می‌خواهم سالم بمانم

«می‌خواهم سالم بمانم»، عنوان برنامه هفته گذشته مجموعه فرهنگی تفریحی باغ نوش است که با دعوت از دکتر الهه حاج‌صادقی، پژوهشگر طب سنتی و متخصص طب سوزنی برپا شد. به نکات کلیدی آن اشاره می‌شود.

تاریخ انتشار: 10:54 - شنبه 1402/12/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
می‌خواهم سالم بمانم

به گزارش اصفهان زیبا؛ «می‌خواهم سالم بمانم»، عنوان برنامه هفته گذشته مجموعه فرهنگی تفریحی باغ نوش است که با دعوت از دکتر الهه حاج‌صادقی، پژوهشگر طب سنتی و متخصص طب سوزنی برپا شد. به نکات کلیدی آن اشاره می‌شود:

هر علمی را چشم و گوش‌بسته قبول نکنید، توجه داشته باشید که اصل وجودی انسان چنان خلق شده است که قادر به درمان خود است. بنابراین با شناخت بدن خود و مزاجتان می‌توانید به حفظ سلامت خود کمک زیادی کنید.

مزاج‌ها

پس از گرفتن خون، ماده‌ای از آن جدا می‌شود که کف‌آلود است و صفرا نام دارد، حدود یک ساعت بعد ماده شیرینی به نام دم از خون جدا می‌شود، ماده سوم جداشده از خون، که مانند سفیده تخم‌مرغ است، بلغم است و آخرین ماده‌ای که از خون جدا می‌شود، شور و سیاه‌رنگ است که سودا نامیده می‌شود.

هرکدام از این مزاج‌ها، وظیفه‌ای به عهده دارند و روی خلق‌وخوی انسان تأثیر می‌گذارند. اما چیزی که مهم است وجود هر یک به حد تعادل است. چراکه غلبه هرکدام از آن‌ها در بدن انسان باعث بروز بیماری می‌شود.

صفراوی: افراد صفراوی اهل گفت‌وگو و خوش‌برخورد هستند. پوستشان به‌خصوص روی دست و گونه رنگی متمایل به زرد دارند. جوش‌های سرسیاه دارند و معمولا از بیماری کبدچرب رنج می‌برند.

چربی‌هایی دور گردن و بازو و باسن ایجاد می‌شود و درنهایت شکم چربی پیدا می‌کند.همچنین یبوست، خشکی پوست و ریزش مو در این افراد دیده می‌شود.

دموی: این دسته از افراد معمولا صورتشان قرمزرنگ است و به‌اصطلاح رگ غیرت دارند. اغلب تمایل به مصرف شیرینی دارند. بیماری‌های آن‌ها بیشتر مربوط به گردش خون است ازجمله: اختلال در فشارخون، کم‌خونی، آنمی، فقر آهن، سرطان خون و… .

بلغم: این گروه از افراد معمولا دارای پوست سفید و تپل هستند، در زندگی بی‌خیال هستند و معمولا دچار سرماخوردگی و آبریزش از بینی و چشم، خلط پشت حلق و گلو، آلرژی و حساسیت، ناباروری و… هستند.

سوداوی: این گروه از افراد دارای پوست تیره و بدنی لاغر هستند. حرفشان یک کلام است و بسیار دقیق هستند؛ ازاین‌رو برای حسابداری مناسب هستند.

سودا مربوط به ذهن و فکر است، بنابراین آن‌ها افراد فکوری هستند و مستعد افسردگی، زودرنجی، اختلالات تیروئید، یبوست و خشکی، پانکراس و… هستند.

چه کنیم تا سالم بمانیم؟

پس از شناخت بدن خود، باید ببینیم چطور می‌توانیم سالم بمانیم، برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: سبک زندگی سالم، تغذیه سالم، خواب باکیفیت، آرامش و عدم استرس، افکار مثبت، ورزش و… .

سبک زندگی سالم: برای داشتن سبک زندگی سالم باید با زمین هماهنگ و هم‌فرکانس شوید. وظیفه شما شاد بودن و شاد کردن دیگران است. با بخشش (حتی لبخند به دیگران نوعی بخشش محسوب می‌شود)، نظم و صداقت می‌توان زندگی خوب و ثروت داشت.

تغذیه سالم: میوه و سبزی‌ها و صیفی‌جات بیشتر و گوشت کمتری بخورید. سعی کنید لیموترش فراوانی بخورید. اگر با مصرف لیموترش معده‌تان اذیت می‌شود، آن را به‌صورت یخ‌زده مصرف کنید یا همراه با کمی نمک و فلفل بخورید.ضمنا از مواد غذایی ترش و شیرین استفاده کنید. ازجمله رب‌انار، دم‌نوش زرشک به همراه نبات، فسنجان با شیره به جای شکر و…

خواب باکیفیت: خواب خوب اهمیت زیادی دارد چون زمان خواب روح از بدن خارج می‌شود و در فضایی می‌رود که بدن به آن نیازمند است. البته پرخوابی نیز مضر است. اما برای خواب بهتر، می‌توانید سر خود را ماساژ دهید و از دم‌نوش‌هایی نظیر: بادرنجبویه و یا اسطوخودوس استفاده کنید، همچنین در کنار بالش خود گیاه اسطوخودوس قرار دهید یا بخور آن را بدهید.

دعا: با آرامش دعا کنید و در دعا چنین ذکر کنید که خداوندا هر آنچه مایه خیروبرکت و شادی است به جهانیان و من عطا کن. به خاطر بسپارید که بهترین زمان برای دعا، 4 تا 6 صبح است، این زمان سطح ارتعاش بالاست و مغز دارای هوشیاری صددرصد است. قبل از دعا نیز به‌خاطر آنچه دارید، شکرگزاری کنید.

مدیتیشن: بخوابید و افکار مزاحم را از خود دور کنید. سپس ضمن تنفس عمیق، به تک‌تک اعضای بدنتان توجه کنید و به آن‌ها آرامش دهید.

انجام ورزش: داشتن تحرک و ورزش بسیار مهم است، البته توجه داشته باشید که ضمن پیاده‌روی به‌خصوص با پای برهنه در خاک و چمن تمیز، هر عضوی از بدن نیاز به یک نوع ورزش دارد. مثلا برای قلب، به آن ضربه بزنید.

کنترل استرس: از استرس بپرهیزید و آن را مدیریت کنید. مثلا استفاده از ویتامین ب برای پیشگیری از استرس نقش مهمی دارد یا شیر به همراه زردچوبه بنوشید که ضمن کمک به کاهش استرس، خواص زیادی به بدنتان می‌بخشد. حبوبات و غلات سبوس‌دار، ماهی و حموس نیز بسیار مفید است. همچنین از خوردن نخودچی و کشمش، مویز و شاه‌دانه غافل نشوید.

افکار مثبت: صبح که از خواب بیدار می‌شوید با اعتقاد کامل با خود تکرار کنید امروز روز خوبی است و درکل سعی کنید به افکار خوب و مثبت گرایش پیدا کنید.

در طبیعت بودن: از طبیعت به‌خوبی بهره ببرید و نظاره‌گر آن باشید حتی می‌توانید طبیعت را به خانه خود بیاورید، یعنی از گل و گیاهان بیشتری استفاده کنید یا از وسایل طبیعی استفاده کنید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 + 6 =