گزارش میدانی از آنچه این روزها در بازار فروش پرندگان می‌گذرد

بازار مکاره پرنده‌فروشی

از قناری 500هزارتومانی تا فنچ 200هزارتومانی و عروس هلندی‌های یک‌میلیون تومانی؛ انواع و اقسام پرنده‌هایی که هرچه نژادشان قوی‌تر می‌شود قیمت‌هایشان هم بالاتر می‌رود.

تاریخ انتشار: 09:53 - سه شنبه 1402/12/15
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
بازار مکاره پرنده‌فروشی

به گزارش اصفهان زیبا؛ از قناری 500هزارتومانی تا فنچ 200هزارتومانی و عروس هلندی‌های یک‌میلیون تومانی؛ انواع و اقسام پرنده‌هایی که هرچه نژادشان قوی‌تر می‌شود قیمت‌هایشان هم بالاتر می‌رود.

اینجا در گوشه‌ای از میدان امام علی(ع) چندسالی است که بازار پرنده‌فروش‌ها رونق گرفته و به‌نوعی بره‌کشانشان است. توی یکی از مغازه‌های این قسمت از شهر همه نوع پرنده‌ای هست؛ پرندگان زینتی که گاهی تا هشت‌نه‌میلیون تومان هم برچسب قیمت دارند و اگر بخواهی با تجهیزات و قفس‌های عجیب‌وغریبشان آن‌ها را بخری، باید حداقل ده‌میلیون دست‌به‌جیب شوی.

صدای فروشنده بین صدای ممتد پرنده‌ها گم می‌شود و او با صدای بلند از جذابیت پرندهایی می‌گوید که حرف می‌زنند و می‌توانند همدم خانواده‌ها شوند. صدای آواز قناری‌ها تا چندمتر آن‌طرف‌تر می‌رود. مغازه شلوغ است و تعداد زیادی زن و مرد و کودک و نوجوان درحال‌دیدن پرنده‌های قفسی هستند.

فروشنده پرطمطراق راجع به محسنات آن‌ها می‌گوید. حیوانات خانگی که اکنون در کسوت یک گنجشک بندانگشتی تا یک طوطی بزرگ مهمان‌ خانه‌ها می‌شوند تا سبک زندگی‌ها را بیش‌ازپیش تغییر دهند.

قطب فروش پرنده همین‌جاست!

گرچه در نقاط مختلف شهر می‌توانی محل‌هایی را برای فروش و عرضه این پرندگان زینتی پیدا کنی؛ اما قطب فروش این پرنده‌ها همین‌جاست. به گفته فروشنده که به قول خودش دو دهه است در این کار مشغول است، در سال‌های اخیر مردم رغبت بیشتری به نگه‌داشتن پرنده‌ها کرده‌اند؛ گرچه او این نکته را هم گوشزد می‌کند که عروس‌هلندی‌ها و طوطی‌های سخن‌گو به ‌این ‌علت که حرف می‌زنند و قدرت تقلید دارند، از شهرت بیشتری برخوردارند و خانواده‌های زیادی طالب این نوع پرنده‌ها هستند و در درجه بعدی فنچ‌ها و قناری‌ها قرار می‌گیرند و عشاق و مخاطبان خاص خود را دارند.

نزدیک عید و به‌خصوص در روزهای تعطیل، بازار این پرنده‌فروش‌ها رونق می‌گیرد و معمولا در این زمان‌ها کاسبی‌ها بهتر از فصل‌های دیگر سال است.

فروشنده‌ها البته به‌صورت غیررسمی هم پرنده‌هایی در چنته دارند که به شکل قاچاقی سر از قفس‌های بی‌شمار و پر از پرنده درمی‌آورند و با قیمت‌های گران هم فروخته می‌شوند؛ پرندگانی که باید در حیات‌وحش باشند؛ اما سر از آپارتمان‌های تنگ و تاریک درمی‌آورند و به‌صورت غیررسمی فروخته می‌شوند.

قیمت این پرنده‌ها برحسب اینکه کمیاب باشند و یا از گونه و نژاد و زیبایی خاصی برخوردار باشند تعیین می‌شود. گرچه در بین همه این‌ها مرغ عشق‌ها فروش بیشتری نسبت به بقیه دارند و همیشه بازارشان از سال‌های خیلی پیش رو بوده است.

جالب اینکه تنها افراد ثروتمند و کسانی که دستشان به دهنشان می‌رسد مشتری این پرنده‌ها نیستند و این‌ گونه پرندگان گران‌قیمت از هر قشری مشتریان خاص خود را داشته و هرکسی که عاشقشان باشد برایشان پول خرج می‌کند؛ گرچه قشر پایین‌دست‌تر جامعه طبیعتا مشتری ارزان‌ترها هستند و معمولا پرندگانی را انتخاب می‌کنند که بتوانند از آن‌ها جوجه‌کشی کنند و در چرخه تولید و فروش نیز دستی داشته باشند.

به گفته فروشندگان، برخی از این پرنده‌ها باوجوداینکه از خارج از کشور وارد می‌شوند، با نژادهای دیگر آمیخته می‌شوند و دوباره به چرخه فروش وارد می‌شوند؛ اما دیگر نژاد اصل نیستند و ممکن است قیمتشان هم پایین‌تر بیاید.

مهمان‌هایی که سبک زندگی‌ها را تغییر می‌دهند

اما آنچه در این فرآیند مهم است تغییراتی است که این پرندگان قفسی در سبک زندگی مردم گذاشته‌اند؛ موضوعی که مریم کریمی، کارشناس ارشد علوم اجتماعی و مطالعات زنان گرایش زنان و خانواده علت آن را تغییرات سبک زندگی در دنیای مدرن می‌داند.

این کارشناس با اشاره به اینکه میل به زندگی با حیوانات همواره وجود داشته و اگر به پیشینه‌مان نگاه کنیم متوجه این قضیه می‌شویم، می‌گوید: در گذشته انسان‌ها زندگی مسالمت‌آمیزی را با حیوانات داشتند؛ اما فرمت این تعامل انسان با حیوانات خانگی به این شکل نبود.

در دوران زندگی انسان‌ها با حیوانات بیشتر در قالب یک زندگی مسالمت‌آمیز کنار حیوانات در فضایباز روستایی و جنگلی بوده؛ اما اکنون این فرمت تغییر کرده و در فضاهای مدرن با ساختمان‌های فیزیکی کوچک طبقه‌بندی‌شده روبه‌رو هستیم و پرندگانی که دیگر آزاد نیستند و در قفس زندگی می‌کنند.

او علت سوق‌یافتن سلیقه خانواده‌ها به حیوانات خانگی را تأثیر فردگرایی و هسته‌ای‌شدن خانواده‌ها نیز می‌داند و می‌گوید: قبلا خانواده‌ها گسترده‌تر بودند و صله‌رحم هم زیادتر بود؛ اما اکنون به‌خاطر زندگی شهرنشینی خانواده‌ها کوچک‌تر شده و میل به نگه‌داشتن حیوانات خانگی نیز بیشتر شده است.

کریمی با اشاره به اینکه نمی‌توان این موضوع را کاملا نفی یا تأیید کرد، می‌افزاید: در برخی از خانواده‌ها می‌توان نگه‌داشتن یک حیوان خانگی را مثبت دانست؛ اما در برخی دیگر این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

به گفته این کارشناس، موضوعی بسیار مهم در این زمینه، این است که ممکن است این مسئله به‌واسطه تقلیدی صرف از سبک زندگی مدرن در جوامع دیگر باشد.

این کارشناس با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها باعث شده‌اند که برخی یک سری روش‌های جایگزین و سبک جدیدی را برای زندگی‌شان ایجاد کنند، می‌گوید: برخی از مردم فکر می‌کنند که با این کار کیفیت زندگی‌شان را بالاتر می‌برند و در برخی از خانواده‌ها هم می‌بینیم که خلأ عاطفی افراد به این وسیله پر می‌شود.

او علت گرایش به پرنده‌ها را ساده‌تر‌بودن نوع نگهداری آن‌ها می‌داند و می‌افزاید: به‌هرحال پرنده‌ها مشکلات کمتری نسبت به حیوانات خانگی دیگر دارند و به همین خاطر رغبت بیشتری برای نگهداری‌شان وجود دارد؛ اما موضوع این است که این تعامل دوسویه گاهی به شکل کاذبی ایجادشده و برخی از خانواده‌ها بعد از مدتی اقدام به رهاسازی این پرنده‌ها می‌کنند و باعث می‌شوند که این گونه‌ها به خطر بیفتند.

 کریمی ادامه می‌دهد: از سویی دیگر روند قاچاق برخی از گونه‌ها باعث می‌شود که نسلشان را خطر بیندازد و به‌نوعی اقتصاد سیاهی را در جامعه ایجاد کند.

او با بیان اینکه درعین‌حال خطرات محیط زیستی زیادی برای برخی از گونه‌ها ایجاد می‌شود، تصریح کرد: این موضوع تنها در سایه تقلیدی کورکورانه و پیروی صرف از سبکی از زندگی است که تبلیغات موج آن را به راه انداخته‌اند و بس و ممکن است برای خود فرد و جامعه مشکلاتی را به وجود بیاورد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

18 − ده =