوعی این کتاب هستند که داستان‌ها و روایت‌ها براساسشان مرتب شده‌اند. این کتاب ۱۴۴ صفحه‌ای که سال 1395 با حضور مادر شهید خرازی رونمایی شد، در میان آثار پرفروش و موفق قرار دارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × 1 =